ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
דוח סיכום

הנתונים נחשפים: צווי ירושה וקיום צוואה שהוצאו למשפחות חללים שנהרגו במלחמה

כ-1,400 צווי ירושה וקיום צוואה הוצאו למשפחות חללים שנהרגו במלחמה תוך קיצור זמני הבקשות ל- 18 יום בממוצע במקום 44 יום | בשנת 2023 הושבו ליורשים כ- 120 נכסי מקרקעין ומעל 30 מיליון שקלים

הנתונים נחשפים: צווי ירושה וקיום צוואה שהוצאו למשפחות חללים שנהרגו במלחמה
עריכת צוואה הדדית במחיר הוגן צילום: freepik

דוח סיכום הפעילות של האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים לשנת 2023, המתפרסם היום (רביעי) וסוקר את פעילותו במלחמת חרבות ברזל עד כה, חושף כי טופלו כ-1,450 בקשות לצווי ירושה וצווי קיום צוואה לחללים והנרצחים במלחמה, מתוכן רק כ-2% הועברו להמשך טיפול בבתי המשפט. 

בנוסף, מערך הירושה קיצר את זמני הטיפול בבקשות שהוגשו על ידי המשפחות השכולות ל-18 ימים בממוצע, כאשר משך הטיפול בשנת 2023 עמד על 44 ימים בממוצע. 

עוד עולה מהנתונים, כי 95% מהחללים והנרצחים לא הותירו אחריהם צוואה. נתונים אלו מצביעים על הצורך בתיקוני החקיקה שיזם האפוטרופוס הכללי בתחילת המלחמה, על מנת להתאים את חוק הירושה למקרים הנוראיים והסיטואציות המורכבות שנוצרו. תיקונים אלו נועדו בין השאר, כדי להפחית סכסוכים משפחתיים או עיוותים בחלוקת העיזבון.

בנוסף, האפוטרופוס הכללי סייע בטיפול בנכסי חטופים, תוך שימוש בסמכותו לנהל רכוש או להסמיך בני משפחה לנהל רכוש של חטופים. האפוטרופוס הכללי פעל בתיאום עם בני המשפחה של החטופים על מנת להבטיח שרכושם יטופל ויישמר עבורם באמצעות בני משפחתם או באמצעות עובדי האפוטרופוס הכללי.

עוד עולה מהדוח, כי מעל 45,000 ייפוי כוח מתמשכים הופקדו על ידי הציבור במהלך שנת 2023. ב-24% מהמקרים, בהם אדם איבד את כשרותו המשפטית בשנת 2023, נכנס לתוקף ייפוי כוח מתמשך, חלף השימוש באפוטרופסות, כך ש- 2561 ייפוי כוח מתמשכים נכנסו לתוקף במהלך השנה.

מדובר בעלייה משמעותית ביחס לשנת 2022, בה רק ב-15% מהמקרים הופעל ייפוי כוח מתמשך, ואחוזים בודדים בלבד בשנים הקודמות. ישנם כ-50,000 אנשים בישראל שמונה להם אפוטרופוס ובשנת 2023 מונו 8,224 אפוטרופוסים חדשים. במקביל, הוסדר המודל של קבלת החלטות נתמכת בתקנות, על בסיס הניסיון הרב שצבר האפוטרופוס הכללי בתחום זה. נתונים אלו מעידים על מהפכה של ממש בתחום האפוטרופסות וקידום הזדקנות מיטבית באמצעות חיזוק חלופות לאפוטרופסות, כך שרצונותיו של האדם מתממשים גם לאחר שנפגעה כשרותו המשפטית.

הדוח כולל נתונים של ועדת העזבונות באפוטרופוס הכללי, שפרסמה קולות קוראים בהיקף כולל של 25 מיליון שקלים לסיוע במימון שיכון זמני עבור תושבי יישובי הדרום וכן במימון פעילות לתמיכה ושיקום לנפגעי המלחמה ולמפונים. קרן תובענות ייצוגיות באפוטרופוס הכללי פעלה, עם פרוץ המלחמה, להקצאת כספים לטובת תושבי הרשויות המקומיות בדרום ובצפון הארץ ובהמשך פרסמה קולות קוראים לטובת הצלת חיים, הלנת מפונים בעלי מוגבלויות או נוער בסיכון, ליווי כלכלי וצרכני של משפחות שפונו ועוד. קרן תובענות ייצוגיות הקצתה כ-19 מיליון ש״ח לטובת מטרות אלו.

היחידה לאיתור נכסים עזובים ולהשבתם, השיבה השנה לציבור מעל 120 נכסי מקרקעין בשווי מוערך של כ-100 מיליון ש״ח וכן מעל ל-30 מיליון שקלים.

במערך הירושה ניתנו 20,380 צווי ירושה ו-18,767 צווי קיום צוואה. כמו כן, הופקדו למשמרת אצל האפוטרופוס הכללי 14,988 צוואות עוד בחיי המצווים, יותר מפי שניים בהשוואה לשנת 2020 ויותר מפי שלוש בהשוואה לשנת 2013. נתונים אלו מעידים כי חלה עלייה במודעות הציבור לעריכת צוואות וכן לחשיבות הפקדת הצוואה באפוטרופוס הכללי, זאת על מנת להבטיח את קיומה בבוא העת.

כמו כן, נחנך שירות ״מגן יורשים״ המאפשר לכל אדם וללא עלות, לקבל עדכון על הגשת בקשה לרשם הירושה בעניינו של אדם אחר, באופן מהיר ונוח וללא צורך בבדיקה יזומה באתר האינטרנט. השירות מגן על יורשים פוטנציאליים מפגיעה בחלקם בעיזבון ואף מזיופי צוואות, לצד הגנה על קיום רצונו האחרון של המנוח. בנוסף במסגרת תיקון לחוק הירושה הורחבו סמכויות רשמי הירושה כך שבאלפי תיקים מידי שנה יינתנו צווים על ידי רשמי הירושה ללא צורך בהעברתם לטיפול בתי המשפט וכן צומצם הפיקוח על מנהלי עיזבון.

צוואה ירושה משרד המשפטים עיזבון מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}