י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
בוועדת הכלכלה

דיון סוער בעקבות חרם מפרסמים על ערוץ 14

בתום דיון סוער על חרם המפרסמים על ערוץ 14 ביקש יו"ר ועדת הכלכלה ביטן התייחסות של רשות התחרות ומשרד המשפטים: לא יכול להיות שמחרימים בכוונה כדי לסגור אותו. מנכ"ל ערוץ 14: "הנתח המסחרי שלנו הוא 23.2% וקיבלנו 0% מנתח הפרסום של לאומי – שום שיקול מסחרי לא יכול להיות פה"

דיון סוער בעקבות חרם מפרסמים על ערוץ 14
אולפן ערוץ 14 צילום: צילום מסך

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, דנה היום (רביעי) בהחלטת מפרסמים להימנע מלפרסם בערוץ 14. בפתח הישיבה הזכיר היו"ר ביטן כי הוועדה קיימה ישיבה בנושא לפני שנה, ומאז לא עסקה בכך בשל המלחמה. הוא ציין כי אז דובר על התארגנות של 30-40 החברות הכי גדולות במשק, וביקש את חוות הדעת של רשות התחרות , וכעת מבקש התייחסות להחלטת בנק לאומי שלא לפרסם בערוץ. "אין הבדל בין תיאום מחירים לתיאום שלא לפרסם, רשות התחרות אומרת שאין בחוק דבר כזה שמתייחס לסירוב לפרסם, אז אולי נתקן את החוק", אמר.

ח"כ שלי טל מירון הזכירה כי "אנחנו ביום ה-341 למלחמה ויש 101 חטופים וחטופות שעדיין במנהרות ואחרי השבוע בו נועד על הרצח של 6 החטופים והתנאים בהם הוחזקו, אני שואלת את עצמי מה אנחנו עושים פה בדיון הזה. באופן סיסטמתי אנחנו מתכנסים בוועדה החשובה הזו לדבר שוב ושוב על הטבות לערוץ 14". ח"כ יסמין סאקס פרידמן הוסיפה: "מדובר בסכסוך בין שני גופים פרטיים – ערוץ 14 ובנק לאומי – ולכן זה לא קשור לרשות התחרות. הערוץ לא מבקר את השלטון ולכן יש חשש שנותנים הטבות רק לערוצים שיישרו קו עם השלטון, וזה לא דמוקרטי".

היו"ר ביטן אמר בתגובה כי הוא מתפלא שחברות הכנסת לא בעד חופש הביטוי, והזכיר כי כבר שנתיים ששמו לא הוזכר בערוץ וכשהוזכר זה היה לא לחיוב, ולמרות זאת הוא מקיים את הדיון. ח"כ בועז טופורובסקי שאל כמה כסף בנק לאומי צריך לשים בערוץ, והיו"ר ביטן הגיב כי הבעיה היא שהבנק מחליט שלא לפרסם בכלל וחושב שאנחנו עובדים אצלו. ח"כ שלום דנינו ציין כי בית משפט השלום בב"ש פסק נגד בית דפוס שסירב לבצע עבודה, ואמר כי חוות הדעת של רשות התחרות לא רצינית ומעמיקה.

הדיון בין חברי הכנסת הפך סוער, וח"כ קטי שטרית ציינה כי הערוץ הוא בית לצופים רבים במדינה "השקופים מה שנקרא". היא הוסיפה כי העריכה בערוץ 14 אינה מגמתית, לעומת מה שקורה בערוצים האחרים. באשר לכתבה שעשו עליה בערוץ 13 ציינה כי ערכו אותה עריכה מגמתית. ח"כ סאקס פרידמן אמרה כי הייתה רוצה להכריח לפרסם בעין השביעית ושאלה אם זה בסדר, וח"כ שטרית הישיבה: "כותבים עלינו שם דברים הכי קשים שיכולים להיות". על רקע הדברים ביקש היו"ר ביטן מנציגי ערוץ 14 לתת מקום גם לאופוזיציה.

מנכ"ל ערוץ 14, אריאל אדרי, ציין כי מעל רבע מיליון בתי אב צופים כל יום בערוץ, ו-62% מהם לא צופים בערוצים אחרים ולכן זו הדרך של מפרסמים להגיע אליהם. "הנתח המסחרי שלנו הוא 23.2%, אבל קיבלנו 0% מנתח הפרסום של בנק לאומי. שום שיקול מסחרי עסקי לא יכול להיות פה. זה חרם מאורגן שמטרתו לפגוע בערוץ ולסגור אותו". היועץ המשפטי של הערוץ, עו"ד יגאל דנינו, ציין כי הרשות השנייה מפקחת על התוכן של הערוץ וזה לא נכון לטעון שהוא מתחת לסף שאסור לפרסם בו. "בנק שהבעלים שלו זה הציבור ומקבלי ההחלטות בו לא מפרסמים בערוץ – זה בניגוד לחובה שלהם לפעול לטובת הבנק", אמר.

ח"כ שטרית העירה "יש לכם את ערוצים 11, 12, 13 כשופרות זה בסדר, תגידו שאתם רוצים לסגור את הערוץ. ח"כ טל מירון השיבה "אתם כבר 40 שנה בשלטון, די עם ההתבכיינות". נציג הערוץ הערבי הלא טי.וי, נחשון אקסלרד, קרא לחברות הכנסת להפסיק את הצעקות ואמר: "אתם מביכים את עצמכם, זה לא נקרא לדבר". הוא הוסיף כי צריך לדבר גם על הטוטו וחברת החשמל שמנהלים כסף ציבורי ולא השקיעו אגורה בפרסום בערוץ הערבי ואפילו לא פנו לקבל הצעת מחיר.

אילן סמיש, הפעיל באחים לנשק ופורום ההייטק למעל ישראל, אמר כי בעבר אפילו התראיין בערוץ על הסטארט-אפ שלו, אבל מאז שהטון בערוץ השתנה בצורה קיצונית הוא אף קרא לבנק הפועלים להחרים אותו. נציג נוסף של אחים לנשק, אליאב אזולאי, הוסיף כי זאת לא זכות קנויה של ערוץ שיפרסמו אצלו, המפרסמים לא רוצים להיות מזוהים עם מסרים של הסתה ופייק ניוז כי זה לא מגביר מכירות. אברהם יעקב, שופט בדימוס ופעיל באחים לנשק, הוסיף כי הסירוב לפרסם אינו פגיעה בתחרות. היו"ר ביטן התייחס לדברים ואמר כי מהם עולה שהמגמה היא לסגור את ערוץ 14 – וזאת פגיעה בתקשורת ובתחרות.

יו"ר תנועת העצמאים, אורן בוטא, אמר כי הוא לא מסכים עם נציגי אחים לנשק אבל מכבד את דעתם. הוא הוסיף כי במשך 20-30 שנה ערוצים 12 ו-13 לא השתפרו וכדיין יש בהם עריכה מגמתית, ולכן הוא צופה רק בערוץ 14. לדבריו, אנשי שמאל מסרבים להגיע לערוץ כדי לא להיחשף במערומיהם.

בתום הדיון סיכם היו"ר ביטן ואמר כי לנושא יש השפעה על הדמוקרטיה. הוא ביקש מנציגי משרד המשפטים ורשות התחרות לשקול את הדברים שעלו בישיבה, ולהעביר התייחסויות. "אני לא רוצה לבצע תיקון חקיקה, לא משנה איזה ערוץ זה – לא יכול להיות דבר כזה שפוגעים בו על מנת לסגור אותו, הם אומרים את זה במפורש", אמר היו"ר ביטן.

ועדת הכלכלה ערוץ 14

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}