ט"ו אלול התשפ"ד
18.09.2024
"אני מתבייש"

י' הלווה לבסדנו מאות אלפי שקלים ונותר חסר כל: "רציתי לעזור לילדים שלי"

י' הלווה ל'בסדנו' מאות אלפי שקלים. הוא נאלץ לחזור לשוק העבודה ולעבוד במשכורת מינימלית, כשהוא בשנות השבעים לחייו. "זה כסף של הילדים שלי. רציתי לתת לבת שלי כסף, לעזור לה לבנות בית. הילדים שלי רוצים לדעת מה עם הכסף של אבא ואני מתבייש. אני מתבייש להגיד לילדים שלי מה קרה"

י' הלווה לבסדנו מאות אלפי שקלים ונותר חסר כל: "רציתי לעזור לילדים שלי"
השקעה סולידית צילום: FREEPIK

בית המשפט המחוזי בתל אביב אישר לאחרונה לפתוח בהליכי חדלות פירעון נגד חברות בקבוצת בסדנו, על רקע קשיים כלכליים ותסבוכת משפטית אליה נקלעו החברות. במסגרת ההליך, מינה בית המשפט נאמנים לניהול החברה, שהחליטו בין היתר על עצירת הפעילות לגיוס השקעות חדשות, סגירת המשרדים ומעבר למשרדים קטנים יותר ופיטורים של עובדים רבים.

במסגרת ההליך נחשף לאחרונה כי לבסדנו ישנם אלפי נושים, מספר גבוה בהרבה שזה שציינו בקבוצת החברות, חלקם אנשים קשי יום אשר השקיעו את כספי הפנסיה שלהם. כך עלה מעדכון של הנאמנים לבית המשפט.

'', אחד מנושי החברה שוחח היום עם 'בחדרי חרדים' ושטח בפנינו את סיפורו הקשה והמצב העגום אליו נקלע, לאחר שהלווה לחברה מאות אלפי שקלים. שמו המלא שמור במערכת. 

י' הוא תושב המרכז בשנות השבעים לחייו. לפני כ-3-4 שנים הוא נחשף לפרסומים של בסדנו בעיתונות החרדית ולאחר מספר בירורים, החליט להשקיע בחברה סכום של כמה מאות אלפי שקלים, שהיה כמעט כל הונו באותו הזמן, בתמורה לריבית שנתית מובטחת של 9% מהחברה. לדבריו, ההשקעה נעשתה במסלול של הלוואה לחברה ובבסדנו הבהירו לו שמדובר בהלוואה ושלא כמו בהשקעה, היא אינה נושאת סיכון כלל.

י' מספר שהבנקים באותו הזמן הציעו ריבית של 3-4% בלבד וכאשר הוא שאל את הסוכן של בסדנו כיצד הוא יכול להבטיח לו ריבית של 9%, השיב לו הסוכן ש"החברה מצליחה, יש הרבה פרויקטים והכל מרוויח. הוא אמר - אנחנו מרוויחים בממוצע בין 20-30%".

י', הוא אדם משכיל, המחזיק לדבריו בארבעה תארים אקדמיים, דובר מספר שפות ובעצמו כתב ספרים על כלכלה. בדיעבד, אומר י' זו הייתה טעות לשים כמעט את כל כספו, עליו עמל ואותו חסך בדם יזע ודמעות - באותה הלוואה שהתבררה כמפוקפקת. "שמתי כמעט את כל הכסף שלי ועכשיו אני במצב לא טוב, לא הייתי צריך לעשות את זה. עברתי על ה'חוקים' הבסיסיים ביותר בתחום ההשקעות וההלואות".

מאז חודש יולי האחרון, הפסיקו להגיע התשלומים החודשיים ש-י' היה מקבל מהחברה בתמורה להשקעה, והוא נאלץ לחזור לשוק העבודה ולעבוד במשכורת מינימלית, בשל נסיבות שונות שלא מאפשרות לו לעבוד במשרה מלאה במקצועות בהם רכש השכלה, כשהוא כאמור בשנות השבעים לחייו, וזאת לדבריו במקום להנות מפרי חסכונותיו, כפי שתכנן. בנוסף, הוא מספר שהוא מכיר אנשים נוספים שהשקיעו בבסדנו וכעת הם בדרך לאבד את הדירות שלהם. 

בשיחה כואבת עם בחדרי, מספר י': "הייתי 'על הסוס'. פרשתי לפנסיה מוקדמת בשנת 2006. שמתי אצלם חצי מיליון שקל, כמעט כל הכסף שלי. אין לי בית. שמרתי את הכסף, הייתי שם בצד הכל בשביל העתיד. פתאום אני חייב לחזור לעבוד וזה לא הוגן. כל הכסף שלי בבסדנו". עוד הוא מוסיף: "אני מכיר אנשים (נושי בסדנו) שרצו לעשות חתונות ולא יכולים עכשיו, אנשים ביטלו חתונות. הם (בסדנו) משקרים ואומרים שיש רק 1500 נושים, אבל יש הרבה יותר. הכל סודי כי הם מתביישים". 

"זה לא הכסף שלי. זה כסף של הילדים שלי. רציתי לתת לבת שלי כסף, לעזור לה לבנות בית. הילדים שלי רוצים לדעת מה עם הכסף של אבא ואני מתבייש. אני מתבייש להגיד לילדים שלי מה קרה. כי בעצמי הייתי מומחה כלכלי ונפלתי", אומר י'.

עורך דינם של הנושים: "התמונה מורכבת ומצריכה סבלנות"

עו"ד גיא סרוסי שמייצג את י' ועוד קבוצה משמעותית של נושים נוספים של חברת בסדנו, אומר ל'בחדרי': "כמי שמלווה משפטית את המלווים והמשקיעים בבסדנו אני יכול לומר בפה מלא שהתמונה מורכבת, ומצריכה סבלנות. כפי שאני נשאל על ידי רוכשים רבים, אנחנו נמצאים כרגע בהליך של חדלות פרעון. אי אפשר להגיש תביעה נגד החברה על חברותיה במקומות אחרים מלבד תיק חדלות הפרעון של החברה אליו יתאפסו כל תביעות החוב. מי שלא יגיש תביעת חוב לא יוכל לטעון לגבי חוב כלפיו".

"סיפורו של י' הוא סיפור קשה. י' הלווה לחברה את כספו האחרון", מוסיף עו"ד סרוסי. "הוא אינו היחיד, אני נתקל בלקוחות שהלוו או השקיעו את כספי החסכונות שלהם, את כספי הירושה או את כספי מכר הדירה שלהם. יש גם לקוחות שהשקיעו במיזמים שונים כמו אורבן, נכסי נדל"ן בחול ועד מיזמים רבים. איננו יודעים מה עלה בגורלם.

אילן אסייגעורך הדין גיא סרוסיצילום: אילן אסייג

"נמשיך לעמוד לצד ציבור משקיעי ומלווי בסדנו עד לקבלת כספם הטוב בחזרה בהליך חדלות הפרעון של החברה. כמי שמתמחה בתיקים מסוג זה, ומוביל קבוצות מלווים ומשקיעים, נעשה את כל שביכולתנו כדי להחזיר את כספי הרוכשים".

"זה עושה חור שחור במספרים שלי"

מאז שהפסיקו להגיע התשלומים מבסדנו, י' נקלע לקשיים כלכליים משמעותיים, בשל העובדה שהסתמך על הכסף: "כתבתי צ'קים, קניתי דברים, נתתי התחייבויות. זה עושה חור שחור במספרים שלי".

עוד שיתף י': "אין לי אוטו, אני משלם שכירות בדירה יחסית זולה. עכשיו אני לא יכול להזמין את הנכדים שלי לבית שלי כי אין לי אוכל. אני לא יכול לעלות לתורה כי אין לי כסף לקנות עליה. כששואלים אותי בבית הכנסת אני אומר להם אני רוצה שבוע הבא. אני מתבייש".

הוא סיפר על שיחתו עם הסוכן שלו מטעם בסדנו, אחרי שגילה בחדשות על המצב העגום אליו נקלעה החברה: "בסדנו זה חברה עם הרבה סודות. כשהגענו ל-15 ביולי 2024 התקשרתי לבסדנו ואמרתי לסוכן שלי - אני קורא באינטרנט הרבה הפתעות על בסדנו. יש אסון שם? מה קורה? משפטים, אין כסף… שאלתי אותו אם אני יכול להפקיד את הצ'קים. היו לי ביד שלושה צ'קים. ואז הוא אומר לי - עדיף שלא תפקיד את הצ'קים".

י' מסביר: "אם אתה מפקיד צ'ק והוא חוזר יש עמלה גם בצד שלך, בבנק שלי זה 40-60 שקל לכל צ'ק. אמרתי לו למה אתה לא מתקשר אלי להזהיר אותי שאין כסף לשלם לי את הריבית? הוא אמר לי אני לא יכול לעזור לך. הייתי בפאניקה, התקשרתי לחברה ולקח להם הרבה זמן לחזור. היום הם כבר לא חוזרים. הלכתי ברגל למשרדי החברה ולחצתי על מישהו שם לקבל תשובות, מי שנתן לי את התשובות ביקש ממני לא להגיד מה היו התשובות שלא ולא לצטט אותו. הוא אמר כולם בבעיה".

"הם לא שילמו לי כלום והייתי חייב להתקשר לחברה מיוזמתי ולשאול את הסוכן שלי מה קורה. שמו אותי במצב של בושה גדולה", שיתף י' מדם ליבו. "כתבתי צ'קים על השכירות בהנחה שהכסף יהיה, זה כסף שאני בונה עליו. פתאום זה נעלם ואין כסף בכלל".

בסדנו עו"ד גיא סרוסי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 44 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}