י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
הדרמה לשיא

מסמך סודי מטלטל את הבחירות לרבנות הראשית

מסמך דרמטי שנחשף הבוקר מביא את המלצת "ועדת החמישה" בראשות הרב דרוקמן זצ"ל עליה חתומים רבנים מובילים בציונות הדתית שקבעו כי מי שיציג את מועמדותו לתפקיד הרב הראשי יהיה הרב מיכה הלוי, בעוד הרב איגרא יסיר את התמודדותו

מסמך סודי מטלטל את הבחירות לרבנות הראשית
הרבנות הראשית לישראל צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

חשיפה דרמטית ב"ישראל היום" הבוקר (רביעי) מערערת את המרוץ לתפקיד הרב הראשי האשכנזי. מסמך סודי שחתום על ידי "ועדת החמישה", הכוללת את גדולי הרבנים בציונות הדתית, מעניק גיבוי בלתי צפוי למועמדותו של הרב מיכה הלוי.

המסמך, החתום על ידי הרב חיים דרוקמן ז"ל, שעמד בראשות הועדה, שכללה גם את הרבנים איתן איזמן, אליהו בלומנצויג, דוד דודקביץ ויהושע שפירא, נכתב עשרה ימים בלבד לפני פטירתו של הרב דרוקמן. במכתב נכתב מפורשות: "בדחילו ורחימו אנו מביאים בפניכם את מסקנתנו: הרב מיכה הלוי שליט"א ימשיך בהצגת מועמדותו והרב איגרא יחדול מכך".

גילוי זה מגיע לאחר עיכוב של כשנה וחצי בפתיחת מערכת הבחירות לרבנות הראשית. כעת, שלושה מועמדים דתיים-לאומיים מובהקים - הרב מאיר כהנא, הרב מיכה הלוי והרב אליעזר איגרא - מתחרים על תמיכת מפלגת הציונות הדתית. זאת במסגרת הסכם עם ש"ס, לפיו הציונות הדתית תקבל את תפקיד הרב הראשי האשכנזי.

לפני כשנה, ועדת רבנים שהקים השר בצלאל סמוטריץ' קבעה, על חודו של קול, כי הרב מאיר כהנא יהיה מועמד הציונות הדתית. אולם, לפני מספר חודשים, הודיע הרב יעקב אריאל, ראש הוועדה, על החזרת המנדט לשר סמוטריץ' בשל היעדר קונצנזוס.

המכתב החדש שנחשף מערער על הקביעות הקודמות. הוא חושף כי בשלהי 2022 התכנסה ועדת החמישה במטרה לצמצם את מספר המועמדים. מעניין לציין כי את הוועדה יזם הרב מאיר כהנא עצמו, אך הוא לא השתתף בה כמועמד.

במכתב, הוועדה מסבירה: "ביוזמתכם וברצונכם התבקשנו להכריע ביניכם - מי ימשיך במעלה הדרך ומי יפנה את הדרך לחברו. ניהלנו בחיסיון מלא התייעצויות עם זקני רבותינו ודמויות תורניות וציבוריות נוספות. שמענו הערכה עמוקה ורבה מאוד לשניכם, וגם חיבוטי נפש לפני הבעת עמדה מכריעה".

ל"ישראל היום" נודע כי לאחר הקמת הוועדה על ידי השר סמוטריץ' פנה גורם בוועדת החמישה לרב אריאל וביקש להבין מדוע לא תקודם התמודדותו של הרב מיכה הלוי, כפי שנקבע, אך זה השיב לו כי השתנו דברים מהותיים שהובילו לפתיחה של ההחלטה. תשובה דומה הובילה להחזרת המנדט של הוועדה לפני כמה חודשים למפלגת הציונות הדתית.

גורם ב"ועדת החמישה" מסר ל"ישראל היום": "יש כעת שתי החלטות חופפות על ידי רבנים. על הציונות הדתית לקבוע מי יהיה המועמד המוסכם, אך הטענה כי לרב מיכה הלוי אין לגיטימיות להתמודד - חסרת שחר".

התפתחות דרמטית זו צפויה להשפיע מהותית על הליך הבחירה ועל עמדתה הסופית של מפלגת הציונות הדתית בבחירת המועמד לתפקיד הרם והמשמעותי של הרב הראשי האשכנזי.

הרבנות הראשית הרב מאיר כהנא הרב מיכה הלוי הרב אליעזר איגרא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}