ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
מנהרת הדמים

פרטים חדשים על רצח החטופים; צה"ל יפרסם הערב תיעוד קשה

דובר צה"ל ימסור הערב הצהרה מיוחדת ויציג סרטון מהמנהרה ברפיח בה הוחזקו החטופים. הצבא הציג את הסרטון למשפחות והן אישרו להציגו לציבור. דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי נראה בסרטון יורד למנהרה ומתקשה לעמוד בתוכה, ומתאר כיצד הוחזקו בה החטופים

פרטים חדשים על רצח החטופים; צה"ל יפרסם הערב תיעוד קשה
פיר המנהרה בה הותרו החטופים צילום: דובר צה"ל

צה"ל מפרסם את התחקיר הראשוני לרצח 6 החטופים ברפיח. לא היה מודיעין על הימצאות החטופים במקום, הפיר נקדח יממה לאחר רצח החטופים, בצה"ל בודקים האם שני המחבלים שרצחו את החטופים - חוסלו בידי כוחותינו.

מהתחקיר הראשוני בצה"ל עולה כי הכוחות של אוגדה 162 שקדחו בפיר שדרכו הגיעו לחטופים עשו זאת ביום שישי, יממה לאחר שהחטופים כבר נרצחו. לפי ממצאי המכון לרפואה משפטית הם נרצחו בחמישי.

הכוחות השתמשו בבולדוזר כדי לקדוח באדמה לעומק 20 מטר, עד שמצאו את המנהרה. הנקודה הזו נמצאת כ-700 מטרים בלבד מהמקום שבו הוחזק פרחאן אלקאדי ומשם הוא חולץ 3 ימים קודם לכן. לאחר שהכוחות איתרו את הפיר והחלו לעבוד על חקירתו. חוסלו שני מחבלים שיצאו מתוך התת קרקע במרחב אחר סמוך. כעת פועלים לבדוק את הדנ"א של המחבלים, כדי לבדוק האם הם אלה שרצחו את ששת החטופים ונמלטו.

המנהרה שבה אותרו החטופים - מנהרת מעבר צרה באורך של כ120-130 מטר בלבד. בסופה היא הייתה חסומה בדלת הדף מברזל, שאותה המחבלים כנראה סגרו לאחר שרצחו את החטופים - והכוחות היו צריכים לעקור מהמקום. מהממצאים שאותרו במנהרה - ככל הנראה 2 מחבלים רצחו את החטופים. במנהרה אותר ציוד לשהייה ממושכת של שבועות שלמים. אותרו שם כמויות גדולות של מים ואוכל, בקבוקי שתן, שירותים מאולתרים של בור ספיגה באדמה, אוכל יבש ומזרנים, וגם מחסניות של רובה מסוג קלאצ'ניקוב.

בגל"צ דווח כי בצה"ל אומרים הערב: "לא היה לנו מודיעין מדויק שהחטופים נמצאים שם - אחרת היינו מנסים לעשות מבצע חילוץ. לא היה מודיעין עבור מבצע כזה. הכוחות פעלו בשטח באופן מאוד מאוד זהיר. בשלב זה ממשיכים למפות את המרחב התת קרקעי ולחקור אותו, עד שיושמד".

ביום שישי האחרון נכנס דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, כדי לתעד את המנהרה. התיעוד הזה הוצג בימים האחרונים למשפחות ולקבינט, והערב הוא יוצג בחלקו גם לציבור. דובר צה"ל ימסור הערב הצהרה מיוחדת, שבה יפרסם את סרטון המנהרה בה הוחזקו והוצאו להורג החטופים הירש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי, אורי דנינו, אלמוג סרוסי, כרמל גת ואלכס לובנוב הי"ד.

בווינט דווח, כי מדובר במנהרה שלא ניתן כמעט לעמוד בה, עם לחות גבוהה וללא אוויר. בתיעוד ניתן לראות כי החטופים שהו במנהרה בתנאים לא-אנושיים, תוך שהורעבו וחיו בהיעדר היגיינה בסיסית. בין היתר נראים בסרטון כתמי דם, בגדים זרוקים ובקבוקי שתן.

ב-31 באוגוסט התיר צה"ל לפרסום כי גופות ששת החטופים חולצו ממנהרה תת קרקעית במרחב רפיח. מלבד כרמל גת, שנחטפה בחיים מביתה בקיבוץ בארי, חמשת החטופים האחרים נחטפו בחיים ממסיבת הנובה ברעים.

כבר באותו היום פורסם תחקיר ראשוני ולפיו תצפיתנים שעמדו מחוץ למנהרה זיהו את לוחמי צה"ל נעים לכיוונם - וזה מה שגרם למחבלים לרצוח את החטופים ולהימלט מהמקום. בצה"ל מצאו אינדיקציות בשטח לאחר מציאת גופות החטופים שתצפתני חמאס צפו על לוחמי צה"ל בזמן אמת.

דובר הזרוע הצבאית של חמאס, אבו עוביידה, הודה בכך שארגון הטרור חמאס רצח את החטופים הישראלים. "אחרי חילוץ ארבעת החטופים במבצע הישראלי בנוסיראת, חידדנו את ההנחיות למי ששומר על החטופים, כיצד לנהוג, אם כוחות צה"ל מתקרבים", אמר.

חטופים מלחמת חרבות ברזל מנהרות החמאס רפיח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}