י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
חשדנות מסורתית

המסדרון שמעורר מתיחות בין איראן ורוסיה

המתיחות מספקת עדות נוספת לחשדנות המסורתית האיראנית כלפי רוסיה ולמגבלות היחסים בין שתי המדינות

המסדרון שמעורר מתיחות בין איראן ורוסיה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין צילום: דוברות הקרמלין

ד"ר רז צימט, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, מסביר כי בימים האחרונים נשמעת באיראן ביקורת חריגה נגד רוסיה בעקבות תמיכתה באזרבייג'ן בסוגיית מסדרון זנגזור.

צימט מתאר את מוקד הסכסוך: מסדרון זנגזור שמחבר את אזרבייג'ן עם המובלעת נחצ'יבאן ששייכת לה, אך מנותקת ממנה טריטוריאלית, מהווה נקודת מחלוקת בינה לבין ארמניה. איראן מתנגדת לשליטה אזרית עליו, אשר תחסום את הרצף הטריטוריאלי בינה לארמניה וממנה לאירופה.

בעקבות ביקור נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בבאקו בחודש שעבר, הביע שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, תמיכה בעמדת אזרבייג'אן והאשים את ארמניה, כי התנהלותה בסוגייה זו מכשילה את המאמצים להשיג הסכם שלום בין המדינות. העמדה הרוסית משקפת את ההתקררות ביחסי רוסיה-ארמניה בשנים האחרונות בצל המלחמה באוקראינה וחוסר שביעות רצונה מההתקרבות המשמעותית של ארמניה למערב.

בתגובה להצהרות הרוסיות, זומן השגריר הרוסי בטהראן לשיחת הבהרה אצל מנכ"ל מחלקת אירו-אסיה במשרד החוץ האיראני, שהדגיש את התנגדות ארצו לשינוי הגבולות הבינלאומיים בקווקז.

בכירים איראניים ביקרו בחריפות את מדיניות רוסיה. מפקד משמרות המהפכה לשעבר וחבר "המועצה לקביעת האינטרס של המשטר", מוחסן רזאא'י, טען כי התנהלות רוסיה נוגדת את הקשרים האסטרטגיים בין המדינות. חבר המג'לס, אחמד נאדרי, גרס כי העדר תגובה הולמת מצד איראן במקרים קודמים בהם רוסיה פעלה בניגוד לאינטרסים האיראניים הגביר את יהירותה. שר החוץ האיראני מתח אף הוא ביקורת מרומזת על עמדת רוסיה. בהודעה בחשבון ה-X שלו הדגיש עבאס עראקצ'י, כי כל איום על לכידותן הטריטוריאלית של שכנותיה של איראן או שרטוט מחדש של הגבולות אינם מקובלים לחלוטין ומהווים "קו אדום" מבחינתה.

המתיחות בין איראן ורוסיה בסוגיית מסדרון זנגזור מספקת עדות נוספת לחשדנות המסורתית האיראנית כלפי רוסיה ולמגבלות היחסים בין שתי המדינות חרף חיזוק השותפות האסטרטגית ביניהן בשנים האחרונות, במיוחד מאז פרוץ המלחמה באוקראינה. המתיחות הנוכחית מתרחשת ברקע כינון ממשל חדש בטהראן בראשות מסעוד פזשכיאן. הנשיא החדש הדגיש אומנם את מחויבותו להמשך הקשרים הטובים עם רוסיה, אך במקביל חותר לחידוש שיחות הגרעין עם המערב במאמץ לקדם הסדרה מדינית, שתוביל להסרת הסנקציות ולשיפור הקשרים עם המערב.

ספק רב אם יחול שינוי באסטרטגיה האיראנית כלפי רוסיה בעתיד הנראה לעין ושתי המדינות אף צפויות לחתום בקרוב על הסכם רב-שנתי לשיתוף פעולה אסטרטגי. עם זאת, האכזבה הנמשכת מהתנהלות רוסיה והתחושה כי היא אינה עומדת בציפיות מצד איראן מציבות סימן שאלה גובר בטהראן ביחס לקו הרשמי כלפי מוסקבה ועשויות לספק בעתיד הזדמנויות לתקוע טריז ביניהן.

איראן רוסיה אזרבייג'אן ארמניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}