י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
סוף לפנקס המיושן

מאגר לאומי חדש יסנכרן בין בתי החולים ועד לשכת הגיוס

לפי החוק החדש שאושר בקריאה ראשונה ושלישית, משרד הבריאות יקים מאגר לאומי שיסנכרן בין כלל הגופים הנותנים חיסונים לאזרחים- טיפת חלב, קופות חולים, בתי חולים לשכת גיוס ועוד

מאגר לאומי חדש יסנכרן בין בתי החולים ועד לשכת הגיוס
לשכת גיוס, בית חולים. אילוסטרציה צילום: דוד כהן, פלאש 90, אוליבר פיטוסי, פלאש 90

הצעת החוק המסמיכה את שר הבריאות להקים מאגר מידע לאומי של החיסונים שעבר כל אזרח בישראל אושרה בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת.

לפי החוק החדש, משרד הבריאות יקים מאגר לאומי שיסנכרן בין כלל הגופים הנותנים חיסונים לאזרחים (טיפת חלב, קופות חולים, בתי חולים לשכת גיוס ועוד). המהלך החדש ימנע תוצאות עגומות כגון אזרח אשר מתחסן שלא לצורך בשל העדר מידע מרוכז על העבר החיסוני שלו.

בנוסף, יתאפשר לכל אדם להחליף את הפנקס הצהוב ולקבל באופן עצמאי ודיגיטלי את כל המידע בדבר כלל החיסונים שהוא או ילדיו קיבלו במהלך חייהם ותחסוך עלויות רבות במקרה של אובדן הפנקס.

כאמור, כבר עשרות שנים שכל ביקור בטיפת החלב כולל חיפוש קדחני אחר פנקס החיסונים ומעקב ידני של אחות אחר החיסונים שניתנו. זאת למרות שבשאר מערכות הבריאות במדינת ישראל, המעקב הוא דיגיטלי ומומחשב שמאפשר לאזרח ולמדינה לעקוב באופן רציף ויעיל, למנוע מחלות ולא לאבד אף פרט מידע קריטי. החוק החדש עושה סוף לפארסה הבלתי נתפסת הזו.

למעשה, המידע הרפואי של כלל האזרחים יסונכרן בין המערכות השונות באמצעות מאגר דיגיטלי ממוחשב שיתוחזק על ידי משרד הבריאות. במאגר ייצבר המידע הכולל על חיסונים שניתנו בקופת החולים, בלשכות משרד הבריאות, בשירות בצה"ל ובטיפות החלב. המאגר ימנע את הצורך באחזקת פנקס חיסונים ידני ויאפשר לכל אזרח לשלוף את המידע האישי שלו תוך רגעים ספורים, בכל רגע נתון וללא עלות.

המערכת החדשה צפויה להיות יעילה עד מאוד גם עבור מערכת הבריאות כולה. יעילותם המוכחת של החיסונים בנויה על מתן החיסון לרוב האוכלוסייה. כשהמעקב ידני, יש קושי אמיתי במניעת סיבוכים רפואיים, מעקב אחרי צרכים רפואיים ועוד נתונים קריטיים.

נכון להיום המידע המונגש למבוטחי קופות החולים הוא רק על החיסונים שניתנו דרך קופת החולים. אין בו מידע על חיסונים שניתנו במסגרת טיפות חלב, צה"ל ומשרד הבריאות.

בנוסף, אם עד כה, אובדן הפנקס היה מחייב את האזרח בהוצאה כספית של כמה מאות שקלים בכדי לשחזר אותו, כל זה לא יהיה רלוונטי כשפנקס החיסונים יהפוך לדיגיטלי.

שר הבריאות אוריאל בוסו אמר: "מדובר בבשורה גדולה אשר בזכותה יוכלו הגורמים המטפלים להעניק טיפול רפואי מיטבי למטופלים שלהם, ובאמצעותה יוכל משרד הבריאות להגן על בריאות הציבור מפני התפשטותן של מחלות מדבקות.

עוד הוסיף בוסו: "חשוב מכך, יתאפשר לכל אדם להחליף את הפנקס הצהוב ולקבל באופן עצמאי ודיגיטלי את כל המידע בדבר כלל החיסונים שהוא או ילדיו קיבלו במהלך חייהם. משרד הבריאות בראשותי דחף ותמך לאישור המהלך והחלטתי אף לתקצב אותו בקרוב למיליון שקלים. ברצוני להודות לחבר הכנסת ברוכי וחבר הכנסת אלהואשלה אשר יזמו את הצעת החוק, ליו"ר ועדת הבריאות של הכנסת ח"כ יונתן משריקי על אישורה במהירות ובמקצועיות רבה. יישר כוח".

משרד הבריאות לשכת הגיוס פנקס חיסונים בית חולים דיגיטל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}