י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
סיכון גבוה לחלות

1 מכל 9 גברים צפוי לפתח סרטן ערמונית

כאשר המחלה מאובחנת בשלבים הראשונים, ניתן לטפל ולהביא לריפוי ומכאן החשיבות הרבה שבגילוי מוקדם של המחלה טרם הופעת גרורות. את הביופסיה ניתן לבצע תחת הרדמה כללית ללא כאבים כלל

1 מכל 9 גברים צפוי לפתח סרטן ערמונית
אילוסטרציה צילום: pixabay

ד"ר איתי שגיא מנתח בכיר בהרצליה מדיקל סנטר מפרט על סרטן הערמונית ומייעץ על דרכי התמודדות.

סרטן הערמונית הוא הסרטן השכיח ביותר בגברים בישראל ובעולם המערבי. בישראל, כל אחד מתשעה גברים יאובחן במהלך חייו בסרטן ערמונית. במרבית המקרים, סרטן ערמונית מופיע באקראי ולא נמצא קשר בין גורמים סביבתיים להתפתחותו ובמיעוט המקרים יהיה הסרטן תורשתי. הסיכון לחלות בסרטן ערמונית הינו גבוה יותר כאשר קרוב משפחה בדרגה ראשונה (אב או אח) אובחן עם סרטן ערמונית ובמקרים שבנשים במשפחה יש היסטוריה של סרטן שחלות.

סרטן הערמונית מתאפיין בכך שהוא מתפתח ומתקדם יחסית לאט ובזמן הגילוי מרבית המאובחנים אינם סובלים מתלונות כלשהן. כאשר המחלה מאובחנת בשלבים הראשונים, ניתן לטפל ולהביא לריפוי ומכאן החשיבות הרבה שבגילוי מוקדם של המחלה טרם הופעת גרורות.  

מהו הבירור הקיים כיום?

בירור המחלה הראשוני מבוסס על ביצוע בדיקת דם ל-PSA שהוא סמן לסרטן הערמונית ועל מישוש בערמונית באמצעות בדיקה רקטלית. כיום מרבית הסרטנים המאובחנים בשלב מוקדם, אינם ניתנים למישוש בשלב האבחנה ורובם מתגלים בשל ערכיPSA  מוגברים. לבדיקת ה-PSA אין ערך סף הנחשב תקין וגורמים שונים כגון הגדלה שפירה של הערמונית, תהליך דלקתי או פעילות טרם הבדיקה, יכולים להביא לעלייה ברמות ה-PSA ומכאן המגבלות שבבדיקת ה-PSA.

כאשר עולה החשד להמצאות גידול סרטני בערמונית, קיימות שתי דרכים להמשך הבירור טרם ביצוע ביופסיית ערמונית: האחת על ידי בדיקות דם למרקרים לסרטן ערמונית – מדובר בבדיקות דם לסמני סרטן ערמונית אשר יותר ספציפיים ומדויקים מבדיקת ה-PSA בלבד ומאפשרות הערכת הסיכון לסרטן הערמונית והצורך בהמשך בירור באופן מדויק יותר.

הדרך השנייה היא ביצוע בדיקת הדמיה של הערמונית באמצעות MRI ערמונית. בדיקה זו הינה בעלת רמת דיוק גבוהה לאיתור נגעים חשודים לסרטן בערמונית ובכך מסייעת בהחלטה לביצוע ביופסיה ומאפשרת הכוונה טובה יותר של ביופסיית הערמונית. כמו כן בדיקת MRI ערמונית תוסיף מידע לגבי מידת נרחבות סרטן הערמונית: לדוגמא האם הסרטן פרץ את גבולות הערמונית.

בדיקת MRI ערמונית מומלצת לפני ביצוע ביופסיית ערמונית והיא תסייע בהחלטה האם יש בכלל צורך בביופסיית ערמונית ואם כן היא תשפר את דיוק הביופסיה. 

מה עושים במידה ונמצא נגע חשוד בערמונית בבדיקת MRI?

כאשר מאותר נגע החשוד כסרטני בבדיקת MRI ערמונית, השלב הבא יהיה ביצוע ביופסיית פיוז'ן [היתוך] של ערמונית. ביופסיה זו מוכוונת לדגימת הממצאים שנצפו בבדיקת ה-MRI. בביופסיית פיוז'ן אנחנו משלבים בין צילומיMRI  ערמונית שבוצעו קודם לכן יחד עם הדמיית אולטרסאונד של הערמונית המבוצעת בזמן הביופסיה. שיטה זו משלבת את יכולות הגילוי של MRI עם הדמיה בזמן אמת של הערמונית בכדי להדריך את האורולוג ישירות לנגע החשוד במהלך ביופסיית הערמונית.

האם הביופסיה כואבת?

את הביופסיה ניתן לבצע תחת הרדמה כללית ללא כאבים כלל. גישה זו מאפשרת נגישות לכל אזורי הערמונית יחד עם פרופיל סיבוכים נמוך. דגימות הרקמה נשלחות לבדיקה פתולוגית לקבלת האבחנה.

מה הם הנתונים הקיימים היום?

לפי נתוני משרד הבריאות, התמותה מסרטן הערמונית בישראל מאז שהחלו לבצע בדיקות סקר לסרטן הערמונית פחתה למחצית ממה שהייתה לפני כן. ביצוע ביופסיית FUSION ערמונית, מביא לגילוי ואבחון של מקרי סרטן משמעתיים יותר בהשוואה לעבר וביופסיה זו הפכה למעשה לדרך המקובלת והנפוצה במדינת ישראל לאבחון סרטן ערמונית.

לסיכום ניתן לומר שבדיקות סקר לגילוי מוקדם של סרטן הערמונית הן חשובות ומצילות חיים.

סרטן הערמונית איתי שגיא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}