י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
חוששים להילחם

מפקדים נוטשים: הצבא האוקראיני נאבק במורל נמוך ובמכת עריקות

לרבים מהמתגייסים החדשים לא הייתה ברירה. הם זומנו לאחר שחוק הגיוס החדש של אוקראינה נכנס לתוקף באביב ואינם יכולים לעזוב עד לאחר שהממשלה תאשר זאת. חיילים אוקראינים מציירים תמונה עגומה של המצב. מפקדים אוקראינים מעריכים שיש 10 חיילים רוסים לכל חיים אוקראיני

מפקדים נוטשים: הצבא האוקראיני נאבק במורל נמוך ובמכת עריקות
מלחמת אוקראינה-רוסיה צילום: צבא אוקראינה

שנתיים וחצי מהפלישה של רוסיה לאוקראינה, יחידות אוקראיניות רבות נסגרו. חלק מהחיילים מותשים ומדוכדכים. המצב חמור במיוחד בקרב יחידות חי"ר ליד פוקרובסק ובמקומות אחרים בקו החזית המזרחי, שם אוקראינה נאבקת לעצור את ההתקדמות הרוסית.

רשת CNN שוחחה עם שישה קצינים שנמצאים או היו עד לאחרונה לוחמים או פיקדו על יחידות באזור. כל השישה אמרו שעריקות הפכה לבעיה נרחבת, במיוחד בקרב חיילים שזה עתה גויסו.

ארבעה מתוך השישה, כולל דימה, ביקשו לשנות או להסתיר את שמם בשל אופיו הרגיש של הנושא ומשום שהם אינם מורשים לדבר עם התקשורת. "לא כל החיילים המגויסים עוזבים את תפקידיהם, אבל הרוב כן. כשחבר'ה חדשים מגיעים לכאן, הם רואים כמה זה קשה. הם רואים הרבה מל"טים של אויב, ארטילריה ומרגמות", כך אמר מפקד יחידה שנלחם כעת בפוקרובסק ל-CNN. הוא גם ביקש להישאר בעילום שם.

"הם מתחילים לפקד, ואם הם שורדים וחוזרים מהקרב בשלום, הם לא חוזרים לעולם לשדה הקרב. או שהם עוזבים את עמדותיהם, או מסרבים לצאת לקרב, או מנסים למצוא דרך לעזוב את הצבא", הוסיף.

בניגוד לאלה שהתנדבו מוקדם יותר במלחמה, לרבים מהמתגייסים החדשים לא הייתה ברירה. הם זומנו לאחר שחוק הגיוס החדש של אוקראינה נכנס לתוקף באביב ואינם יכולים לעזוב באופן חוקי עד לאחר שהממשלה תאשר זאת, אלא אם יקבלו אישור מיוחד לעשות זאת.

אוקראינה עברה תקופה קשה, חודשים של עיכוב בקבלת סיוע צבאי אמריקאי למדינה הוביל למחסור קריטי בתחמושת ולצניחה גדולה במורל.

ככל שהמצב בשדה הקרב הידרדר, מספר גדל והולך של חיילים החל לעזוב. רק בארבעת החודשים הראשונים של 2024, תובעים צבאיים פתחו בהליכים פליליים נגד כמעט 19,000 חיילים שנטשו את עמדתם, כך לפי הפרלמנט האוקראיני. יותר ממיליון אוקראינים משרתים בכוחות ההגנה והביטחון של המדינה, אם כי מספר זה כולל את כולם, כולל אנשים העובדים במשרדים רחוקים מהקווים הקדמיים.

גישה זו הפכה כל כך נפוצה, עד שאוקראינה שינתה את החוק כדי לבטל אישום בגין עריקות אם היא בוצעה בפעם הראשונה. חיילים אוקראינים מציירים תמונה עגומה של המצב. מפקדים אוקראינים מעריכים שיש 10 חיילים רוסים על כל חייל אוקראיני.

היו מקרים של חיילים שלא חשפו את תמונת שדה הקרב המלאה ליחידות אחרות מחשש שזה יגרום להם להיראות רע, אמר אחד הקצינים. מפקד גדוד אחד בצפון דונייצק אמר שהאגף שלו נותר חשוף לאחרונה להתקפות רוסיות לאחר שחיילים מיחידות שכנות נטשו את עמדותיהם מבלי לדווח על כך.

המספר הגבוה של יחידות שונות שקייב שלחה לקווי החזית המזרחיים גרם לבעיות תקשורת, לפי מספר חיילים דרגים שלחמו עד לאחרונה בפוקרובסק. אחד מהם אמר שיחידות מחטיבות שונות לא תקשרו כראוי.

בשיחה עם CNN מפקד צבא אוקראינה, אולכסנדר סירסקי, הודה שהמורל הנמוך עדיין בעיה ואמר שהעלאתו היא "חלק חשוב מאוד" בתפקידו.

"מבצע קורסק שיפר משמעותית את המורל של הצבא, ושל כל האוכלוסייה האוקראינית", אמר. הוא סיפר  שהוא הולך לחזית בקביעות כדי להיפגש עם החיילים שם ולעשות מה שהוא יכול כדי שירגישו טוב יותר. "אנחנו מבינים אחד את השני לא משנה עם מי אני מדבר, אם זה חייל רגיל, או מפקד חטיבה או מג"ד. אני מכיר את כל הבעיות שחווים המשרתים, החיילים והקצינים שלנו. הקו הקדמי הוא החיים שלי", אמר.

מלחמת אוקראינה רוסיה ולדימיר פוטין ולדימיר זלנסקי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}