ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
חילול השם

אין "יהודי מויסר", יש יהודי ויש מויסר | טור דעה

יהודים חרדים, יהודים דתיים, יהודים החיים בקהילות דתיות וחרדיות אינם עומדים מנגד שעה שיש בצד אחד יהודי, ובצד השני מויסר. והעובדה שהמויסר מגדיל חוצפתו לשמי מרום ועוד מצהיר כי הוא חרדי מקהילה חרדית ומאידך פועל פעולות של מסירה הרי הוא בנוסף מחלל כבוד שמים ובמקום שיש חילול ד' אין חולקין כבוד. כשיהודי נפגע ממויסר אין כאן ענין של הזדהות עם פלוני או רתיעה מאלמוני, קיימת כאן חובה להתריע כדי שאחרים לא ייפגעו. אין יהודי מויסר. יש יהודי ויש מויסר

אין "יהודי מויסר", יש יהודי ויש מויסר | טור דעה
יעקב וינרוט צילום: Uri Lenz

"האחים גרטנר הם אנשים דתיים המנהלים אורח חיים חרדי, ואשר חיים בקהילות חרדיות, בהן להחלטות בתי דין רבניים יש משקל רב" – הצהרה זו ניתנה ע"י באי כוחם של האחים ה"ה משה גרטנר ומנדי גרטנר, בפני השופט איתן אורנשטיין לפני כשנתיים. בתצהיר החתום על ידי מנדי גרטנר,  הוא כותב לשופט, "אחי ואני אנשים דתיים המנהלים אורח חיים חרדי". 

משמעות הצהרה זו ברורה. כל יהודי שומר תורה ומצוות יכול להיכשל, ויכול בכל רגע נתון לשוב בתשובה. העובדה שאנו מכרזים על עצמנו כחרדים אינה ערובה נגד היצר הרע, אלא משמעותה כי אנו מכריזים היכן ולהיכן אנו קשורים ומקושרים וכשאנו מוסיפים ומדגישים כי אנו חיים בקהילות חרדיות, המשמעות ברורה: זה אורח חיינו וכך אנו מבקשים לחנך את הדורות הבאים שלנו. 

בודדים הם המעשים שהאדם הבוחר לעשותם, בעצם המעשה משנה את הגדרתו, את מהותו ואת היחס אליו. המעשה הבולט ביותר הוא מי שמסר יהודי לשלטון שאינו יהודי, גם אם כוונתו היתה רק שייטלו את כספו. מאותו הרגע לא יהודי דתי שמו, לא יהודי חרדי שמו, אלא מויסר שמו. ודיני מוסר מבוארים ברמב"ם ובשולחן ערוך ומלימוד ההלכות ניתן להסיק עד כמה חמור מעשה המסירה, ועד כמה מניעת המעשה חשובה עד שהרמב"ם כותב כי "כל הקודם זוכה". וכל זאת כדי להציל את הנמסר מהסכנה.

מויסר מהווה אות קלון לכל מי שהעלה על דל שפתיו אופציה של מסירה.  גם אם לא ביצע המעשה, אלא רק איים או הצהיר שימסור יהודי לשלטונות שאינם יהודים הוא הפך מיהודי למויסר.  

חשיפתו של העיתונאי יואב יצחק בניוז 1 לפיה האחים משה ומנדי גרטנר שמחד הצהירו גם בפני שופט על היותם חרדים ומאידך 'התנדבו' להיות עדי מדינה, וחמור מכך, גורמת להתקוממות קשה כנגד מעשים כאלו.  

"בתחקיר", כותב יואב יצחק, "אנו חושפים לראשונה ראיות המעידות כי האחים, משה ומנדי גרטנר, שכרו את שירותיה של עוה"ד דוד, פרקליטת מחוז מקושרת בעבר, ונאשמת פלילית בהווה, ובאמצעותה העבירו לפרקליטות הצעה מפתה לשמש עדי מדינה, וזאת תמורת חסינות מחמת עבירות פליליות אותן ביצעו באנגליה, בישראל ובמקומות אחרים בעולם". 

וכאילו לא די בכך, "דא-עקא, עקב תלונות שהגישו האחים גרטנר – הטילו הרשויות בארה"ב סנקציות על דן גרטלר ועל עסקיו בקונגו".  במעשה מסירה זו, לא רק שניטל ממונו של יהודי, אלא נשלל פת לחמם של אלפי משפחות מחודש שנהנו ביד נדיבה ובנפש חפצה מתרומותיו של הנדיב הנכבד ר' דן גרטלר. 

ממצאי התחקיר מעלים עוד, כי האחים גרטנר, פגעו קשות מאוד בעורך דין הידוע והמוכר, ר' יעקב וינרוט ז"ל ומסרו כנגדו כזבים לרשויות החוק וכל זאת כדי להלך אימים עליו ועל שכמותו העושים מלאכתם המקצועית נאמנה. 

"עורך דין וינרוט ז"ל נפגע מההליך" – קובע יואב יצחק, "תלונתם אומנם לא הבשילה לכתב אישום כל שהוא נגד וינרוט, אך לא מן הנמנע שקיצרה את חייו באופן משמעותי", אמר קרוב משפחתו של ד"ר וינרוט ז"ל. ראינו אותו סובל כשהוא נעדר כוחות נפשיים להתמודד עם המחלה ועם העלילה במקביל. אחד המחזות הסוריאליסטיים היה כאשר יעקב וינרוט ז"ל, שכב בביתו מיוסר ממחלתו, כשהוא מחובר למכונת חמצן, ובמקביל חוקרי רשות המיסים פושטים על הבית עם צווי חיפוש בעקבות עדותם של האחים גרטנר".

התחקיר שלווה בהוכחות חד משמעויות בדמות אסמכתאות שנמצאו סביב הפרשייה כולה, מנע מהאחים גרטנר אפשרות הכחשה למעשים חמורים אלו. וכדי למנוע אי הבנות יודגש כי אין בנכתב לעיל משום נקיטת צד במחלקות ממונית הקיימת בין שני יהודים. אין בידנו את פרטי הטענות וגם לו היה לנו אין זה מתפקידנו. 

אך יחד עם זאת, יהודים חרדים, יהודים דתיים, יהודים החיים בקהילות דתיות וחרדיות אינם עומדים מנגד שעה שיש בצד אחד יהודי, ובצד השני מויסר. והעובדה שהמויסר מגדיל חוצפתו לשמי מרום ועוד מצהיר כי הוא חרדי מקהילה חרדית ומאידך פועל פעולות של מסירה הרי הוא בנוסף מחלל כבוד שמים ובמקום שיש חילול ד' אין חולקין כבוד. כשיהודי נפגע ממויסר אין כאן ענין של הזדהות עם פלוני או רתיעה מאלמוני, קיימת כאן חובה להתריע כדי שאחרים לא ייפגעו. אין יהודי מויסר. יש יהודי ויש מויסר.

יעקב וינרוט משה ומנדי גרטנר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}