ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
נסללה הדרך לעמית

בג"ץ פסק: לוין חייב למנות נשיא לבית המשפט העליון

בהרכב הוועדה הנוכחי יש רוב למינויו של השופט יצחק עמית, המזוהה באופן מוחלט עם האגף הליברלי בעליון, לנשיא בית המשפט. מצד שופטי בית המשפט העליון החברים בוועדה לבחירת שופטים עמית הוא המועמד היחיד לתפקיד, בהתאם לשיטת הסניוריטי

בג"ץ פסק: לוין חייב למנות נשיא לבית המשפט העליון
בית המשפט העליון צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

בית המשפט העליון פסק לפני זמן קצר, כי שר המשפטים יריב לוין חייב לכנס את הוועדה לבחירת שופטים ולמנות נשיא לבית המשפט העליון. זאת לאחר שנכשלו המגעים בין לוין למ"מ נשיא ביהמ"ש העליון, השופט פוגלמן, להסכמה בנושא. בכל הנוגע לבחירת שופטים לבית המשפט העליון על-ידי הוועדה, נקבע כי אין עילה להתערב בה בעת הזאת.

בפסק דין תקדימי, קבע בית המשפט כי על השר לפרסם את רשימת המועמדים לתפקיד הנשיא תוך 14 יום, ולכנס את הוועדה בסמוך לאחר מכן.

פסק הדין, שניתן בהרכב של שלושה שופטים - יעל וילנר, עופר גרוסקופף ואלכס שטיין - קובע כי מדיניותו של השר לוין, לפיה לא יכנס את הוועדה עד להשגת הסכמה רחבה על זהות הנשיא, אינה עולה בקנה אחד עם הוראות החוק ועם תכליתו. 

השופטת וילנר, שכתבה את פסק הדין העיקרי, קבעה כי "מדיניות זו אינה מביאה בחשבון את תכליתו העיקרית של סעיף 7(א) לחוק ואינה מעניקה לה כל משקל". היא הוסיפה כי "קשה להלום שמינוי נשיא בית המשפט העליון, אשר משמש כאמור גם כראש הרשות השופטת ומהווה אחד מ'סמלי השלטון' של מדינת ישראל, יסוכל משך למעלה משנה רק משום שהשר אינו משלים עם מנגנון הבחירה שקבע המחוקק בעניין זה".

השופט שטיין הדגיש בחוות דעתו כי "השר רשאי אמנם להימנע מכינוס הוועדה לפני השגת הפשרות וההסכמות הטובות בעיניו כפוליטיקאי, אולם זאת – בטרם כלו כל הקיצין וכל אימת ששיתוק המערכות אינו עומד על הפרק. בהגיענו לנקודה של שיתוק המערכות, השר חייב לכנס את הוועדה".

השופט גרוסקופף הוסיף כי "לא יכולה להיות מחלוקת כי לעת הזו, משחלפו 11 חודשים בהם מערכת המשפט מתפקדת ללא נשיא לבית המשפט העליון ובחסר של שני שופטים בבית המשפט העליון, קיים צורך מערכתי אקוטי במינוי נשיא לבית המשפט העליון ובהשלמת מכסת שופטיו".

שר התקשורת ד"ר שלמה קרעי הגיב לפסק הדין: "אני קורא לחברי שר המשפטים לא להפר את החוק. החוק קובע שהסמכות נתונה בידי שר המשפטים. כל נסיון לקחת ממנו את הסמכות הזו בכח הזרוע, הוא בלתי חוקי ודינו להתבטל.

"ירצו השופטים הנכבדים לעבור על החוק, שיעשו זאת בעצמם ולא יאלצו אזרחים שומרי חוק לעשות זאת. הם הרי יכולים לקבוע בפסק דין מי נשיא בית המשפט העליון, מי נשיא המדינה ומי ראש הממשלה. אין להם חוק. אין להם שום איזונים ובלמים. בכל מקרה, אסור לשתף עם זה פעולה. זה בניגוד לחוק! עוצרים את הדיקטטורה השיפוטית".

כזכור, למורת רוחו של לוין, בהרכב הוועדה הנוכחי יש רוב למינויו של השופט יצחק עמית, המזוהה באופן מוחלט עם האגף הליברלי בעליון, לנשיא בית המשפט. מצד שופטי בית המשפט העליון החברים בוועדה לבחירת שופטים עמית הוא המועמד היחיד לתפקיד, בהתאם לשיטת הסניוריטי לפיה מתמנה השופט בעל הוותק הרב ביותר לנשיא בית המשפט. 

מאז פרישתה של הנשיאה אסתר חיות אין נשיא קבוע והשופט עוזי פוגלמן, הוותיק ביותר אחריה משמש כממלא מקום נשיא בית המשפט העליון וצפוי להגיע גם הוא לגיל פרישה בחודש הבא ולפרוש מכהונתו כשופט. 

בשבועות האחרונים הציע שר המשפטים יריב לוין לשופט פוגלמן למנות את השופט יוסף אלרון לנשיא בית המשפט לשנה אחת בלבד, עד פרישתו של אלרון ולאחר מכן לוין ימונה המועמד מטעם השופטים, אלא שהשופט פוגלמן דחה את ההצעה על הסף וטען כי היא מעוררת קשיים משפטיים.

בית המשפט העליון בג"ץ יריב לוין הוועדה לבחירת שופטים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}