ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
"גרניקה עזתית"

בוטלה תערוכת אמן פלסטיני בעיר בוכום בגרמניה

העיר בוכום בגרמניה ביטלה תערוכת אמן פלסטיני שביקש להציג את ה"גרניקה העזתית". המבקרים בגרמניה האשימו את אל חוואג'רי כי הוא משווה את כוחות צה"ל לנאצים שהפציצו את העיירה הבסקית

בוטלה תערוכת אמן פלסטיני בעיר בוכום בגרמניה
כוחות צה"ל בעזה צילום: דו"צ

לאחר ביקורת רבה והאשמה באנטישמיות, תחנת רכבת ישנה בעיר בוכום בגרמניה שמשמשת מרכז אומנויות, ביטלה תערוכה של אמן פלסטיני שביקש להציג החל מסוף השבוע את גרסתו העזתית לציור הנודע גרניקה של פאבלו פיקאסו.

הגרניקה של פיקאסו היא ציור ענק ברוחב 8 מטרים ובגובה 3.5 מ' שמוצג במוזיאון ריינה סופיה במדריד, ומתאר את תוצאות הפצצת העיירה הבסקית גרניקה באפריל 1937, בזמן מלחמת האזרחים בספרד, בידי מטוסי גרמניה הנאצית ואיטליה תחת מוסוליני, הפצצה שגבתה את חייהם של 1,600 הרוגים והביאה לאלפי פצועים.

המרכז התרבותי בבוכום ביקש להציג מיום שישי האחרון תערוכה של האמן הפלסטיני מוחמד אל-הוואג'רי, שכבר גרר האשמות באנטישמיות בתערוכת הדוקומנטה לפני שנתיים בקאסל. בשנים האחרונות מעבד אל-הוואג'רי יצירות אמנות ידועות של אמנים כמו ואן גוך ושאגאל ומשלב אותן עם צילומי מצב מרצועת עזה. כך גם שינה את ציורו של פיקאסו והכניס בו מוטיבים מן המלחמה בעזה. 

המבקרים בגרמניה האשימו את אל חוואג'רי כי הוא משווה את כוחות צה"ל לנאצים שהפציצו את העיירה הבסקית בספרד. עיריית בוכום עצמה לא מתערבת בדרך כלל בתוכן האירועים במרכזי התרבות בתחומה הודיעה כי היא "מרחיקה את עצמה במפורש מהתערוכה בתחנת לנגנדריר ורואה לנכון שלא לקיימה". תחנת הרכבת לנגנדריר היא זו שביטלה בסופו של דבר את התערוכה. בהצהרה מטעמה נאמר כי המטרה הייתה ליזום דיון על הסכסוך במזרח התיכון, וכי התגובה לתערוכה הביאה אותם להבנה שלא ניתן יהיה להשיג מטרה זו, וזאת מלבד חששות ביטחוניים.

לאחר הדוקומנטה בקאסל קבעה ועדת מומחים שיצירת האמנות הזו של אל חוואג'רי נחשבת לאנטישמית, וכעת בוחנת עיריית בוכום איך בכלל הוזמן האומן הפלסטיני למוסד הנהנה מתמיכה כספית ציבורית.

אנטישמיות גרמניה נאצים מלחמת חרבות ברזל בוכום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}