י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024
סיפור לשבת

מגיבור לחשוד: סיפורו העצוב של המאבטח שהציל מאות אנשים

הרב יצחק פנגר בסיפור לשבת על מאבטח בשם ריצ'רד ג'וול, שהפך מגיבור אולימפי שהציל חיים בפיצוץ באטלנטה, לחשוד העיקרי. התקשורת, בהסתמך על מידע מוטעה, הפכה אותו למנודה, כיצד סיפור זה קשור לפרשת השבוע? ומה אפשר ללמוד מכך לחיים?

מגיבור לחשוד: סיפורו העצוב של המאבטח שהציל מאות אנשים
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: unsplash

במהלך המשחקים האולימפיים באטלנטה, בתאריך 27 ליולי 1996 למניינם, אחד המאבטחים, ריצ'רד ג'וול, הבחין בתיק חשוד. הוא מיהר להזעיק את כוחות הביטחון, ולהרחיק את האנשים מהאזור

כעבר זמן קצר נשמע פיצוץ שהחריד את כל האזור, מטען חבלה שהוטמן בתיק התפוצץ. מהפיצוץ נהרגו שני אנשים, ונפצעו למעלה ממאה אחרים, אך בזכות פעולתו המהירה של ג'וול ניצלו רבים מפציעה ואף ממוות.

התקשורת הפכה את ג'וול לגיבור. הוא רואיין לכלי תקשורת רבים, וכתבות נכתבו כדי לסקר את המקרה. הכול היה ורוד, עד ש... לאחר מספר ימים ה–FBI העלה חשד, בהתבסס על "פרופיל פסיכולוגי", שייתכן מאד שג'וול עצמו הניח את המטען, במטרה להפוך לגיבור ולזכות בתהילה.

הוא מצא את המטען באופן מהיר כל כך, שזה היה חשוד בעיני החוקרים. התקשורת התלהבה מהרעיון הזה, והחלה לסקר את ג'וול כחשוד ראשי. חייו של ג'וול התהפכו לחלוטין. הוא עבר חקירות ממושכות, חייו האישיים נבדקו על ידי התקשורת בצורה פולשנית מאוד, והוא הפך מ"גיבור לאומי" לדמות ציבורית מוכפשת בתוך ימים ספורים בלבד

לאחר שלושה חודשי חקירה מאומצים, לא הצליח ה–FBI להציג ראיות שמוכיחות את מעורבותו של ג'וול בפיגוע, והוא זוכה מכל חשד. השם שלו נוקה, אבל הנזק התקשורתי היה כבד מנשוא.

רק בשנת 2003 התברר שהאחראי האמיתי לפיגוע היה אריק רוברט רודולף, טרוריסט אמריקני שביצע מספר פיגועים נוספים. רודולף נתפס, הודה באשמה, ונידון למאסר עולם

כעבור ארבע שנים, בגיל 44, נפטר ג'וול מבעיות בריאותיות, שחלקן נבעו מהלחץ העצום שבו היה נתון בעקבות האירועים.

בפרשת השבוע מובא: "שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים תִּתֶּן לְךָ..." כל אחד מאתנו, במידה מסוימת, הוא שופט, ושוטר.

לכן כתוב בלשון יחיד "תִּתֶּן לְךָ". אל תמהרו לחרוץ גורלות של אנשים. תמיד תחשבו - אולי אין לי כל הנתונים? אולי לא באמת בדקתי מה האמת, או נתתי לצד השני להסביר את עצמו? חז"ל למדונו ההפך: "הוי דן את כל האדם לכף זכות". חשבו איך הייתם רוצים שיתייחסו אליכם, וכך תתייחסו גם לאחרים.

סיפור לשבת הרב יצחק פנגר פרשת שבוע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}