י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024
העמיד אלפי תלמידים

אבל בעולם התורה בארה"ב: ראש הישיבה נפטר בפתאומיות מדום לב

אבל והלם בעולם התורה בארה"ב עם הסתלקותו בפתע פתאום של הגאון רבי אברהם אוזבנד זצ"ל ראש ישיבת טלז בריברדייל ניו יורק, שהתמוטט בישיבה עם תחילת זמן אלול והוא בן 76. היה מורה דרך לאלפים והמונים שיחרו לפתחו

אבל בעולם התורה בארה"ב: ראש הישיבה נפטר בפתאומיות מדום לב
הגאון רבי אברהם אוזבנד זצ"ל  צילום: באדיבות המצלם

ברוך דיין האמת: אבל כבד ירד על עולם התורה בארה"ב עם הסתלקותו הפתאומית של הגאון המובהק רבי אברהם אוזבנד זצ"ל ראש ישיבת טלז בריברדייל ניו יורק, שנפטר מדום לב במשרד הישיבה בניו יורק והוא בן 76 בלבד. 

עוד היום ראש הישיבה התהלך כאחד האדם והחל את זמן אלול תשפ"ד בישיבה עם התלמידים. ביום חמישי התמוטט בישיבה, כוחות ההצלה הגיעו למקום אך למגינת לב נאלצו לקבוע את פטירתו. הלם ואבל כבד בעולם התורה בארה"ב. בהיכל הישיבה בריברדייל הוסרה הפרוכת והבחורים ממררים בבכי.

הלוויתו תתקיים הבוקר (שישי, ערב שבת קודש פרשת שופטים) בשעה 10:30 מישיבת טלז בריברדייל ניו יורק. ארונו יוטס במוצאי שבת לקבורה בארץ הקודש.

מסע הלוויה ביום ראשון בשעה 19:45 (משוער) מבית המדרש 'אחוה' ברחוב ראשית חכמה 11 ירושלים להר המנוחות שם ייטמן. 

הגאון ר' אברמל כך כונה נולד לאביו הגאון רבי אייזיק אוזבנד זצ"ל, ראש ישיבת טלז שבקליבלנד אוהיו, וזקן ראשי הישיבות באמריקה שנפטר בחודש ניסן תשע"ב.

אמו מרת חיה ע"ה בתו של ראש ישיבת טלז דליטא, הגאון רבי אברהם יצחק בלוך הי"ד, שנרצח על ידי הנאצים בשואה. 

בשמחת הברית נקרא 'אברהם' על שם סבו הגרא"י מלבד השם 'יצחק' שאביו היה קרוי. 

בבית הוריו הגדולים גדל אביו כיהן כראש ישיבת טלז-קליבלנד. במקביל הקימה אמו הרבנית ע"ה את הסמינר המפורסם 'יבנה' באוהיו.

מהחיידר נכנס ללמוד ישר בהיכלה של ישיבת טלז המעטירה, ואף לא למד במתיבתא עקב גאונותו הגדולה. בישיבה קנה את תורתו מאביו ומראש הישיבה הגר"מ גיפטר זצ"ל.

ברבות השנים נסע לארץ ישראל להיכלה של ישיבת בריסק שם קנה את תורתו ממורו ורבו ראש הישיבה הגאון רבי יוסף דב הלוי סולובייצ'יק זצ"ל, שחיבבו וקרבו בצורה מיוחדת. 

בהגיעו לפרקו נשא את רעייתו שתחי' בתו של חתן הגאון רבי בנימין ציילברגר זצ"ל ראש ישיבת 'בית התלמוד' בברוקלין נכדתו של הגאון רבי ישראל חיים קפלן זצ"ל, ‏ראש ישיבת "תורת חסד" בריסק ומשגיח בישיבת "בית מדרש עליון" במונסי.

במשך השנים הקים את ישיבת טלז בריברדייל ניו יורק, שם העמיד עשרות אלפי תלמידים שהמשיכו להתייעץ עמו ולדבוק בו גם אחרי שעזבו את הישיבה.

בארה"ב היה ראש הישיבה ממנהיגי היהדות החרדית, בכל מקום שהיה מגיע מתאספים המונים, "הוא היה הרב של כל הבני תורה כאן באמריקה", מספר אחד התלמידים ל'בחדרי חרדים'. 

ראש הישיבה זצ"ל היה נותן לכל בחור ובחור תשומת לב מיוחדת, רבים מתלמידיו הפכו להיות מרביצי תורה וראשי ישיבות.

ראש הישיבה זצ"ל לא פחד לומר את דעותיו גם אם הם לא היו פופלריות אך כולם קיבלו את דבריו, באחת משיחותיו תקף בחריפות יהודים עשירים - 'גבירים' שטסים במטוסים פרטיים,"איך צריך יהודי לחיות, מה המשמעות של החיים, אז יש לאנשים כסף, והם טסים במטוס פרטי, ואז מתחילים לעשות מסיבות, מתחילים לזרוק כסף לאורכה ולרוחבה של המדינה, בשביל זה יש לך כסף? זה לא השליחות, וגם לא דוגמא טובה", אמר רבי אברהם זצ"ל.

"כמה מטוסים פרטיים היו כאן? כל כך הרבה טיסות פרטיות כדי להגיע לכנס מסוים? אתם משוגעים? מוציאים 20 אלף דולר על טיסה? למה לא תטוסו בסכום של 200 או 300 דולר? יש לכם היתר לזרוק לפח 20 אלף דולר?".

"אתם לא מתביישים? אתם חושבים שלא תתנו דין וחשבון לאחר ה- 120 שלכם? אתם זורקים לפח 20 אלף דולר כי אתם רוצים להשוויץ על המטוס שלכם? איפה אנחנו אוחזים בעולם הזה? זה מריר, מסיבות?". אמר לי יהודי משיקגו שעושה בר מצווה לנכדו, שעושה בר מצווה מצומצמת רק לבני המשפחה בערך 60 אורחים, 25 אלף דולר, הוא אמר שהוא חייב להיראות חשוב, הוא אמר לי שזה כלום, אנשים מוציאים 50 אלף", סיים רבי אברהם את דבריו שהסעירו את היהדות החרדית בארה"ב וגרמו לחיזוק גדול. 

זכה ראש הישיבה והותיר דור ישרים מבורך, אחיו: הגאון רבי חיים מרדכי אוזבנד ראש ישיבת 'עטרת שלמה' הרב אליהו אוזבנד, הרב אליעזר אוזבנד ר"מ ישיבת דגל התורה במונסי. גיסיו: הרב דוד גולדברג, ר"מ בטלז-קליבלנד, הרב אליהו בורשטיין, ר"מ במתיבתא לייקווד, הרב בנימין שפירא והרב משה ברסלר.

וכל בית ישראל יבכו את השריפה אשר שרף ה'.

אוזבנד טלז

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}