ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
מסמכים חושפים

התוכנית הסודית של סינוואר "להבריח חטופים לאיראן" יחד איתו

מסמכים שנתפסו על ידי צה"ל ומידע שהושג בחקירה מגלים כיצד מפקד ארגון הטרור חמאס מתכנן להיחלץ מהמצוקה בה הוא נמצא. סינוואר לא מתעקש על הוצאת כוחות צה"ל מציר נצרים, שכן אין אפשרות להבריח או להימלט מעזה דרך מעבר זה. סינוואר מתכנן לברוח מעזה דרך ציר פילדלפי לאיראן

התוכנית הסודית של סינוואר "להבריח חטופים לאיראן" יחד איתו
פעילות הכוחות בסמוך לציר פילדלפי צילום: דובר צה"ל

במהלך מסיבת עיתונאים בת 15 דקות לתקשורת הזרה בירושלים אמש, הדהים ראש הממשלה בנימין נתניהו את הקהל בטענה כי חמאס מתכנן להבריח חטופים מעזה באמצעות ציר פילדלפי. "אם נעזוב את ציר פילדלפי, אי אפשר יהיה למנוע מחמאס לא רק להבריח נשק, אלא גם להבריח חטופים", אמר. 

מה היה הרקע לטענה זו? מקורות מודיעין אמרו לעיתון היהודי הבריטי ג'ואיש כרוניקל' כי תוכניתו של יחיא סינוואר הייתה להבריח את עצמו ואת שאר מנהיגי חמאס יחד עם חטופים ישראלים דרך ציר פילדלפי לסיני ומשם לאיראן.

הדבר נחשף במהלך חקירתו של בכיר בחמאס שנתפס, וכן ממידע שהתקבל ממסמכים שנתפסו ביום חמישי, 29 באוגוסט, היום שבו חולצו שש גופותיהם של החטופים שנרצחו.

חמאס מתעקש כבר חודשים להשתלט חזרה על הציר בעוד שישראל מתנגדת בתוקף. זו הסיבה ששום הסכם או פשרה לא סוכמו בשמונת החודשים האחרונים, למרות המאמצים של ארה"ב, מצרים וקטאר.

סביר להניח שסינוואר הבין שהמלחמה הסתיימה מבחינת ארגונו ושהסיכויים שלו להביא להצלחה צבאית הם אפסיים, למרות הצלחתו בתעמולה בינלאומית.

סינוואר רואה רק מוצא אחד להציל את חייו שלו - על ידי נטישת שדה הקרב ובריחה מעזה. הוא לא התעקש על הוצאת כוחות צה"ל מציר נצרים, שכן אין אפשרות להבריח או להימלט מעזה דרך מעבר זה.

בעיני סינוואר, ציר פילדלפי התברר כאפשרות היחידה להגשים את תוכניתו, המוגדרת על ידי גורמי ביטחון ישראלים כ"פחדנית". עם זאת, בישראל אפילו לא שוקלים לסגת מציר פילדלפי, דבר שנתניהו מכנה טאבו - אפילו במחיר של אי עסקה.

סיבה נוספת להתעקשותה של ישראל לשלוט בפילדלפי היא הטרגדיה האחרונה שבה נרצחו בדם קר שישה חטופים. הן בקבינט הביטחוני והן בצבא מניחים כי כניעה לדרישת סינוואר תיראה כחולשה ומסר לחמאס כי הריגת חטופים מביאה רווח, וכי ויתור כזה יוביל לדרישות נוספות, חיזוק חמאס וסיכון ביטחון ישראל.

עוד דווח, כי סינוואר החליט מראש שלא להסכים לכל עסקה או פשרה אם לא ישיג שליטה מלאה בציר פילדלפי.

נתניהו התחרט על שחרורו של סינוואר מהכלא ב-2011, נתניהו התחרט על אישר העברת מאות מיליוני דולרים במזומן מסעודיה וקטאר לחמאס, שנמסרו במזוודות מדי חודש. נתניהו האמין באיסמעיל הנייה שהבטיח לו שהכספים הללו ישמשו לתמיכה בנזקקים בעזה, בבניית בתי ספר ובתי חולים, אבל על מה שנתניהו הכי מתחרט יותר מכל, זה סירובו לאשר את חיסולם של סינוואר ומוחמד דף, למרות שהשב"כ והמוסד סיפקו לו לא רק את מיקומם המדויק, אלא גם הציגו תוכנית פעולה גאונית מבלי שתהיה טביעת אצבע ישראלית.

חמאס רפיח ציר פילדלפי מלחמת חרבות ברזל איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}