י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
שיעור במאמץ

המורים בישראל סובלים יותר מכאבי שריר-שלד במקום העבודה

מחקר של המוסד לבטיחות וגהות חושף: המורים בישראל סובלים יותר מכאבי שריר-שלד במקום העבודה, לעומת יתר העובדים במשק: המורים דיווחו על עמידה ממושכת כפול מהממוצע (38% לעומת 17%), 33% מהמורים דיווחו על כאבי גב שפגעו בתפקודם

המורים בישראל סובלים יותר מכאבי שריר-שלד במקום העבודה
כאבי גב צילום: freepik

במחקר של מחלקת המחקר של המוסד לבטיחות ולגהות השתתפו 1807 עובדים מכלל המשק הישראלי, 234 מתוכם מורים. במחקר נמצא שמורים סובלים מכאבי שריר-שלד רבים יותר מאשר בממוצע האוכלוסייה העובדת. המורים דיווחו על עמידה ממושכת ועומס על פעולת היד-זרוע באחוזים גבוהים מהממוצע. עוד דיווחו על כאבי גב תחתון, עורף, רגליים וברכיים הבולטים בשיעורים גבוהים יותר מממוצע העובדים. 33% מהמורים דיווחו על כאבי גב (תחתון או עליון) שפגעו בפעילותם, 19% דיווחו על כאבים ברגליים ו-14% על כאבי ברכיים, 16% מהמורים דיווחו על כאבים בעורף.

כרבע מהמורים דיווחו שהם סובלים משחיקה גבוהה במקום העבודה ואחוז השחוקים מאד עלה ל-40% בזמן המלחמה בחודשיים הראשונים, כך גם הוכפל אחוז הסובלים מקשיי שינה מ-17% לפני המלחמה ל-38% בזמן המלחמה בדומה למגמה שנצפתה בקרב העובדים האחרים במשק.

המוסד לבטיחות ולגהות מיפה את גורמי סיכון של המורים ואת הדרכים להתמודד איתם:

  • ישיבה ממושכת- ישיבה ממושכת נמצאה כגורם סיכון, הקשור להשמנת יתר, לסוכרת, למחלות לב, לסוגים מסוימים של סרטן ולבעיות שריר-שלד וכאבי גב תחתון.
  • עמידה ממושכת- עמידה גורמת לעומס גדול יותר על כלי הדם ועל הרגליים ועלולה לגרום לכאבי גב תחתון.
  • ישיבה והשפעה על הקול- ישיבה גורמת ל"סגירה" של כלוב הצלעות ולהפחתת תנועה של החזה והבטן, במצב כזה מתבצעת יותר נשימה של דרכי האוויר העליונות, שהיא נשימה שטוחה יותר, נשימה כזו היא מאומצת יותר וגורמת לשרירים להתעייף מהר יותר לעומת נשימה סרעפתית עמוקה לכיוון הבטן.
  • כיפוף ממושך- כיפוף ממושך לגובה התלמידים עלול לצור עומס על גב המורים ולהוביל בסופו של דבר לפגיעה.
  • נשיאת משאות- מורים נאלצים לשאת ציוד רב כחלק מעבודתם, בין השאר דפי עבודה, מבחנים ציוד הדגמה ועוד. רוב נשיאת הציוד נעשית באופן לא מתוכנן מראש ולרוב לא מאפשר נשיאה נוחה בשתי ידיים של הציוד, מה שעלול לצור עומסים לא שווים על הגוף.
  • כתיבה על הלוח- הסיכון העיקרי כתוצאה מכתיבה על הלוח הוא המנח הקיצוני וחוסר הסימטרי באזור הכתפיים.

מה אפשר לעשות?

  • מורים העובדים בבתי ספר יסודיים וגנים, מומלץ להימנע מישיבה על כסאות קטנים המיועדים לילדים, במקום זאת שבו על כיסא מתכוונן המיועד למידותיכם ובמידת הצורך הורידו אותו לגובה העיניים של הילד.
  • בזמן כתיבה על הלוח מומלץ להקפיד על סימטריה בגוף עד כמה שניתן, בנוסף השתדלו לכתוב בגובה הכתף ולא הרבה מעליו כדי למנוע מאמץ באזור הכתפיים.
  • מומלץ להתאים את גובה הכיסא כך שבזמן ישיבה המרפק יהיה בגובה השולחן והכתפיים רפויות. במידה והכיסא מתכוונן מומלץ להתאים את החלק הבולט במשענת הגב של הכיסא לשקע בגב התחתון.
  • יש להקפיד על נשימה נכונה, וכאשר יש צורך בקול רם עדיף לעשות זאת בעמידה, כך שמתאפשרת נשימה עמוקה יותר.

מנכ"ל המוסד לבטיחות ולגהות, ד"ר מיקי וינקלר סיכם ואמר: "צוותי החינוך בישראל הם מהמשאבים היקרים ביותר שיש לנו במדינת ישראל, אלו שבידיהם הפקדנו את הדבר החשוב לנו מכל- חינוך דור העתיד. עלינו לשמור על בריאותם של העובדים ולדאוג שיעבדו בצורה נכונה ובטיחותית בבתי הספר, בכדי למנוע נזקים ארוכי טווח. אני מאחל לכל צוותי ההוראה שנה שקטה, בטוחה ומוצלחת".

באדיבות המצלםהנתונים המלאיםצילום: באדיבות המצלם

מורים כאבי גב המוסד לבטיחות וגהות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}