ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
תחקיר מגלה

איראן הפעילה סוחרי סמים ועבריינים לרצוח ישראלים באירופה

תא טרור שנעצר בצרפת כלל עבריינים שהורשעו ברצח, והופעל על ידי סוחר הסמים הבינלאומי אומיט בולבול מליון שהצליח להימלט לטהראן. על הכוונת היו ישראלים שחיים בצרפת ובכירים בקהילות היהודיות בגרמניה, והצתות מבנים של חברות בבעלות ישראלית

איראן הפעילה סוחרי סמים ועבריינים לרצוח ישראלים באירופה
אילוסטרציה צילום: pexels

מסמכים ועדויות ביחס לפעילות של אותה רשת שנחשפים לראשונה, מספקים הצצה נדירה אל שיטות הפעולה של רשת הטרור האיראנית באירופה, שמבוססת על הפעלה של גורמי עולם תחתון- עבריינים מקומיים, זוטרים ובכירים כאחד, כנופיות, מבריחי סמים, אסירים משוחררים ואחרים. לא מדובר בפעילות 'סמלית' שבה נעשה שימוש במהגרים מתוסכלים, אלא בתכנון וביצוע פיגועים ורציחות בהיקף נרחב.

יעדיו של תא טרור צרפתי כללו שלושה ישראלים נוספים שעבדו עימו, תכנון התנקשויות בשלושה בכירים בקהילות היהודיות בגרמניה, והוא גם נשלח להצית מבנים בדרום צרפת השייכים לחברות בבעלות ישראלית.

בנובמבר האחרון קיבל רועי, ישראלי שהתגורר ועבד בצרפת, הודעה מגורמי ביטחון: חוליית טרור בהכוונה איראנית מתכוונת לפגוע בך. ההתראה הגיעה לצרפתים מ"שירות ביון זר", בהמשך רועי עזב את צרפת.

התחקיר מבוסס על מסמכים של שירותי ביטחון באירופה שהגיעו לידי מגזין מדיהפארט, ובניתוחם השתתף ארגון EIC (European Investigative Collaborations) ועיתונאים מתשעה כלי תקשורת וביניהם מדיהפארט הצרפתי, דר שפיגל הגרמני, אינפוליברה הספרדי, וכלי תקשורת מהולנד, נורווגיה, דנמרק ובלגיה. "שומרים", באמצעות העיתונאי דניאל דולב, הוא השותף הישראלי בתחקיר.

"בכל הנוגע לגולים, האיראנים מתפרעים באופן חופשי ולאורך זמן", אומר יורם שוייצר, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) וראש התכנית לטרור ומלחמה בעצימות נמוכה. "לגבי ישראלים יש תקופות שזה מתפרץ. עכשיו אנחנו בתקופה כזו שנמשכת כבר כמה שנים".

מאחורי אחד הנסיונות לפיגוע היה רמין יקטרפסט, שאמנם לא היה מבריח סמים, אך היה בכיר בכנופיית אופנוענים בגרמניה, שבין היתר נחשד ברצח של עבריין מכנופיה יריבה ונמלט לאיראן. בית המשפט בדיסלדורף מצא כי יקטרפסט עמד מאחורי ניסיון להצית בית כנסת בעיר בוכום וכן מאחורי ירי על בית כנסת בעיר אסן ב- 2022. יקטרפסט נורה למוות בטהראן בתחילת השנה והיה מי שייחס זאת למוסד.

בראש חוליית טרור צרפתית היה סוחר סמים גדול מאזור ליון בשם אומיט בולבול, שככל הידוע נמצא כעת באיראן. בולבול, יליד העיר פאו שבדרום צרפת, נהג להשתמש בשתי זהויות בדויות: באחת הוא היה אילן יצחק חג'ג', יהודי יליד צרפת. זהות אחרת שבה עשה שימוש הייתה של אזרח טורקי בשם הרון אוזטורק.

צרפת מלחמת חרבות ברזל איראן טרור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}