י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
במכתב ליועמ"שית

שר הדתות מיכאל מלכיאלי נגד השר אמסלם: "מסכן חיי אדם רבים"

שר הדתו מיכאל מלכיאלי מאשים את השר אמסלם כי הוא תוקע מינוי מנכ"ל למרכז הארצי למקומות הקדושים ודירקטורים נוספים. "הגיעו מים עד נפש מחמת התנהלות השר בנושא, שנובעת ממניעים פוליטיים פסולים ושימוש לרעה בסמכות", כתב

שר הדתות מיכאל מלכיאלי נגד השר אמסלם: "מסכן חיי אדם רבים"
מיכאל מלכיאלי צילום: Yonatan Sindel/Flash90

שר הדתות מיכאל מלכיאלי שיגר לפני מספר ימים מכתב חריף ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה ולמבקר המדינה מתניהו אנגלמן בו הוא טוען לסחיטה על ידי השר דודי אמסלם שתוקע מינוי מנכ"ל למרכז הארצי למקומות הקדושים ודירקטורים נוספים.

השר אמסלם מופקד על רשות החברות הממשלתיות שאמונה על מינוי דירקטורים בחברות הממשלתיות, ומינוי דירקטורים מותנה בהסכמתו.

השר מלכיאלי כותב במכתבו: "הגיעו מים עד נפש מחמת התנהלות השר בנושא, שנובעת ממניעים פוליטיים פסולים ושימוש לרעה בסמכות".

מכתבו המלא

מכליאלי כותב: "אני פונה אליכם בעניין שבנדון לאחר שהגיעו מים עד נפש מחמת התנהלותו של השר דודי אמסלם בתפקידו כממונה על רשות החברות הממשלתיות. זאת בכל הקשור למרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים) להלן: "המרכז הארצי"(, אשר נובעת מתוך מניעים פוליטיים פסולים ושימוש לרעה בסמכות.

כידוע לכם, וועדת החקירה לחקר אסון מירון, הקדישה תשומת לב מיוחדת במסקנותיה בכל הקשור לתפקודו ולדרך התנהלותו של המרכז הארצי. עם פרסום מסקנות וועדת החקירה, הודיע מנכ"ל המרכז הארצי בתאריך 6.3.2024 על סיום תפקידו. מאותו היום ועד עתה פניתי לרשות החברות מספר פעמים, הן על מנת לקדם מינוי לממלא מקום למנכ"ל באופן מיידי, והן על מנת למנות דירקטורים כחברי הדירקטוריון של המרכז הארצי.

חשוב לציין כי הרכב דירקטוריון המרכז הארצי אמור לעמוד על 7 חברים בהם 3 נציגי ציבור ו-4 עובדי מדינה, מתוכם 2 נציגי משרד האוצר ו-2 נציגי המשרד לשירותי דת. אך בפועל, כיום, הרכב הדירקטוריון עומד על הרכב חסר המונה שלושה חברים בלבד - נציג ציבור אחד; נציגת משרד האוצר, ונציגה נוספת, כאשר כביכול משמשת כנציגת המשרד לשירותי דת, אולם למעשה מזה כשנתיים איננה עובדת המשרד. משמעות הדבר היא שהקוורום המכהן כיום איננו תקין ואינו משקף את ההרכב הנדרש.

"נוכח האמור", מוסיף, "במקביל לבקשתי לקידום הליך מינויו של ממלא מקום למנכ"ל, משרדי הגיש לפני כארבעה חודשים בקשה לרשות החברות לאשר שלושה מועמדים חדשים כחברי דירקטוריון - שני מועמדים עובדי המשרד לשירותי דת לצד מועמדת אחת כנציגת ציבור. אולם חרף החשיבות הרבה בקידום הליכי המינוי, רשות החברות החליטה לפי הוראתו של השר אמסלם שלא לקדם את כלל הליכי המינוי. זאת למעט אישור למינויה של עובדת משרד אחת אשר כן קיבלה את אישורה של ועדת המינויים, אך השר אמסלם מסרב לחתום ולתת תוקף למינוי. ביחס לשאר המינויים, הוראתו של השר הייתה שכלל לא לקדם את הליכי האישור, וכך למרבה הצער נעשה.

מצב דברים זה מביא לכך שדירקטוריון המרכז הארצי, הינו בתפקוד חסר הפוגע בפעילותו השוטפת של המרכז הארצי, וכן ברור כי לא ניתן להקים וועדת איתור לבחירת מנכ"ל חדש למרכז הארצי, אשר מתנהל כיום על ידי שתי מזכירות בלבד, על כל המשתמע מכך. חשוב לי להדגיש ולומר כי המרכז הארצי אחראי על כ- 130 אתרים במדינה אשר חלקם הינם אתרים בעלי מורכבות תפעולית רבה, כדוגמת אתר מירון, קבל רחל, שמעון הצדיק ועוד. כלל אתרי המרכז הארצי משרתים אוכלוסייה רבה, ולאורך השנה פוקדים את אתרי המרכז הארצי מיליוני מבקרים. באתרים אלו נערכים אירועים המוניים, במועדים שונים, אשר נדרש לדאוג בהם לבטיחות ולשלום המשתתפים, זאת בטרם נכנסים לבעיות הנובעות מהמצב הביטחוני בצפון אשר שם רוב אתרי המרכז הארצי מצויים".

לדבריו, "אין מחלוקת כי כל אחד מאתרי המרכז הארצי נדרש לניהול מקצועי מקיף ואחראי בימי שגרה, ועל אחת כמה וכמה בעת חירום. אקדים ואומר כי אילו הייתה סיבה עניינית להתנהלותו של השר אמסלם, בוודאי ובוודאי שמכתב חריג זה לא היה מגיע אליכם. אולם למרבה הצער התנהלותו של השר אמסלם אשר המניעים הזרים המנחים אותה - נאמרים במפורש ובריש גלי על ידו בכל פורום אפשרי, ואף נאמרו לי באופן אישי. המניעים לכך (וצר לי שאני נאלץ לשתף אתכם בזאת) הינם עקב מחלוקת הקשורה לוועדה למינוי דיינים שבה השר אמסלם חבר בוועדה.

עקב סירובי הנחרץ לדון עם השר אמסלם על דרישתו, הודיע השר אמסלם כי כל עוד אני לא אגיע איתו להבנות, הוא יסכל ויעכב כל מינוי הקשור לסיעת ש"ס אשר מגיע לאישור רשות החברות. בשל כך, כלל ענייני המרכז הארצי "תקועים" כאמור כבר מספר חודשים. אין ספק שדרך זו הינה בניגוד גמור לחוק ולהליכי מנהל ושלטון תקינים, ומהווה הפרת אמונים ברף החמור ביותר. דרך קלוקלת זו פוגעת עמוקות באינטרס הציבורי ומסכנת חיי אדם רבים עקב חוסר התפקוד בניהול המרכז הארצי. זאת בפרט לאחר אסון מירון ולאחר הממצאים וההמלצות החמורות אשר נקבעו בדו"ח וועדת החקירה לחקר אסון מירון, הרי שכל בר דעת מבין את ההשלכות הכבדות ואת סכנת הנפשות הטמונה בחוסר תפקוד שכזה. כמו כן להשלמת התמונה אני מצרף לכם פנייה שנערכה על ידי מנכ"ל משרדי בתאריך 16.5.2024 למ"מ מנהל רשות החברות אשר משקפת את התנהלותו החמורה של השר אמסלם. פנייה זו עד היום לא זכתה למענה.

עוד אציין כי נבחנת האפשרות כי המרכז הארצי יגיש עתירה דחופה לבית משפט לקבלת סעד, ואין ספק שגם צעד זה באם ייעשה, הינו צעד חריג ביותר המשקף את המצב הלא תקין. אדוני מבקר המדינה, גברתי היועצת המשפטית לממשלה – אני פונה אליכם ומפציר בכם בבקשה דחופה שתפעילו את סמכותכם, ותיכנסו לעובי הקורה כדי לפתור את הקשיים שמערים השר אמסלם על התנהלות המרכז הארצי. בקשתי היא, אם כן, שתורו לשר אמסלם ולרשות החברות לקצוב בזמן את הליכי המינויים הנוגעים למרכז הארצי, ולהנחות אותם לפעול ללא דיחוי לקידום כלל הליכי המינוי והאישורים הנדרשים לשם כך".

בסיום מכתבו מבהיר מלכיאלי: "ברור הדבר כי התעלמות ממכתבי זה תהווה הלכה למעשה הסכמה להתנהלותו החמורה של השר אמסלם, ולקיחת אחריות מלאה על התוצאות ההרסניות אשר עלולות לנבוע ממנה. ומשכך, ברור הדבר כי אתם כגורמים האמונים על כך תפעלו בהתאם וכולי תקווה שמכתבי זה יביא אתכם לעשות את המיטב ולסייע בפתרון הבעיה. אני זמין לכל בקשת הבהרה מצדכם לאמור במכתבי זה, וכמו כן אני נכון להיפגש עמכם על מנת לקדם את הטיפול בנושא. אודה לכם על טיפולכם המהיר בעניין". 

מיכאל מלכיאלי המשרד לשירותי דת דודי אמסלם גלי בהרב מיארה מתניהו אנגלמן המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}