י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024
בעלי אזרחות אמריקאית

דיווח: משפחות חטופים פנו לממשל ביידן לעשות הסכם נפרד עם חמאס

משפחות חטופים, לוחצות על ממשל ביידן לעשות הסכם עם חמאס שלא כולל את ישראל. גורם אמריקאי אמר כי עסקה חד-צדדית אינה סבירה, אך הממשל ערך רשימה של אסירים המוחזקים בידי ארה"ב, ששחרורם עשוי לעניין את חמאס בתמורה לחטופים

דיווח: משפחות חטופים פנו לממשל ביידן לעשות הסכם נפרד עם חמאס
מחבלים פורצים לישראל בשבעה באוקטובר צילום: צלמי פלאש90

משפחות חטופים בעלי אזרחות אמריקאית שנמצאים בשבי חמאס, לחצו על הבית הלבן לשקול ברצינות לעשות הסכם חד-צדדי עם ארגון הטרור כדי להביא לשחרור יקיריהם, והאופציה נמצאת כעת בדיון בממשל ביידן, כך לפי חמישה אנשים שמכירים את הדיונים ושוחחו עם רשת NBC.

בפגישה ביום ראשון עם היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן לאחר שחמאס רצח שישה חטופים, כולל הרש גולדברג-פולין האמריקאי, קרובי משפחה של אזרחי ארה"ב שעדיין בשבי הפצירו בממשל לשקול אפשרויות שאינן כוללות את ישראל.

גורמים בממשל אמרו למשפחות שהם יבדקו "כל אפשרות", אבל "עסקה עם חמאס הכוללת את ישראל היא עדיין הגישה הטובה ביותר" אמרו בכירי הממשל.

על פי הדיווח, נותרו ארבעה חטופים אמריקאים המוחזקים על ידי חמאס, שארה"ב מעריכה שהם בחיים, והממשל מבקש להחזיר את גופו שלושה אחרים שלפי החשד מתים.

רשת NBC דיווחה ביוני כי ממשל ביידן דן לגבי משא ומתן על הסכם חד צדדי עם חמאס לשחרור חטופים אמריקאים בעזה אם שיחות הפסקת האש עם ישראל ייכשלו. הרעיון לא התקדם, כשחלק מבכירי הממשל התנגדו לו בתוקף, והנשיא ג'ו ביידן בחר להמשיך ולנסות להגיע להסכם רחב יותר הכולל את ישראל ובסופו של דבר מתווה דרך לסיום המלחמה.

אך על פי הדיווח, ממשל ביידן גיבש רשימה של אסירים בארה"ב שחמאס מעוניין בשחרורם, כחלק מהסכם שישחרר את האמריקנים החטופים, אחד הבכירים האמריקאים אמר שיש חמישה כאלה ברשימה.

אחד מבכירי הממשל אמר שהרעיון של הסכם חד-צדדי עם חמאס אינו מציאותי מכיוון שלארצות הברית אין מספיק מה להציע בתמורה לחטופים האמריקנים.

"שקלנו את כל האפשרויות האפשריות לשחרר את החטופים ולהחזיר אותם הביתה למשפחותיהם. בגלל הדרישות של חמאס, לא הוגשה הצעה רשמית לעסקה חד צדדית, כי אין עסקה כזו אפשרית", אמר הבכיר.

דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ון קירבי, אמר אתמול כי המסר למשפחות חטופים אמריקאים, "הוא שאנחנו נמשיך לעשות כל שביכולתנו כדי להביא את יקיריהם הביתה לאן שהם שייכים".

כשנשאל ביום שלישי אם ממשל ביידן שקל ברצינות את הרעיון של הסכם חד-צדדי עם חמאס, דובר מחלקת המדינה מאט מילר לא ענה ישירות. "כל ההתמקדות שלנו הייתה בהשגת הסכם לקבל הביתה את כל החטופים. זה, כמובן, כולל את החטופים האמריקאים", אמר מילר. כאשר נשאל שוב על הרעיון של הסכם חד-צדדי, מילר הגיב, "אנחנו עובדים על עסקה כדי להחזיר את כולם הביתה".

רשימת האסירים האפשריים שחמאס מעוניין אולי לראות משוחררים בארה"ב, כוללת חמישה מנהיגים של ארגון צדקה מטקסס, אשר הורשעו ב-2008 במתן יותר מ-12 מיליון דולר לחמאס.

שניים מהם, שוקרי אבו בייקר וע'סאן אלשי, מרצים עונשי מאסר של 65 שנה. מוחמד אל-מזאין ועבדולרחמן עודה נידונו ל-15 שנות מאסר. על מופיד עבדולקאדר נגזרו 20 שנות מאסר. עבדולקאדר הוא אחיו של מנהיג לשעבר של חמאס.

במקביל, אתר 'וואלה' מדווח כח הדרישה החדשה של חמאס להגדיל את מספר הרוצחים הפלסטינים שישוחררו במסגרת העסקה עוררה עוד יותר חששות בקרב האמריקנים האם הסכם עם חמאס בכלל אפשרי.

על פי הדיווח, ביידן ויועציו היו המומים לאחר שחמאס רצח שישה חטופים, ביניהם אזרח ארצות הברית הרש גולדברג-פולין, והחלו לבצע חשיבה מחודשת לגבי האופן שבו מתנהל המו"מ על העסקה וסיכויי ההצלחה שלה.

בכירים אמריקנים אמרו ל'וואלה' שאחד הטיעונים המרכזיים שהועלו בפגישה שקיימו ביידן והאריס בחדר המצב של הבית הלבן היא שלאחר שחמאס רצח את חטופים ובהם אזרח אמריקני, ארה"ב לא צריכה לדחוף להצעה שתעניק לארגון הטרור ויתורים נוספים ובמקום זאת להתמקד בהפעלת עוד לחץ נגד חמאס.

ארצות הברית חמאס מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}