י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
עם הטלית והשטריימל

הקהילה החרדית הופתעה: החסידים תועדו בגוגל יוצאים מבית הכנסת בשבת

חברת גוגל תיעדה את הרחובות בקנווי איילנד באנגליה בפרויקט Google Street View שמתעד את הרחובות בכל העולם. במקרה צלם הרכב שתיעד ביום שבת לפני מספר חודשים, נתקל בקהילה החרדית ההולכת וגדלה של העיר: "זה אירוני לראות את השבת מונצחת בצורה כזו"

הקהילה החרדית הופתעה: החסידים תועדו בגוגל יוצאים מבית הכנסת בשבת
תיעוד החסידים צילום: Google Street View


מכונית של גוגל שמתעדת רחובות בבריטניה בפרויקט Google Street View, צילמה במקרה את הקהילה החרדית ההולכת וגדלה של קנווי איילנד בלבוש שבת חסידי לפני מספר חודשים.

ביוני השנה, המכונית Google Street View עשתה את דרכה דרך הרחובות, ותפסה את חיי היומיום עבור שירות המיפוי העולמי שלה של רחובות. ברגע במיוחד, עברה המכונית באזור בו שוכן בית הכנסת, רגע לאחר סיום תפילת שחרית בשבת, רבים מבני הקהילה היהודית המקומית צעדו הביתה, לבושים בלבוש השבת החסידי שלהם.

בין אלה שנלכדו במצלמת גוגל היה ר' יואל פרידמן, דמות בולטת בקהילה ואחת המשפחות הראשונות שעברו לקאנווי (שעה נסיעה מלונדון) בשנת 2016. יואל היה זה שביסס והצמיח את הנוכחות היהודית באזור. מה שהתחיל בשש משפחות בלבד פרח לקהילה תוססת של כ-135 משפחות.

יואל סיפר כיצד למד לראשונה על התמונות של Google Street View: "קיבלתי הודעה על כך מאליעזר זוסיה גראס, חבר שזיהה אותי ב-Street View. לכן, הסתכלתי מקרוב על הרחובות שמסביב". הוא הוסיף, "אני באמת זוכר שראיתי את המכונית של גוגל חולפת וחשבתי לנפנף, אבל בגלל השבת לא עשיתי זאת".

התמונות שצולמו על ידי המכונית של גוגל מציגות תמונת מצב ייחודית ובלתי צפויה של הקהילה החרדית בקנווי, ומציגות את השבת השלווה לעולם. השילוב של טכנולוגיה מודרנית הלוכדת רגע של מסורת, לא נעלמה מעיניהם של חברי הקהילה.

"זה מזכיר לי תמונות של הבית הישן בעיירות בפולין ובהונגריה", אמר פרידמן. "יש קטעים מפורסמים של סרט שצולם במונקאטש, היכן שסבי וסבתי גרו, שם נראו גברים חסידיים, בלבוש דומה מאוד, יוצאים מהבית בשבת בבוקר. מעודד לראות את החסידישקייט והמסורות של פעם נמשכים בבריטניה בכלל, ועכשיו גם בקנווי".

"זה די משעשע שכלי כל כך מודרני כמו Google Street View הצליח לתפוס רגע של מסורת עמוקה", הוסיף. "עבורנו השבת היא זמן להתנתק מהעולם הדיגיטלי, אז זה אירוני לראות אותה מונצחת ברשת בצורה כזו".

הקהילה היהודית של קנווי נמצאת בצמיחה משמעותית מאז הקמתה, תורמת לגיוון האי ולהעשרת החיים המקומיים. תמונות Google משמשות תזכורת מתמשכת לאופן שבו אפילו ההתרחשויות השגרתיות ביותר - כמו מכונית צילום שעוברת דרכה - יכולות לתפוס רגעים תרבותיים ולתעד את חייה של קהילה פורחת.

יואל פרידמן מנהל לשעבר לענייני ציבור בקרן "פינטר טראסט" שמנגישה את הקהילות החרדיות לתקשורת הבריטית, ומבכירי העסקנים בבריטניה, ומכהן גם כמגשר רשמי מטעם המדינה.

קנווי איילנד בריטניה גוגל מפות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}