י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
הקלטות חושפות

הריקבון בצמרת: כך תפר אפי נוה את מינויו של מנדלבליט

עמית סגל חשף הקלטות משיחות אפי נוה והיועץ המשפטי לשעבר מנדלבליט, בהקלטות נחשף שיתוף הפעולה של השניים במינויו של מנדלבליט ליועמ"ש ושורה של חשיפות נוספות. התנועה לאיכות השלטון בתגובה: "יש לפתוח בחקירה פלילית נגד כל המעורבים בפרשה"

הריקבון בצמרת: כך תפר אפי נוה את מינויו של מנדלבליט
אביחי מנדלבליט צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עמית סגל חשף הערב (רביעי) בחדשות 12 הקלטות משיחות אישיות בין היועץ המשפטי לממשלה לשעבר פרופ' אביחי מנדלבליט, וראש לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה, בהן נחשף שיתוף הפעולה של השניים לסלול את דרכו של מנדלבליט למשרד היועמ"ש.

בהקלטות שחשף הערב סגל מתוארת מערכת יחסים צמודה של שני הבכירים לשעבר, בהקלטות מתרברב אפי נוה בפני מנדלבליט כיצד נציג לשכת עורכי הדין בוועדת האיתור לתפקיד פועל לטובתו ודואג לכאורה להסתיר את מערכת היחסים בין השניים:

נוה: "היום הבת של יחיאל (נציג הלשכה בוועדת האיתור) מתחתנת, אבל אני לא בטוח שכדאי לבוא".
מנדלבליט: "לא, לא, לא, לא".
נוה: "הוא באמת עובד בשבילך, רק שתדע לך".
מנדלבליט: "כל הכבוד לו, וכל הכבוד לך"

הקלטות מנדלבליט ואפי נווה צילום: חדשות 12

בשיחה נוספת בין נוה למנדלבליט, מתאר נוה את המאמץ שמפעיל נציג הלשכה כץ, במטרה לגרום ליושב ראש וועדת המינוי נשיא בית המשפט העליון בדימוס אשר גרוניס להצביע בעד מנדלבליט לתפקיד היועץ המשפטי.

נוה: "יחיאל (נציג הלשכה) מכין עבודה ממש יסודית. הוא כבר מכיר את המקרה שלך מקדימה, מאחורה, באמצע השינה אם תעיר אותו. אמרתי לו, 'יחיאל, מה שחשוב זה שאתה משכנע את גרוניס'. נווה ממשיך ומתאר את המתנהל בוועדה בפני מנדלבליט שהיה אז רק מועמד לתפקיד, ולכאורה היה אסור לחשוף בפניו פרטים אלה: "יש לנו רביעייה גם בלעדיו, אבל אם הוא נותן את ברכתו זה הורג את הסיכויים (לעתירה) לבג"ץ".

את הצמד נוה ומנדלבליט מטריד דבר אחד – ששרת המשפטים שקד, שמריצה אותו, תוחלף:

נ: כשיוצא לך לדבר עם הבוס הגדול שלך (נתניהו) תגיד לו שאת הרישאפלים (הכנסת העבודה לממשלה) שיעכב כי זה יעשה ממש נזק לעניין שלך ממש ממש...
מ: אני יודע, אני יודע. הוא מכיר גם את טביעות האצבע שלו.
נ: יש הרי דיבורים שהוא רוצה להביא את בוז'י במקום הבית היהודי, אחרת הוא יכול לשכוח מהיועמ"ש. שקד דדיקייטד לך נקודה סימן קריאה היא אוהבת אותך אתה דתי מתנחל, מכל הסיבות שלהם הולכים עליך בכל הכוח.
מ: אני לא מתנחל
נ: לא משנה סתם אני מקצין.

נוה מוסיף ושואל את מנדלבליט לאחר פגישה עם הוועדה האם התרשם מהפעילות של יחיאל כץ נציג הלשכה למענו, מנדלבליט ענה בתגובה: "בטח, בטח. חבל על הזמן".

לאחר מכן תיאר נוה בפני מנדלבליט כיצד כץ מתכנן להבטיח את מינוי בוועדה: "הוא מתכוון לשבת אחד – אחד עם כל חברי הוועדה ולהסביר להם ולהאכיל אותם עם כפית. לא יכולת לבקש שגריר יותר טוב ממנו".

בכתבה אף מתוארת התנהגות לכאורה אסורה על פי כל נהלי הוועדה, בה חושף נווה בפני מנדלבליט פרטים חסויים מתוך דיוני הוועדה, ובנוסף תיאר כיצד יחיאל כץ נציג הלשכה, פעל לפגוע במועמדותו של אדם אחר בהתמודדות לתפקיד, עוזר היועמ"ש לשעבר רז נזרי.

נוה: "בוא, אתה יודע מה היום יחיאל עשה היום לנזרי? הוא בא ואמר לו, 'אתה תפרת את התיק למנדלבליט".
מנדלבליט: "מה אתה אומר!"
נוה: "נכנס בו. חצי מהריאיון של נזרי היה עלייך".

בשליחות מנדלבליט, אפי נוה מעביר מאחורי הקלעים מסרים גם לשופטי העליון – אם תקבלו את העתירה ייבחר יועמ"ש שאינכם רוצים. המסר עובר והעתירה נדחתה.

עמית סגל ציין: "זו הייתה העדות מבפנים של מנדלבליט. בשנת המאבק ברפורמה התייצב מנדלבליט להגנת מערכת המשפט. השיחות עם נוה מספקות הצצה מה באמת חשב עליה, ובאיזה מנופים השתמש".

התנועה לאיכות השלטון הגיבה לחשיפות העיתונאי עמית סגל: "החשיפות המטרידות מאששות את החששות הכבדים שהעלינו כבר בזמן אמת. עוד בשנת 2015 התרענו על קיומן של פגישות אסורות ופעילות חשאית סביב מינויו של מנדלבליט לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה, ואף עתרנו לבג"ץ בנושא. למרבה הצער, טענותינו נדחו אז על הסף".

"ההקלטות שנחשפו מעלות תמונה קשה של מניפולציות, ניגודי עניינים, והתערבות פסולה בהליכי מינוי לתפקיד הרגיש ביותר במערכת אכיפת החוק. התנהלות זו מהווה פגיעה חמורה בטוהר המידות, בשלטון החוק ובאמון הציבור".

לאור חומרת הממצאים, התנועה לאיכות השלטון קוראת לפתיחה מיידית בחקירה פלילית מקיפה של כל המעורבים בפרשה. "יש לחקור לעומק את כל ההיבטים של הליך המינוי, כולל מעורבותם של גורמים נוספים במערכת המשפט ובמערכת הפוליטית. אנו נמשיך לעקוב מקרוב אחר התפתחויות בפרשה ולפעול בכל האמצעים העומדים לרשותנו להבטחת טוהר המידות וחיזוק שלטון החוק בישראל".

התנועה לאיכות השלטון אביחי מנדלביט אפי נווה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 47 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}