י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024

עושים סדר: איך משפיע ניתוח חירום בלידה על הלידות הבאות שלך?

כל אחת חולמת על הלידה המושלמת, כזאת שמתוכננת בקפידה וגם הולכת לפי התוכנית אבל מה קורה כשלא הכל הולך כמתוכנן ואת נזקקת לניתוח חירום? ואיך זה משפיע על הלידות הבאות שלך? • פגשנו את ד"ר שטטמן, רופא נשים בחדר לידה במרכז הרפואי 'מעיני הישועה', לשיחה על האפשרויות שמציעה הקדמה והידע בלידת VBAC לנשים שעברו במסלול הזה בדיוק.

עושים סדר: איך משפיע ניתוח חירום בלידה על הלידות הבאות שלך?
מעייני הישועה צילום: יח"צ

ד"ר שטטמן שלום,
תוכל בבקשה לספר לנו מהי לידת
VBAC?

"לידת VBAC כשמה כן היא:
Vaginal Birth After Cesarean Delivery
- לידה לדנית לאחר ניתוח קיסרי, הכוונה היא ללידה רגילה, לאחר שהאישה עברה כבר ניתוח קיסרי בעברה."

האם היא נחשבת ללידה חדשנית בעולם הרפואה? מה אנחנו יודעים על רמת התיעוד והמסקנות על הבטיחות שלה?

"ההיסטוריה של לידת VBAC כרוכה כמובן בהיסטוריה של הניתוחים הקיסריים, ככל שעולה שיעור הניתוחים הקיסרים עולה כמות הנשים המתאימות לניסיון לידה רגילה לאחר ניתוח קיסרי ( TOLAC ) אך כמובן שגם רצון היולדת והכוונת הרופא המטפל תורמים לאחוזי ניסיון – TOLAC.  רוב הנתונים מגיעים אלינו מארה"ב וקשה להסיק מהם לאוכלוסיית ארצנו בכלל והאוכלוסייה אותה אנחנו משרתים בפרט, מאפיינים דמוגרפיים שונים מאפיינים חברתיים שונים, וכמובן הוולדנות הרבה יותר בארצנו. לידה זו הינה בטוחה אך נדרשת הערכה של היולדת והכרת הרקע הרפואי שלה על מנת לבדוק האם היא עומדת בקריטריונים ל ,TOLAC באם היא עומדת בקריטריונים ומעוניינת בניסיון לידה לדנית, הרופא המקבל יחתים אותה על טופס הסכמה מדעת, כיוון שאחוז הסיבוכים בלידה כזו הוא גבוה יותר מאשר בלידה ללא ניתוח בעבר. חשוב לומר שכל אישה שעברה ניתוח קיסרי מכל סיבה שהיא, יכולה להחליט ללדת בניתוח בהריון הבא, ואז יקבע לה תור לניתוח אלקטיבי."

באילו תנאים מתאפשרת לידת VBAC?

"באופן גורף ניתן לומר שכ-2/3 מהנשים לאחר ניתוח קיסרי אחד מתאימות לניסיון לידה רגילה. התנאים המוחלטים בהם היא מתאפשרת הם:

  1. ניתוח קיסרי אחד (ובמקרים פרטניים גם שניים).
  2. הניתוח בלידה הקודמת נעשה באזור מסוים של הרחם (הסגמנט התחתון) ולא בגוף הרחם, ולא היו קרעים נוספים לכיוון גוף הרחם.
  3. ללא מניעה מלידה רגילה בהריון נוכחי (מצג עכוז, עובר גדול, מחלות אמהיות ועוד).

"כמובן שיש עוד גורמים המנבאים את שיעור ההצלחה; גורם אחד הוא הסיבה לניתוח הקודם, אם הסיבה הייתה מצג התינוק, עכוז או רוחב לדוגמא, וכעת התינוק במצג ראש, זה מעלה את הסיכוי לVBAC- למעל 80%, אם להרה היו גם לידות רגילות מלבד הניתוח הקיסרי, זה מעלה את הסיכוי לVBAC  מוצלח ל86% אחוז!."

"נתון מעניין נוסף הוא אופן הכניסה ללידה פעילה בהריון נוכחי, אם הלידה מתפתחת באופן ספונטני, יש סיכוי טוב יותר לסיים בVBAC- מוצלח מאשר בהשראת לידה יזומה.
אנחנו יודעים גם שמעל גיל 40, מאפיין שכיח בבית החולים שלנו, שיעור ההצלחה של VBAC  נמוך יותר, מאידך,  נשים עם BMI נמוך מצליחות יותר בלידת VBAC."

"חשוב לזכור שאמנם תוצאות אימהיות ועובריות של  VBAC מוצלח טובות יותר מניתוח קיסרי אלקטיבי, אך כשלון של  TOLAC(ניסיון לידה רגילה לאחר ניתוח קיסרי) וניתוח בהול הוא ניתוח עם שעור סבוכים גבוה יותר."

האם לידת VBAC תלויה במספר הלידה או במספר הפעמים בהם ילדה האישה בניתוח?

"כאמור, מעל 2 ניתוחים ההמלצה הגורפת הינה לידה בניתוח אלקטיבי (מוזמן מראש), אם האישה ילדה ב2- ניתוחים קיסריים וגם בלידה רגילה ניתן לשקולTOLAC  (ניסיון ללידה רגילה) אך במקרים כאלו יש לבצע דיון פרטני לגבי כל יולדת ויולדת."

מה הסטטיסטיקה ומדד ההצלחה בתחום לידות VBAC?

"הצלחה של VBAC בארץ היא סביב 80%  אך אצלנו השיעור גבוה יותר ומגיע קרוב ל90% הצלחה!"

מה מייחד את 'מעיני הישועה' בלידות VBAC?

"באוכלוסייה שאנחנו משרתים מספר הילדים למשפחה הינו גבוה יותר ונשים רבות מעדיפות להימנע ככל האפשר מניתוח קיסרי, ואם כבר נותחה פעם אחד, ננסה מאוד למנוע ניתוח נוסף על מנת לאפשר לה לידות רבות ככל שתחפוץ.  הרופאים אצלינו מיומנים בניהול לידות TOLAC (בכל תורנות יש רופא בכיר 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע) ועושים כל מאמץ לאפשר TOLAC ו-VBAC מוצלח, כמובן, תוך כדי שמירת כל ההנחיות ושולי הבטיחות הנדרשים לאם ולילוד."

"סיבה נוספת לאחוז ההצלחה הגבוה אצלינו נובע מכך שנשים יולדות יותר בממוצע ולכן אישה שילדה בניתוח קיסרי ולאחריו מספר רב של לידות רגילות, כל אחת מהן נחשבת לידת VBAC מוצלחת."

תוכל לספר לנו סיפור מהשטח של לידה כזו?

"לפני כשבוע הגיע אלי זוג ליעוץ טרום לידתי לקראת לידתה השנייה לאחר שבלידה ראשונה עברה ניתוח דחוף בשל ניטור לא תקין של העובר, במהלך הניתוח הרחם נקרע גם לצדדים בעת חילוץ התינוק וכעת עלתה השאלה מהו אופן הלידה הבטוח ביותר לאישה זו. בדיון עם מנהלת חדר לידה הוחלט שניתן לאפשר לידה רגילה לאישה זאת ובתנאי שתגיע בלידה פעילה לחדר לידה עד שבוע 40, לאחר שבוע 40 נקבע לה תור לניתוח אלקטיבי.
הדברים פעלו את פעולתם והשבוע היא הגיעה עם צירים סדירים לחדר לידה. שם עברה VBAC מוצלח ולאם, לאב ולילוד שלום.  כעת תוכל האם ללדת לידות VBAC רבות כרצונה."

"לפני סיום אני רוצה להזכיר שהתוצאה החשובה מכל זו אמא בריאה ותינוק בריא ולא רק אופן הלידה, אז כאשר מגיעים לחדר לידה יש לשמור על ראש פתוח ו'לזרום' עם הסיטואציה. כל רופא שתפגשי מעוניין להעניק לך את חווית הלידה המושלמת אך גם חמוש בידע הנדרש לשמור עלייך ועל היקר לך מכל."

 

מעייני הישועה ניתוח קיסרי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}