ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
הוגש כתב אישום

אזרח אמריקאי-איראני נעצר בגין ייצוא טכנולוגיה אמריקאית לטהראן

אזרח אמריקאי שמחזיק גם באזרחות איראנית, נעצר בגין ייצוא לא חוקי של טכנולוגיה אמריקאית לאיראן. הנאשם עבד עם כוחות פרוקסי איראניים כדי להבריח רכיבי מל"טים וטכנולוגיה אחרת לאיראן

אזרח אמריקאי-איראני נעצר בגין ייצוא טכנולוגיה אמריקאית לטהראן
אילוסטרציה צילום: unsplash

גולאם רזה גודרזי, בן 76, אזרח אמריקאי ואיראני המתגורר בפורטר, טקסס, נעצר בנמל התעופה הבינלאומי ג'ורג' בוש ב-30 באוגוסט. גודרזי מואשם בהברחת חלקים ורכיבים המשמשים לייצור כלי טיס בלתי מאוישים (מל"טים), כמו גם כלי טיס מאוישים אחרים, מארצות הברית לאיראן.

"במשך שנים, הנאשם עבד עם כוחות פרוקסי איראניים כדי להבריח רכיבי מל"טים וטכנולוגיה אחרת לאיראן, הוא גם הסתיר פריטים במטען שלו", אמר עוזר התובע הכללי מתיו אולסן מהמחלקה לביטחון לאומי של משרד המשפטים. "משרד המשפטים ושותפינו לאכיפת החוק מחויבים לאכוף נמרצות בקרות הייצוא כדי להגן על הביטחון הלאומי של ארה"ב".

"הברחת חלקי מטוסים לאיראן מסכנת את הביטחון הלאומי של ארה"ב בכך שהיא עשויה להגביר את היכולות הצבאיות של איראן, מה שמאפשר לקדם את פוטנציאל הלחימה האווירית שלה, ולאיים על בעלות ברית ואינטרסים של ארה"ב במזרח התיכון", אמר התובע האמריקני, אלמדאר אמאדני, מהמחוז הדרומי של טקסס. "התביעה הזו מייצגת את המחויבות המרכזית של משרדי, בשיתוף עם המחלקה לביטחון לאומי של משרד המשפטים, ה-FBI ומשרד המכס והגנת הגבולות - לשבש את המאמצים להתחמק מהסנקציות נגד איראן, מדינה עוינת".

לפי מסמכי בית המשפט, מ-1 בדצמבר 2020 ועד 5 ביולי ייצא גודרזי לאיראן חלקים הקשורים למטוסים, בנוסף לנפט ורכיבי קידוח, באופן בלתי חוקי, גודרזי רכש רכיבי מטוסים מייצור אמריקאי, ולאחר מכן ייצא אותם לאיראן - בדרך כלל דרך דובאי, איחוד האמירויות הערביות.

הוא גם נסע מאיראן וממנה מספר פעמים בשנה והסתיר חלקי מטוסים ופריטים אחרים במזוודותיו. גודרזי שלח אימיילים רבים לספקים ולקוחות, והתייחס לכך בהודעות, שלא ניתן לשלוח חלקים לאיראן בגלל סנקציות.

בתלונה נגדו נטען כי במספר הזדמנויות, הרשויות ערכו חיפוש במטען של גודרזי ומצאו חלקי מטוס ורכיבים רבים שהוסתרו בתוך פריטי לבוש. לחלק מהפריטים היו מאפיינים התואמים לחלקים לייצור מל"טים, כמו גם לחלקים עם יישומי מנוע חשמלי.

לגודרזי אין את הרישיונות הנדרשים לייצא פריטים כאלה למדינות שהוטלו עליה סנקציות, כולל איראן, אם יורשע, הוא צפוי לעונש של עד 10 שנות מאסר באשמת הברחת סחורות וקנס מרבי של 250,000 דולר.

איראן ארצות הברית מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}