י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
מואשם בקריסה הכלכלית

נגיד הבנק המרכזי של לבנון נעצר; הפוליטיקאים חוששים

ריאד סלאמה שכיהן כנגיד הבנק במשך 30 שנה, מואשם בגניבה מחשבונות פרטיים, הלבנת הון והעברת מיליוני דולרים לחברים. הלבנונים חוגגים את מעצרו

נגיד הבנק המרכזי של לבנון נעצר; הפוליטיקאים חוששים
אילוסטרציה צילום: pexels

למעלה משנה נמשך המרדף אחרי ריאד סלאמה, נגיד הבנק המרכזי לשעבר של לבנון שכיהן בתפקיד במשך שלושים שנה, משנת 1993 ועד לשנה שעברה. היום הוא נעצר בביירות, אחרי תקופה ארוכה שבה לא היה ידוע היכן הוא מסתתר, והיה גם חשש כי נמלט מחוץ לגבולות לבנון.

שלוש מדינות באירופה גרמניה, צרפת ובלגיה הוציאו נגדו צו מעצר בינלאומי ודרשו לחקור אותו באשמת הלבנת מאות מיליוני דולרים שנגנבו מחברות ענק ומחשבונות בנק פרטיים של אזרחי לבנון.

הקריסה הכלכלית הגדולה של לבנון החלה בשנת 2019 והגיעה לשיאה בשנה שעברה, אז פרצו מחאות ענק במדינה על רקע המצב. סלאמה וחבריו באליטה הפוליטית התעשרו על חשבון האזרחים. בשיא המחאה, שלושה צעירים לבנונים צולמו בשנה שעברה כשהם חודרים לסניפי "בנק לבנון", בניהולו של סלאמה, ודורשים באיומי נשק מאות בודדות של דולרים לכיסוי הוצאות האשפוז של קרובי משפחותיהם בבתי החולים. הבנקים סירבו בטענה ש"זאת הוראה ישירה של הנגיד". הם התפרצו בכוח, ולקחו כספים מחשבונותיהם. איש מהם לא נעצר. 

ב-Ynet דווח כי היום הורה התובע הראשי של רשויות המשפט בלבנון, השופט ג'מאל נגאר, לעצור את סלאמה בתום מסירת עדותו לפני חבר שופטים. רשימת ההאשמות נגדו ארוכה ומורכבת השתלטות על כספי חברות ענק, גניבה מחשבונות פרטיים, הלבנת הון בלבנון ובמדינות באירופה, העברת מיליוני דולרים לחשבונות בנק ברוסיה. הוא מואשם גם בארצות הברית ובמדינות אפריקה על הונאה, ובפתיחת חשבונות סודיים.

סמדר פרי, דיווחה בווינט כי סלאמה, ניהל אורח חיים מנקר עיניים: הוא ושלושת בניו נסעו במכוניות פאר והתלבשו בבגדים מיובאים מאירופה. בביתו החזיק משרתים, טבחים ועוזרות בית, ובחו"ל החזיק דירות פאר שרכש והתגורר במלונות מפוארים בנסיעותיו התכופות.

השאלה שמטרידה את הפוליטיקאים הבכירים בלבנון היא האם ריאד סלאמה יפתח את הפה ויחשוף את עסקיהם המפוקפקים וגניבותיהם ויסבך גם אותם, או שבית המשפט יצליח להפליל רק אותו.

 

לבנון נגיד בנק ריאד סלאמה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}