י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024
סכנת הכחדה חמורה

מצטרפים למאבק: פעולות להצלת הנשרים בישראל

הנשר הישראלי בסכנת הכחדה חמורה. סדרת הרעלות קטלנית צמצמה את אוכלוסיית הנשרים לכ-180 פרטים בלבד. רשות הטבע והגנים השיקה תוכנית רב-שנתית להצלת המין, הכוללת מגוון פעולות כמו בניית כלובים לאיסוף פגרים והכשרת מתנדבים

מצטרפים למאבק: פעולות להצלת הנשרים בישראל
נשרים צילום: יניב כהן, רט"ג

אוכלוסיית הנשרים בישראל נמצאת בסכנת הכחדה חמורה, עם פחות מ-180 פרטים בלבד. סדרת הרעלות בשנה שעברה גרמה למותם של כ-10% מהאוכלוסייה. רשות הטבע והגנים, בשיתוף עם שותפים נוספים, פועלת במרץ כדי להציל את המין.

כחלק מהמאמצים, הרשות השיקה תוכנית רב-שנתית במימון של 28 מיליון שקלים, הכוללת מגוון פעילויות כמו בניית כלובים לאיסוף פגרים, הכשרת מתנדבים, והרחבת גרעין הרבייה בחי בר כרמל.

השבה לטבע של נשר צילום: אמיר שפיר, רט"ג

במהלך חודש ספטמבר, רשות הטבע והגנים תקיים פעילויות הסברה כדי לגייס את הציבור לתמוך במאמצי השימור.

כאמור, הנשר, גדול דורסי השמיים ששרדו במדינת ישראל נמצא בסכנת הכחדה חמורה, הערכות מציבות את אוכלוסיית הנשרים הישראלית על פחות מ-180 פרטים. רשות הטבע והגנים ושותפיה הרבים עושים מאמצים רבים לאורך השנה כולה כדי לאושש את אוכלוסיית הנשרים.

יניב כהן, רט"גנשרצילום: יניב כהן, רט"ג

מנכ"לית רשות הטבע והגנים, רעיה שורקי: "בשנה שעברה התמודדה רשות הטבע והגנים עם שרשרת הרעלות שהביאו למותם של 10% מאוכלוסיית הנשרים שעומדת כיום על כ-180 פרטים ונמצאת בסכנת הכחדה חמורה.

לצד פעולות ממשק אותן מבצעת הרשות עם שותפים ביניהם חברת חשמל, החברה להגנת הטבע המשרד להגנת הסביבה וגן החיות התנ"כי על מנת לאושש את אוכלוסיית הנשרים בישראל, גיבשה הרשות תוכנית רב שנתית לצמצום ההרעלות ולאישוש האוכלוסייה.

התוכנית אושרה מתקציב קרן הניקיון בראשות המשרד להגנת הסביבה בסך 28 מיליוני ש"ח, 15 מש״ח מתוכם הועברו כהתחייבות, ו-3 מש״ח מתוך התקציב כבר הועבר לתחילת מימוש בחודש מאי השנה.

התוכנית כוללת בניית כלובים לאיסוף פגרים למניעת גישה לחיות בר, הכשרת מתנדבים בני העדה הבדואית וגיוסם לצמצום תופעת ההרעלות, הרחבת גרעין הרבייה לנשרים שמרכזו בחי בר כרמל במסגרת פרויקט פורשים כנף, איסוף מזון נקי מרעלים ותרופות ועוד.

בחי בר ממוקם גרעין הרבייה של פרויקט 'פורשים כנף' – אחד מהפרויקטים החשובים ביותר בשמירת אוכלוסיית נשרים בריאה ומתרבה. שמורת טבע מצוק הצינים, היא אחד מאתרי הקינון הנשרים היפים ביותר שיש לנו בארץ."

רשות הטבע והגנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}