ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
כשלון המתקפה

הדו"ח החדש שצריך להדאיג מאוד את המשטר האיראני

דו"ח חדש שפורסם בסוכנות הידיעות AP מצביע על כך שהטילים המתקדמים של טהראן, הרבה פחות מדויקים ממה שחשבו בעבר. זה גם מסביר את הכשלון המתקפה האיראני הגדולה על ישראל בחודש אפריל האחרון

הדו"ח החדש שצריך להדאיג מאוד את המשטר האיראני
מצטלמים על שרידי הטיל האיראני בדרום צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

בזמן שאיראן מאיימת לתקוף את ישראל בגלל התנקשות במנהיג חמאס הנייה בבירת המדינה, מאגר הטילים "המהולל" שלה יכול להיות אחת הדרכים הבודדות שיש בידי טהראן לנקום. אך כעת מתפרסם דו"ח שמראה כי היכולות של הטילים הללו קטנות בהרבה ממה שחשבו קודם.

איראן שיגרה מתקפת מל"טים וטילים באופן חסר תקדים על ישראל באפריל, ובכך הפכה לאומה הראשונה ששיגרה מטח כזה מאז שהרודן העיראקי סדאם חוסיין שיגר טילי סקאד לעבר ישראל במלחמת המפרץ ב-1991.

אך מעט מהטילים האיראניים הגיעו ליעדיהם. רבים הופלו על ידי קואליציה בראשות ארה"ב, אחרים ככל הנראה נכשלו בשיגור או התרסקו בזמן הטיסה. נראה שאפילו אלה שהגיעו לישראל, החמיצו את מטרתם.

כעת דו"ח חדש של מומחים שפורסם בסוכנות הידיעות AP מצביע על כך שהטילים המתקדמים ביותר בטהראן הרבה פחות מדויקים ממה שחשבו בעבר.

חיים גולדברג, פלאש 90מצטלמים על שרידי הטיל האיראניצילום: חיים גולדברג, פלאש 90

התקיפה באפריל הראתה "יכולת מסוימת לפגוע בישראל", אמר סם לאיר, עמית מחקר במרכז ג'יימס מרטין לחקר מניעת הפצת נשק גרעיני, שעבד על הניתוח. אבל "אם הייתי המנהיג העליון, כנראה הייתי קצת מאוכזב".

אם הטילים האיראניים לא מסוגלים לפגוע במטרות בדיוק "זה משנה את תפקידם", הוסיף לאיר. "הם כבר לא בעלי ערך לביצוע פעולות צבאיות קונבנציונליות. הם עשויים להיות בעלי ערך רב יותר פשוט כנשק טרור".

כדוגמה, הוא מזכיר את ירי הטילים על ערים עיראקיות במלחמת איראן-עיראק בשנות ה-80, כשאיראן שיגרה טילים לעבר עיר גדולה בעיראק וקיוותה שחלקם יפגעו.

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, הודה ברמז על כישלונו לפגוע במטרה משמעותית בישראל לאחר המתקפה באפריל. "דיבורים של הצד השני על כמה טילים נורו, כמה מהם פגעו במטרה וכמה לא אלה הם עניינים משניים", אמר חמינאי הנבוך. "הדבר העיקרי הוא הופעתה של האומה האיראנית והצבא האיראני בזירה בינלאומית חשובה. זה מה שחשוב".

תיעודים ששודרו בטלוויזיה הממלכתית האיראנית הראו כי המתקפה של איראן ב-13 באפריל החלה כאשר מפקד משמרות המהפכה, גנרל חוסיין סלאמי, שוחח בטלפון עם אמיר עלי חאג'יזדה, מפקד חטיבת התעופה והחלל של משמרות המהפכה. "התחל במבצע 'הבטחת אמת' נגד בסיסי המשטר הציוני", הורה הגנרל.

כשהטילים הגיעו לשמיים, אנשים ברחבי איראן הפסיקו את מה שהם עושים, וכיוונו את הטלפונים הניידים שלהם לעבר השיגור ממכוניותיהם וממרפסות בתיהם. סרטונים שנותחו על ידי AP הראו אתרי שיגור רבים, כולל חמדאן, איספהאן, קרמנשה, שיראז, תבריז וטהראן.

קטעים שפורסמו מאוחר יותר דרך חשבונות מדיה חברתית של הצבא האיראני הראו טילים משוגרים ממשגרים ניידים על משאיות. מל"טים שוגרו מטנדרים.

דובר צה"להפגיעה בבסיס נבטיםצילום: דובר צה"ל

גורמים ישראלים העריכו כי איראן שיגרה 170 מל"טים, 30 טילי שיוט ו-120 טילים בליסטיים. בירדן, עיתונאי AP צילם את מה שנראה כטיל בליסטי שיורט מעל האטמוספירה של כדור הארץ, ככל הנראה על ידי טיל חץ 3 ישראלי.

ארה"ב, בריטניה, צרפת וירדן יירטו את הטילים. האמריקנים טענו כי הפילו 80 מל"טים נושאי פצצות ולפחות שישה טילים בליסטיים. גם מערכות הגנה ישראליות הופעלו.

"התקיפה לא הייתה משהו סמלי ולא נזק שניסו למנוע", אמר פביאן הינץ, מומחה לטילים ועמית מחקר במכון הבינלאומי למחקרים אסטרטגיים שחוקר את איראן. זה היה "ניסיון גדול להתגבר על ההגנות הישראליות".

הטלוויזיה הממלכתית האיראנית שידרה בפברואר צילומים של ניסוי טילים שביצעו משמרות המהפכה שכוון לדגם הדומה להאנגרים עם מטוסי F-35 בנבטים. טילים בליסטיים, כולל כמה מהסוגים ששימשו במתקפת אפריל על ישראל, השמידו את הדגם.

ואכן בתקיפה האמיתית לפחות ארבעה טילים איראנים פגעו בבסיס נבטים, כפי שפרסם צה"ל.

הפסולת היחידה שנמצאה באזור ים המלח, מעידה על כך שאיראן השתמשה בטילי עימאד כדי לתקוף את נבטים, טיל העימאד, שמונע בדלק נוזלי, הוא גרסה של טיל שיהאב-3 האיראני, שמבוסס על טיל צפון קוריאני, עם טווח שלפי הדיווחים מגיע ל-2,000 קילומטרים. זה מעיד על כך שהטילים שוגרו כנראה מאזור העיר שיראז שבדרום איראן.

מחברי הדוח מניחים שמטרת התקיפה האיראנית הייתה מקבץ של האנגרים למטוסים, מיקום שמהווה נקודת מפתח בבסיס. "מדובר במטרה הרבה יותר חשובה מאשר רק ליצור חורים במסלול", אמר סם לאיר, החוקר שעבד על הדוח. אף אחד מהטילים האיראניים לא פגע ישירות באותם האנגרים. אך ב-AP טוענים כי הטענה הישראלית הראשונית על יירוט של 99% מהטילים והכט"במים נראית כהגזמה.

איראן פרסמה את העימאד בפני רוכשים בינלאומיים פוטנציאליים כמערכת עם מעגל שגיאה של 50 מטר "נתון שתואם את המפרט המוביל של מערכות טילים במקומות אחרים", אמר פביאן היינץ, מומחה טילים וחוקר איראן במכון הבינלאומי ללימודים אסטרטגיים, אך בפועל זה היה סטייה של 500 מטר.

"זה אומר שהעימאד הרבה פחות מדויק מההערכות הקודמות שצוינו", אמר לאיר. "זה מצביע על כך שהאיראנים נמצאים בפיגור בדור שבו הערכות קודמות חשבו שהן טובות יותר".

בדוח שפורסם ב-AP צוין כי הביצועים הגרועים עשויים להיות מיוחסים לאמצעי לוחמה אלקטרונית שנועדו לבלבל את מערכת ההנחיה של הטיל, כמו גם חבלה אפשרית, תכנון לקוי של הטיל והמרחקים המעורבים במתקפה.

לחיל האוויר של איראן יש צי מטוסים מזדקן של F-14 ומטוסי הקרב מיג 29 מהמלחמה הקרה, אבל הם לא מתאימים להילחם עם מטוסי ה-F-35 של ישראל ומערכת ההגנה האווירית של ישראל. המשמעות היא שאיראן תצטרך שוב להסתמך על טילים ומל"טים ארוכי טווח.

"לאיראן יש את המלאי הגדול ביותר של טילים בליסטיים באזור והיא ממשיכה לשים דגש על שיפור הדיוק, הקטלניות והאמינות של מערכות אלו", נכתב בדו"ח "איראן כנראה משלבת לקחים שנלמדו מהתקיפה באפריל".

איראן מלחמת חרבות ברזל חמאס איסמעיל הנייה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}