י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
כתב אישום

מבקר המדינה בנאום נוקב: הצבא והממשלה מונעים כל בדיקה וחקירה

כמעט 11 חודשים אחרי הטבח - מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בנאום יוצא דופן: "המערכות הציבוריות והשלטוניות מונעות ומעכבות כל בדיקה, חקירה או ביקורת. המערכת הצבאית בליווי היועמ"שית הובילה לסיכול הביקורת ומשרד רה"מ עדיין מציב מכשולים. אין נשיאה באחריות"

מבקר המדינה בנאום נוקב: הצבא והממשלה מונעים כל בדיקה וחקירה
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בכנס לשכת עורכי הדין צילום: לשכת עורכי הדין

מבקר המדינה, רו״ח מתניהו אנגלמן, נאם היום (שלישי) בוועידת המשפט של לשכת עורכי הדין ואמר: "בקרוב נציין שנה למתקפת הטבח האכזרית בשמחת תורה. בעת הזו אנו חייבים להצביע ביושר על אחת התוצאות הקשות והחמורות ביותר שקרו במהלך החודשים שחלפו מאז האסון: שחיקה חמורה וחסרת תקדים של אחד הערכים היסודיים במדינה דמוקרטית - ערך הנשיאה באחריות".

"כבר הודעתי בשדרות, נהפוך כל אבן והגעה לחקר האמת בישראל", הצהיר המבקר. "נכון לספטמבר 2024, אין נשיאה באחריות! לא בדרג המדיני, לא בדרג הביטחוני ולא באזרחי. 

אנגלמן מתח ביקורת חריפה ונוקבת: "כן, עלינו להביט במראה ולומר ביושר - לא היה מבין נבחרי הציבור, נושאי המשרות הציבוריות, אנשי הצבא ומערכת הביטחון ולו אחד שעמד בסטנדרט הראוי ובמועד המצופה בכל הנוגע לקיום ערך הנשיאה באחריות. ובד בבד חלק מהמערכות הציבוריות והשלטוניות, שבמסגרתן נשחק במשך חודשים ערך הנשיאה באחריות, הן אלו אשר נוקטות בפעולות ממשיות שתכליתן למנוע או לעכב כל בדיקה, חקירה או ביקורת אובייקטיבית, מקצועית ונטולת פניות. 

"המערכת הצבאית מצידה הציבה כדבר שבעובדה חומות גבוהות ובלתי עבירות שמובילות הלכה למעשה לסיכול הביקורת; משרד רה"מ מצדו הגם שמספק חומרים עדיין מציב מכשולים, אשר מעכבים ומשבשים את הפעולה המקצועית המתבקשת. אלו ואלו, כל אחת ברמת חומרה שונה, אינן משדרות את החוסן הערכי והציבורי המצופה מהן, שביסודו נכונות לביקורת ממשית, ללא הגבלה, גם אם תוצאותיה יהיו נוקבות וקשות".

לשכת עורכי הדיןמבקר המדינה מתניהו אנגלמן בכנס לשכת עורכי הדיןצילום: לשכת עורכי הדין

על היעדר ביקורת אובייקטיבית: "לא פחות חמור מכך – אין ביקורת, בדיקה וחקירה אובייקטיבית לקראת הנחת אמצעי המקר. עלינו להביט במראה ביושר – לא היה מבין נבחרי הציבור, נושאי המשרות הציבוריות, אנשי הצבא והביטחון ולו אחד שעמד בסטנדרט הראוי והמועד המצופה בכל הקשור לנשיאה באחריות. אני מתריע על כך שהדלפות בנוגע לדוח מבקר המדינה פוגעות קשות ביכולתו של הדוח למלא את תפקידו בצורה אפקטיבית. הדלפות אלו מערערות את התהליך ומסכנות את היכולת שלנו לקיים ביקורת יסודית ואובייקטיבית, והן חותרות תחת ערך הביקורת העצמאית והמשמעותית שהיא קריטית לשמירה על הדמוקרטיה".

על פעולות שמונעות חקירה: "חלק מהמערכות הציבוריות והשלטוניות שבמסגרתם נשאר במשך חודשים ערך הנשיאה באחריות, הן אלו שעדיין נוקטות פעולות אנושיות שמטרתן למנוע חקירה ביקורתית ונטולת הטיות. מערכת הצבאית, בליווי היועצת המשפטית לממשלה, הציבה חומות וגבהות בלתי עבירות שמנחות לסיכול הביקורת!".

על מכשולים שמציב משרד הממשלה: "משרד הממשלה מציב מכשולים שמצמדים את הביקורת, וכל אחד ברמת חומרה שונה. אינן משדרות את החוסן המצופה מהם – נכונות לביקורת ממשית גם אם התוצאות קשות".

על שיקומו של תהליך הביקורת: "אל נשלה את עצמנו – ספק רב אם יהיה ניתן לשקם את הביקורת כפי שהייתה. ביקורת המדינה בתקופת המלחמה היא מורכבת אבל חיונית לדמוקרטיה של מדינת ישראל. המחויבות שלנו היא לכלל אזרחי ישראל".

על התקדמות הדו"ח בנוגע למסיבה ברעים: "מה שמפריד בינינו לבין הגשת הדו"ח זה שלושה גורמים בצה"ל שעסקו ברישוי המסיבה. אנחנו צריכים להיפגש איתם".

על תפקידי הביקורת במהלך מלחמה: "חוק יסוד מבקר המדינה אינו מגביל עריכת ביקורת בעת מלחמה. הביקורת נדרשת לתקן ולחשוף כשלים תוך שמירה על חיסיון".

על ביקורת אבטחת הצירים ביהודה ושומרון: "פרסמנו דוח בנושא אבטחת הצירים ביהודה ושומרון. קיימים פערים ניכרים ברכבים ממוגני ירי בשורות המשטרה".

על שיתוף פעולה עם גורמי צבא: "פנינו לראשי הצבא עם שורת כשלים, כגון בעיות בפינוי פצועים וזיהוי חללים אזרחיים. חשוב לשמור על שיח רגיש ומועיל בין מבקר ומבוקר".

המבקר סיים בקריאה: "אני קורא לרמטכ"ל, לראש הממשלה ולראש השב"כ להכיר בחיוניות הביקורת ולוודא שאין מצב שבו הביקורת מודרת".

דובר צה״ל מסר בתגובה: "צה״ל מכבד את מוסד המבקר ופועל לאפשר כל ביקורת, וזאת מבלי לפגוע במאמץ המלחמתי ובקשב הפיקודי, בדיוק כפי שקבע בג״ץ. בתשובת צה״ל לבג״ץ עמדנו על כך ⁠שקיומה של ביקורת במתווה המבוקש על-ידי המבקר, בעיצומה של מלחמה קשה במספר חזיתות, תפגע פגיעה ממשית ומוחשית בתפקודם של גופי הביטחון.

"צה"ל אף הציע להתחיל את הביקורת באופן מידי במספר נושאים, בכפוף להתפתחויות הבטחוניות, אך מבקר המדינה דחה הצעה זו".

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן לשכת עורכי הדין צה"ל ראש הממשלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}