י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024
מתקפה חריפה

השופט פוגלמן בכנס לשכת עורכי הדין: "השר לוין פוגע ברשות השופטת ובציבור"

השופט עוזי פוגלמן, מ"מ נשיא בית המשפט העליון בכנס ועידת המשפט: "פגיעה ברשות השופטת היא פגיעה בציבור כולו - מקווה שיחודשו הפגישות השבועיות". ראש הלשכה עמית בכר: "המאבק נגד 'ההפיכה המשטרית' הוא מאבק על דמותה של ישראל"

השופט פוגלמן בכנס לשכת עורכי הדין: "השר לוין פוגע ברשות השופטת ובציבור"
השופט עוזי פוגלמן בכנס לשכת עורכי הדין צילום: לשכת עורכי הדין

ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן וראש לשכת עורכי הדין, עו"ד עמית בכר, תקפו הבוקר (שלישי) את שר המשפטים יריב לוין, בוועידת המשפט של לשכת עורכי הדין. קודם לכן קרא נשיא המדינה הרצוג שלא לחזור לרפורמה המשפטית.

פוגלמן: "פגיעה ברשות השופטת היא פגיעה בציבור כולו - מקווה שיחודשו הפגישות השבועיות בין נשיא בית המשפט העליון ושר המשפטים". בכר: "התנועה הכהניסטית והטרור היהודי הם סכנה קיומית למדינת ישראל. המאבק נגד ההפיכה המשטרית ובעד מערכת משפט עצמאית, יוקרתית ומקצועית, הוא מאבק על דמותה של ישראל כמדינה דמוקרטית ועל זכויותיהם של אזרחיה".

לשכת עורכי הדין ראש לשכת עורכי הדין עמית בכר בכנס הלשכהצילום: לשכת עורכי הדין

"מאז חודש יוני האחרון, חדל שר המשפטים מלקיים את פגישות העבודה השוטפות בינינו", אמר השופט פוגלמן בנאומו. "גם בהיבטים אלה, פגיעה בתפקודה התקין של הרשות השופטת כמוה כפגיעה בציבור כולו. בימים קשים אלה, ונוכח צו השעה, אני מקווה שהממלכתיוּת תגבר על המחלוקות וכי יחודשו פגישות העבודה השבועיות בין מ"מ נשיא בית המשפט העליון לבין שר המשפטים".

"הפרק הזה בקורות המדינה מעמיד למבחן את החוסן הלאומי והחברתי שלנו", הוסיף פוגלמן. "לצד מופעים יוצאי-דופן של סולידריות וערבות הדדית שהיינו עדים להם בחודשים האחרונים, חזינו למרבה הצער גם בשיח קוטבי ומפלג ששאף להעמיק פערים במקום לגשר עליהם. בתקופה שכזו יש בעיניי חשיבות עליונה לקיום דיאלוג מכיל ובונה, וליצירת אקלים חברתי שבו כולנו – כפרטים, כקהילה וכחברה – מסוגלים להירתם לטובת הכלל ולשתף פעולה זה עם זה.

עם זאת, ציין מ"מ נשיא ביהמ"ש: "ובמקביל לכך, דווקא בעתות משבר וחירום מתחדדת החשיבות שבהגנה על עקרונות היסוד של מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית, ובראשם שלטון החוק וזכויות האדם. גם בזמנים הקשים, הרגישים והכואבים ביותר – מדינת ישראל היא מדינת חוק, וכל אזרחיה, תושביה ורשויות השלטון בה נדרשים לפעול תמיד בהתאם לדין.

"כפי שציינתי בהזדמנויות קודמות, היבטים מסוימים בניהולה של מערכת בתי המשפט נתונים, לפחות במידה חלקית, להכרעתה של הרשות המבצעת – ובפרט להכרעתו של שר המשפטים, שללא אישורו והסכמתו לא ניתן לקדם מהלכים רבים שנועדו עבור הציבור. דוגמה מוכרת לכך היא תפקידו של שר המשפטים כיו"ר הוועדה לבחירת שופטים, שכינוסה וקיום ההצבעות בה מאפשרים מינוי של שופטים ואת קידומם לערכאות גבוהות יותר.

על היעדר מינוי נשיא קבוע לבית המשפט העליון: "אין זה סוד כי הסיבה שאני עומד לפניכם כאן היום, בתפקידי כממלא מקום הנשיא, היא היעדר מינוי של נשיא קבוע לבית המשפט העליון. את עמדתי בנושא זה הבעתי לא אחת, ובשל היות העניין תלוי ועומד בבית המשפט העליון לא ארחיב בדברים. בעיות דומות מתעוררות בבתי המשפט במחוז ירושלים ובבית הדין הארצי לעבודה.

"אני מקווה שהממלכתיוּת תגבר על המחלוקות וכי יחודשו פגישות העבודה השבועיות בין מ"מ נשיא בית המשפט העליון לבין שר המשפטים. חשוב להבהיר: הרשות השופטת שומרת על חוסנה ועל עצמאותה. גם בימים אלו אנו ממשיכים לפעול לטובת הציבור הישראלי, ללא מורא וללא משוא פנים.

"אנו מצויים כעת בשעת מבחן, שתוצאותיה ישפיעו במידה רבה על הדיאלוג החוקתי ועל הפרדת הרשויות בישראל. בתקופה זו ראוי כי נעמיד לנגד עינינו את העקרונות והערכים שעומדים בבסיס מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית, ואת המחויבות המוסדית של כל רשויות השלטון לקידום טובתו של הציבור הישראלי".

ראש לשכת עורכי הדין 'קובע': "נשיא בית המשפט העליון הבא יהיה כבוד השופט יצחק עמית"

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד עמית בכר התייחס בפתח דבריו לנושא החטופים: "מעל הכל חייבת לרחף הקריאה המהדהדת והבלתי מתפשרת, להחזרת כל החטופים והחטופות מיד. לא ניתן במעמד זה לפסוח על אירועי הימים האחרונים. ההודעה על הירצחם בשבי בימים האחרונים של ששת החטופים, לא יכולה להותיר אף אדם אדיש. כל מי שגדל בארץ הזו, התחנך על ערכי הישראליות והציונות שמקדשים את החיים, הערבות ההדדיות, העקרון המקודש שלא משאירים איש מאחור, לא מפקירים פצועים, לא מפקירים 'נקודה', הבין שמדובר בעת מעשה. הקריאה לעשות הכול, בכדי להחזיר את החטופים שהופקרו כבר על ידי המדינה בשבעה באוקטובר, היא דרישה מתבקשת, מוסרית וטבעית, והיא הדבר הרחוק ביותר מדרישה פוליטית".

על המאבק נגד יוזמות החקיקה של הממשלה: "המאבק נגד ההפיכה המשטרית ובעד מערכת משפט עצמאית, יוקרתית ומקצועית, הוא מאבק על דמותה של ישראל כמדינה דמוקרטית ועל זכויותיהם של אזרחיה. המאבק על דמותה של מערכת השלטון, עצמאות מערכת המשפט והדמוקרטיה הישראלית הוא ערכי, חיוני לביטחוננו וקיומנו כעם. בניגוד לנרטיב שמכונת הרעל מנסה לקעקע, המאבק נגד ההפיכה המשטרית הוא מאבק על דמותה של ישראל כמדינה דמוקרטית ועל זכויותיהם של אזרחיה".

על הפעולות האלימות של נוער גבעות נגד פלסטינים: "הטרור הלאומני הוא ההפך המוחלט מכל מה שמייצגת מדינה יהודית ודמוקרטית. התנועה הכהניסטית והטרור היהודי הם סכנה קיומית למדינת ישראל. אין מאבק לדמוקרטיה ושלטון חוק – ללא מאבק בלתי מתפשר בלאומנות, בגזענות ובכהניזם, והוצאתם ממרחב הלגיטימיות בחברה הישראלית. אין מאבק בלאומנות ובכהניזם, ללא מאבק למדינה דמוקרטית, שוויונית ולשמירה על מערכות המשפט ואכיפת החוק - מקצועיות ועצמאיות".

לשכת עורכי הדיןראש לשכת עורכי הדין עמית בכר בכנס הלשכהצילום: לשכת עורכי הדין

על המתקפה כנגד הפרקליטה הצבאית הראשית, ברקע חקירת החיילים בשדה תימן: "לא נחסוך אמצעים ומאמצים, ולא נתקפל גם מול איומים עליה ועל שלמותה, ואיתנו יעמדו במאבק כלל הגורמים האחראים בחברה הישראלית.יש להוקיר את עבודתה של הפצ"רית ולהודות לה על עבודתה המקצועית, וכמובן ליועמ"שית שנבצר ממנה להגיע היום".

על מינוי נשיא לעליון: "ההליך הבחירה חייב להיות נקי מפוליטיזציה ומנותק מזכות וטו של הרשות המבצעת, ללא שום קשר לשאלה איזה צד פוליטי מרכיב את הממשלה. בהתאם לשיטה זו, נשיא בית המשפט העליון הבא יהיה כבוד השופט יצחק עמית, ולאחריו כבוד השופט סולברג וכן הלאה, ללא תלות בממשלה או בשלטון. אין ספק שהמינויים צריכים לשקף הסכמות רחבות, חיזוק תחושת השותפות של כלל החברה הישראלית".

עמית בכר עוזי פוגלמן לשכת עורכי הדין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}