ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
הופתעו מהפעולה

דיווח: הסיבה שאיראן וחיזבאללה מורתעים ולכן ביטלו תכניות תקיפה

התקפת צה"ל באפריל האחרון על מערכת ה-S-300 של איראן, מרתיעה התקפות עתידיות של איראן וחיזבאללה על ישראל, כך אמרו מקורות לעיתון 'ג'רוזלם פוסט'. התקיפה הרתיעה את איראן וחיזבאללה לצאת לתקיפות רחבות בחודש שעבר

דיווח: הסיבה שאיראן וחיזבאללה מורתעים ולכן ביטלו תכניות תקיפה
איראן, אילוסטרציה צילום: שאטרסטוק

התקפת צה"ל על מערכת ההגנה S-300 של איראן ב-19 באפריל כנקמה על שיגור של למעלה מ-300 טילים וכטב"מים מטהראן נגד ישראל בימים 13-14 באפריל, הרתיעה משמעותית את הרפובליקה האסלאמית של איראן ואת חיזבאללה במהלך אוגוסט, כך אמרו מקורות בכירים ל"ג'רוזלם פוסט" .

האופן שבו פעלה ההרתעה היה שונה עבור כל צד, אמרו המקורות. עד כה, איראן לא הגיבה בשום דרך צבאית דרמטית ישירות נגד ישראל על חיסולו של מנהיג חמאס איסמעיל הנייה ב-31 ביולי בעת ששהה בטהראן, חיסול אותו היא מייחסת לישראל.

המקורות בטוחים כי המנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, חש שהתקיפה על ה-S-300 הייתה אבדה משמעותית, וכי הוא וכוחות הצבא היו מוטרדים עוד יותר בשל אי-הוודאות כיצד הצליחה ישראל לעשות זאת.

המשמעות של תקיפת ה-S-300 הייתה לא רק שלקח לטהראן עשור לגרום לרוסיה למכור לאיראנים את המערכת, או שזה היה קפיצה עצומה ביכולות הנ"מ, אלא גם שהמערכת ממוקמת בסמיכות הן למתקן הגרעיני נתנז של איראן והן ליד שדה תעופה צבאי מרכזי.

לפי מקורות, "חמינאי הבין בקול רם וברור" שישראל יכלה בקלות להרוס את אותם אתרים אסטרטגיים מגה-חשובים. כאמור לאחר שבועות של רעש ובעיקר איומים מצד איראן, שבה הבטיחה להוציא תקיפה מסיבית חדשה כדי לנקום על חיסול הנייה, בינתיים חמינאי החליט לסגת באופן משמעותי מתקיפה.

המקורות מסבירים תמונה מורכבת יותר לגבי חיזבאללה, שרצה להגיב על חיסול המפקד הצבאי שלו, פואד שוכר, ב-30 ביולי. בסופו של דבר, חיזבאללה אכן התכוון לתקוף, למרות הפגנת הכוח של ישראל הן בהתקפה והן בהגנה נגד איראן באפריל. עם זאת, מקורות אומרים כי חיזבאללה בחר באופציה מוגבלת יותר להגיב נגד ישראל בסופו של דבר.

במקום להביא למלחמה כוללת על ישראל עם 6,000-8,000 רקטות ביום, כולל ירי טילים מדויקים יותר לטווח ארוך יותר על אזרחים בתל אביב, מרכז ישראל וחיפה, הארגון בחר לשגר רק כמה מאות רקטות, ורק לעבר 11 בסיסי צה"ל והמוסד.

המקורות אמרו לעיתון, כי השינוי בתוכנית של חיזבאללה בשל החשש ממה שישראל עשתה לאיראן באפריל - לא רק מנע ממלחמה כוללת אלא גם העניק לישראל יתרון נוסף עצום מבחינה טקטית.

העוצמה המשולבת של ההתקפה וההגנה של ישראל באפריל מול איראן, יחד עם מתקפת המנע על חיזבאללה ב-25 באוגוסט, על פי מקורות, כנראה סיימו או דחו באופן משמעותי את כוונות איראן וחיזבאללה להפוך את אוגוסט לסיוט עבור ישראל.

חיזבאללה איראן מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}