י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
צוחק על המערב

פוטין ביקר במונגוליה למרות צו המעצר הבינלאומי שהוצא נגדו בהאג

מדובר בביקור ראשון שלו במדינה החתומה על אמנת רומא. למרות שהיתה אמורה לממש את צווי המעצר נגדו, מונגוליה העדיפה את המשך היחסים ההדוקים עם רוסיה. במכתב שנשלח לממשלת מונגוליה דרשו שורה של ארגוני זכויות אדם לממש את צו המעצר. פוטין על הפלישה האוקראינית לרוסיה: "פרובוקציה בלבד"

פוטין ביקר במונגוליה למרות צו המעצר הבינלאומי שהוצא נגדו בהאג
ולדימיר פוטין מגיע למונגוליה צילום: צילום מסך

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ערך אתמול את ביקורו הראשון במדינה הכפופה להנחיות בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, מאז הוגש נגדו כתב אישום בגין פשעי מלחמה בשנה שעברה, אך המדינה המארחת – מונגוליה, החליטה משיקולים מדיניים שלא להתייחס לצוו המעצר ולקבל את פוטין בכבוד גדול.

על פי הנוהל, המדינות החתומות על אמנת רומא – מקור הסמכות של בית הדין הפלילי הבינלאומי, מחויבות לעצור אנשים שבית הדין הוציא נגדם צווי מעצר. כזכור, בית הדין בהאג הפליל את פוטין ואת נציבת זכויות האדם שלו לילדים, לבובה-בלובה, במרץ 2023 בגין פשעי מלחמה לאחר שרוסיה העבירה אלפי ילדים אוקראינים לשטחה.

בעקבות צו המעצר נגדו, פוטין אף ביטל את ביקורו המתוכנן בפסגת מדינות 'בריקס' שהתקיימה ביוהנסבורג באוגוסט 2023, לאחר שבית משפט בדרום אפריקה אשרר את חובתה של הממשלה לאכוף את הצו ולעצור את פוטין במידה ויבקר.

מונגוליה שבמזרח אסיה, לעומת זאת, חיה בשלום לצד רוסיה הגובלת עמה בצפונה כאשר שתי המדינות מקיימות יחסים קרובים, כך שהיה ברור מראש שאין לה כל כוונה לממש את הצו. בדומה למונגוליה, לפוטין יש לא מעט חברים ברחבי העולם שמוכנים להתעלם ממוסכמות, כמו שי ג'ינפינג נשיא סין, ואף ליצור עמו בריתות וגופים גלובליים חדשים כתחליף לאלו של המערב.

יצוין כי לא רוסיה, וכך גם סין, ארצות הברית וגם מדינת ישראל, חתומות על אמנת רומא שיצרה את בית הדין הפלילי הבינלאומי כדי להעמיד לדין נאשמים בפשעים נגד האנושות. עם זאת, מונגוליה חתומה על האמנה, ושופט מונגולי אף יושב כחבר בבית המשפט. בימים האחרונים דווח כי מונגוליה העבירה לרוסיה התחייבות כי לא תממש את צו המעצר נגד פוטין.

לקראת ביקורו של פוטין במדינה, מכתב פתוח של קואליציית זכויות אדם נגד המלחמה, חתום על ידי עשרות תומכי זכויות וארגונים, כולל ולדימיר קארה-מורזה, אחד האסירים הפוליטיים הרוסים ששוחררו בחודש שעבר בעסקת חילופי השבויים ההיסטורית עם ארה"ב, קרא לממשלת מונגוליה למלא את התחייבויותיה ולעצור פוטין.

"כמעט בלתי אפשרי לחשב את היקף ההרס באוקראינה לאחר שנתיים וחצי של לחימה פעילה", נכתב במכתב. "כל הסבל האנושי הזה נגרם בשל מאווייו של אדם אחד - ולדימיר פוטין. הממשלה יכולה לסיים את זה באמצעות ציות לחוק. אם היא תעשה זאת, מונגוליה תשחרר שלוש מדינות בבת אחת: אוקראינה, בלארוס ורוסיה".

אלנה-ויניולי, יועצת משפט בינלאומית בכירה בארגון זכויות האדם, אמרה כי קבלת הפנים של פוטין במונגוליה "לא רק תהיה עלבון לקורבנות הרבים של פשעי הכוחות הרוסיים, אלא גם תערער את העיקרון המכריע שאף אחד, לא משנה כמה הוא חזק, נמצא מעל החוק".

לפי הקרמלין, פוטין הוזמן על ידי נשיא מונגוליה אוחנאא ח'ורלסוך, בכדי להשתתף בטקסים לציון 85 שנה לניצחון הכוחות המונגולים והסובייטים על הכוחות היפניים בקרב חלקין גול - האחרון בסדרת העימותים הצבאיים בין האימפריה היפנית לבין ברית המועצות, במסגרת מלחמת הגבול הסובייטית-יפנית.

לפני הגעתו למונגוליה, ביקר פוטין בבית ספר בטיווה, אחת הרפובליקות העניות ביותר ברוסיה, הגובלת במונגוליה. הוא העלה על נס את הערכים הצבאיים ביום הראשון ללימודים, תקף את אוקראינה ודיבר על חשיבותו של קורס חובה חדש ברוסיה: "יסודות הביטחון וההגנה של המולדת", שלדבריו יישם את ההכנה הצבאית לילדים "על בסיס יסודות מערכתיים".

יצוין כי ההוצאה של רוסיה על חינוך פטריוטי וארגונים צבאיים לילדים ובני נוער, התרחבה והגיעה ליותר מחצי מיליארד דולר במהלך 2024, זאת לעומת כ-34 מיליון דולר שהוקצו למטרה זו במהלך 2021, על פי נתונים סטטיסטיים של התקציב הפדרלי שדווח על ידי יומון העסקים הרוסי RBC.

פוטין גם התייחס בחגיגיות למהלכי המלחמה באוקראינה, שם כוחות רוסים ביצעו התקדמות חדשה באזור דונבאס המזרחי, תוך שהוא דוחה את הפלישה האוקראינית למחוז קורסק ברוסיה ומגדיר אותה כ"פרובוקציה" בלבד.

"המטרה העיקרית שהאויב הציב לעצמו - לעצור את המתקפה שלנו בדונבאס, לא הושגה. יתרה מכך, עכשיו אנחנו לא מדברים על התקדמות של 200 או 300 מטר. הרבה זמן לא היה לנו קצב כזה במתקפה שלנו בדונבאס", אמר, בציינו כי ההישגים הטריטוריאליים כרגע בחבל הינם משמעותיים מבעבר.

מלחמת אוקראינה רוסיה צו מעצר בינלאומי ולדימיר פוטין מונגוליה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}