י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
הוסרה הכשרות

ההורים בבית הספר היהודי חוששים מהתבוללות ואכילת טריפות

התבוללות הפכה למציאות עבור רבים, במיוחד הדור הצעיר, שמוצא שקל יותר להשתלב בתרבות הספרדית הרחבה. הלחץ להתבולל הוא חזק, בעיקר מצד בית הספר 'אבן גבירול' במדריד שמעודד התבוללות. ההורים חוששים גם מאוכל טרף שיוגש לתלמידים

ההורים בבית הספר היהודי חוששים מהתבוללות ואכילת טריפות
ספרד צילום: Photo by Ashutosh Sonwani from Pexels

מדריד, בירתה התוססת של ספרד, ידועה בהיסטוריה העשירה שלה, בתרבות התוססת ובאורח החיים הדינמי. עם זאת, עבור הקהילה היהודית המתגוררת בעיר, החיים מציגים מערכת ייחודית של אתגרים שלא נידונים לעתים קרובות בגלוי. אחת הסוגיות הדחופות ביותר שעומדות בפני יהודים במדריד היא ההפקרות ששוררת בבית הספר "אבן גבירול" שנחשב אורתודוקסי אך מזלזל בכשרות, וכבר חולקו שם בשר טרף. זו אינה אי נוחות גרידא אלא מחסום משמעותי עבור אלה המעוניינים לקיים אורח חיים אורתודוקסי.

סוגיה משמעותית נוספת היא התבוללות. במהלך השנים, הקהילה היהודית במדריד התמודדה עם האתגר של שמירה על זהותה בתוך חברה קתולית ברובה. התבוללות הפכה למציאות עבור רבים, במיוחד הדור הצעיר, שמוצא קל יותר להשתלב בתרבות הספרדית הרחבה. הלחץ להתבולל הוא חזק, בעיקר מצד בית הספר שמעודד התבוללות כאשר נורמות חברתיות לעתים קרובות דוחפות אנשים להמעיט בערך זהותם היהודית כדי להשתלב.

התבוללות זו מחריפה עוד יותר בשל זלזול כללי בדת שחודר לחלקים מהחברה הספרדית. בעוד שלספרד יש היסטוריה דתית עמוקת שורשים, הגישות המודרניות כלפי דת ממוסדת יכולות להיות די מזלזלות. עבור הקהילה היהודית, משמעות הדבר היא שלעתים קיום אמונתם בגלוי יכול להיתקל באדישות ואפילו בעוינות. זלזול זה בדת יוצר סביבה שבה מסורות ומנהגים יהודיים לא תמיד מכובדים או מובנים.

למרות אתגרים אלה, הקהילה היהודית במדריד נשארת חסונה. הם מצאו דרכים להסתגל ולהמשיך במסורותיהם, גם בפני מצוקה. מרכזים קהילתיים ובתי כנסת ממלאים תפקיד מכריע במתן תמיכה ותחושת שייכות. מרחבים אלה מציעים לא רק שירותי דת אלא גם אירועי תרבות ותוכניות חינוכיות שעוזרות לשמור על המורשת היהודית חיה. עם זאת, המאבק לשמור על אורח חיים יהודי במדריד הוא אמיתי.

רק לאחרונה הוסרה הכשרות מהקהילה היהודית, וגם בית הספר ללא כשרות, לאחר שהתגלו שם בעיות גדולות. הקהילה היהודית נאלצת לקנות בשר מצרפת ומפולין, כי הבשר "הכשר" שנמכר במדריד, לא נחשב כשר.

הורים רבים חוששים שהבעיות שהיו שנה שעברה, יחזרו. עידוד התבוללות, חלוקת מזון טרף בבית הספר, גיור פיקטיבי שנעשה בקהילה, והכשלת רבים בעבירות רבות.

גורמים בקהילה היהודית במדריד, אומרים ל'בחדרי חרדים', כי ממתינים למינוי הרבנים הראשיים הבאים לישראל, בכדי לדון בשאלה "האם הפדרציה היהודית של מדריד, היא בכלל מוסד רפורמי? שבהנהגתה נמצאת אישה שלא שומרת שבת ולא מקפידה על צניעות".

כזכור כפי שדיווחנו ביוני האחרון, הרב שמואל אליהו רבה של צפת פרסם מכתב חריף נגד מוצרי מזון שיוצרו בספרד ובצרפת: ‏‏"מוצרים בהכשר בד"ץ חתם סופר בני ברק - דינם לפח" כתב הרב. המכתב התייחס למוצרים שיוצרו במפעלים ללא כל פיקוח, מסתבר כי אנשים בספרד שהיו מעורבים בנושא כשרות, לא בקיאים בכלל בהלכות כשרות.

המכתב הגיע על רקע בעיות רבות שהתגלו בקהילות היהודיות בספרד בנוגע להתבוללות ואכילת בשר טרף בקרב האורתודוקסים, עליהם דיווחנו כאן ב'בחדרי חרדים', מתברר כי השערוריות לא פוסקות, המפעל בספרד ייצר יין לא כשר ששווק ככשר.

ספרד התבוללות מדריד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}