ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
התייחס לרצח החטופים

נתניהו הסביר באמצעות מפה את חשיבות ציר פילדלפי: "צינור החמצן וההתחמשות של חמאס"

ראש הממשלה התייחס לרצח 6 החטופים ואמר: "ישראל לא תעבור לסדר היום על רצח חטופינו, חמאס ישלם מחיר כבד" | על ציר פילדלפי: "ציר הרשע צריך את פילדלפי. לכן חמאס רוצה שלא נהיה שם" | הנאום המלא מההצהרה המיוחדת

נתניהו הסביר באמצעות מפה את חשיבות ציר פילדלפי: "צינור החמצן וההתחמשות של חמאס"
נתניהו בהצהרה צילום: מתוך ההצהרה

ראש הממשלה נתניהו נשא הערב (שני) הצהרה אחרי רצח ששת החטופים, וברקע המחאות הנרחבות בקריאה לעסקה. נתניהו אמר בפתח הצהרתו: "אנחנו במלחמה קיומית מול ציר הרשע של איראן. התנאי הראשון לנצחון - האחדות בתוכנו. עלינו לעמוד מלוכדים מול אויב אכזר שרוצה להשמיד את כולנו, בלי יוצא מן הכלל". 

"ביממה האחרונה שוחחתי בטלפון עם כמה ממשפחות הנרצחים. תוך כדי השיחה הסתכלתי על התמונות של הנשמות הטהורות הללו והלב שלי, ושל האומה, נשבר לרסיסים", אמר. 

נתניהו המשיך: "אני מבקש את סליחת המשפחות שלא הצלחנו להחזיר אותם בחיים. היינו קרובים אבל לא הצלחנו. אמרתי למשפחות החטופים שנרצחו שאני מבקש סליחה שלא הצלחנו להשיב אותם בחיים. ישראל לא תעבור לסדר היום על הטבח הזה". 

בהמשך ההצהרה נתניהו הסביר באמצעות מפה את התעקשותו על היאחזות בציר פילדלפי. 

לע"מנתניהו במסיבת עיתונאיםצילום: לע"מ

"הצבנו ארבע מטרות, לחסל את חמאס, להשיב את כל חטופינו, להבטיח שעזה לא תהווה איום ולהשיב בבטחה את תושבינו לגבול הצפון", אמר נתניהו. "שלוש מתוך מטרות המלחמה עוברות דרך מקום אחד, ציר פילדלפי. זהו צינור החמצן וההתחמשות של חמאס".

נתניהו הוסיף: "שואלים אם זה כל כך רע למה לא כבשתם את פילדלפי? והתשובה היא שנלחמנו בשורת מבצעים אבל לא הייתה לגיטימציה לאומית ובינלאומית לתפוס שוב את הציר". 

נתניהו הוסיף: "כשיצאנו מעזה ומפילדלפי לא נשאר לנו שום מחסום בפני החדרה של נשק ומכונות לחפירת מנהרות. כך עזה הפכה להיות איום עצום על מדינת ישראל".

יוסי זמיר/פלאש 90ציר פילדלפיצילום: יוסי זמיר/פלאש 90

נתניהו אמר: "רק כשנכנסו לפילדלפי הרגשנו שינוי במלחמה. חודשים ארוכים חמאס לא זז במגעים לעסקה. הסדק הראשון בא אחרי שנכנסו לרפיח ופילדלפי... החזרת ציר פילדלפי מונעת הברחת חטופים החוצה לסיני. הם יכולים להופיע באיראן או בתימן". לצד זאת ציין נתניהו: "אם אתה יוצא מציר פילדלפי אתה לא חוזר, כי יצאנו בעבר ולא חזרנו 20 שנה. לא נוותר על זה".

נתניהו יצא במהלך ההצהרה נגד גלנט מבלי להזכיר את שמו: "התחילו לצערי להישמע קולות מתוך הקבינט שהציעו לצאת מפילדלפי ולכן הייתי צריך להביא זאת להחלטה בקבינט". 

נתניהו המשיך: "אני מעודד את כולם להגיד את דעתם אבל ההחלטה מחייבת. החברות בקבינט מחייבת. לא משנה החלטות תחת לחץ - זה לא יקרה. חמאס חושב שזה כן יקרה. כל עוד הוא רואה את הפילוג". 

נתניהו הציג על המסך מסמך שהוגדר כ"מסמך ההנחיות של סינוואר" המדבר על הלחץ שצריך ליצור בתוך החברה הישראלית. נתניהו פנה בהמשך ההצהרה לסינוואר ואמר ברקע הלחצים עליו: "אני לא אכנע ללחץ הזה והעם שלנו לא יכנע ללחץ הזה וזה לא חשוב מה רואים במרקעים. ואני אומר לסינוואר: תשכח מזה, זה לא יקרה. אנחנו צריכים לפעול יחד כדי שהם יבינו שאנחנו לא מוותרים בדברים החינויים והקיומיים". 

נתניהו אמר על הנשיא ביידן: "שר החוץ שלו אמר שההצעה שלנו נדיבה מאוד. הדבר היחיד שקרה זה שרצחו לנו שישה חטופים. לא מאמין שביידן אמר את מה שאמר".

נתניהו התייחס לדיווח לפיו יו"ר ש"ס אריה דרעי מתח ביקורת על ההחלטה שלא לסגת מציר פילדלפי במסגרת עסקה: "אני יכול לומר מה אני אמרתי: זה הפוך לגמרי. הדרך היחידה שנקבל את חטופינו היא כשחמאס יבין שאנחנו לא מרידים את הרגל מהגרוגרת שלו. ברגע שהוא יבין את זה ושאנחנו לא מסיימים את המלחמה, אז הוא יוותר. הוא לא יוותר לפני זה. אני חושב שזה משרת גם את שחרור החטופים וגם את השגת יתר מטרות המלחמה".

ראש הממשלה יצא נגד הדלפות מפורומים סגורים: "ההדלפות הן שערוריה, זה לא בסדר שהצנזור נותן לפרסם את זה. זה לא בסדר שאין חוק פוליגרף כי הייעוץ המשפטי לא נותן לעשות את זה. אנחנו מחמשים את חמאס במידע פנימי". 

נתניהו התייחס לאפשרות לפיטורי שר הבטחון: "כל עוד יש אמון אפשר להמשיך לעבוד אבל הוא מחייב שכל השרים בלי יוצא מן הכלל מחוייבים להחלטות הממשלה והקבינט".

מוקדם יותר אמר נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן כי נתניהו לא עושה מספיק כדי להגיע לעסקה לשחרור חטופים. בסביבת ראש הממשלה הגיבו: "תמוה שנשיא ארצות הברית לוחץ על ראש הממשלה שהסכים להצעה האמריקנית כבר ב-31 במאי ולהצעת הגישור האמריקנית ב-16 באוגוסט, ולא על סינוואר שממשיך לסרב בתוקף לכל עסקה".

בנימין נתניהו ציר פילדלפי מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}