י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
ניסוי חדש בצרפת

ייאסר על תלמידים בביה"ס להחזיק סמארטפונים במהלך יום הלימודים

צרפת יוצאת לדרך עם ניסוי חדש ב-200 בתי ספר תיכוניים, בו ייאסר על תלמידים עד גיל 15 להחזיק טלפונים סלולריים במהלך יום הלימודים | אם יצליח, המהלך ייכנס כחוק כלל-ארצי ייתכן וכב בתחילת השנה הבאה

אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בצעד שאפתני שמטרתו להחזיר את הסדר לבתי הספר, צרפת מתחילה בניסוי חדש שבו תלמידים עד גיל 15 יחויבו להיפרד מהטלפונים הניידים שלהם בכניסה לבית הספר. ע"פ הדיווח בוואלה', הניסוי, שיתקיים בכ-200 מוסדות חינוך ברחבי המדינה, נועד לבחון האם ההשפעה השלילית של השימוש בטלפונים סלולריים על הריכוז והלמידה תוכל להיות מנוטרלת באמצעות ניתוקם המוחלט מהסביבה הבית-ספרית. במידה והניסוי יוכיח את עצמו, החוק החדש עשוי להיכנס לתוקף כלל-ארצי כבר בתחילת השנה הקרובה.

הרעיון מאחורי הניסוי נובע מהצורך להתמודד עם תופעת הריכוז הנמוך בקרב תלמידים וההשפעות המזיקות של הטכנולוגיה עליהם. החוק הנוכחי מרחיב את ההגבלות שנקבעו ב-2018, אז נאסר על תלמידי בתי ספר יסודיים ועל-יסודיים להשתמש בטלפונים בשטח בית הספר, אך עדיין הותר להם לשאת אותם עימם. כעת, תחת הנהגתה של שרת החינוך, ניקול בלובט, הממשלה מעוניינת להעמיק את הצעד הזה ולחייב הפקדה של המכשירים בכניסה למוסד החינוכי.

החלטה זו נתמכת על ידי ועדה שהוקמה על ידי הנשיא עמנואל מקרון, שהביעה דאגה עמוקה מהשלכות המסכים על התפתחותם הבריאותית והנפשית של ילדים. בדו"ח נרחב שפורסם בחודש מרץ האחרון, הוצגו נתונים המצביעים על השפעות שליליות ישירות של שימוש ממושך במכשירים דיגיטליים על מגוון תחומים בריאותיים, כולל הפרעות שינה, אורח חיים יושבני, וחוסר פעילות גופנית – כל אלה מגבירים את הסיכון לבעיות בריאותיות כמו עודף משקל והשמנת יתר.

כדי להתמודד עם האתגר הזה, הדו"ח ממליץ על גישה מדורגת לשליטה בשימוש בטלפונים: איסור מוחלט על החזקת טלפונים לפני גיל 11, שימוש בטלפונים ללא גישה לאינטרנט בין גילאי 11 ל-13, והגבלת הגישה לרשתות חברתיות עד גיל 15. בנוסף, הדו"ח מדגיש את הצורך בהגבלת חשיפתם של ילדים מתחת לגיל שלוש למכשירים דיגיטליים, במטרה להבטיח התפתחות בריאה יותר.

בעוד שמדינות שונות באירופה כבר חוקקו חוקים דומים, הניסוי בצרפת מבקש לקחת את הגישה צעד נוסף קדימה, מתוך הבנה שייתכן והאיסורים הנוכחיים אינם מספיקים. הניסוי החדש מעורר עניין רב, ולא רק בקרב אנשי חינוך והורים, אלא גם בקרב גורמי בריאות הציבור, הממתינים בקוצר רוח לראות אם הצלחתו תביא לשינוי כלל-אירופאי בתחום החינוך והבריאות.

סמארטפון בית הספר תלמידים צרפת ניסוי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}