ט"ו אלול התשפ"ד
18.09.2024
אין מדובר באמברגו

מהידידות הקרובות ביותר של ישראל: משעה 30 רישיונות ייצוא נשק

בריטניה השעתה 30 מתוך 350 רישיונות ייצוא הנשק שלה עם ישראל. "חשש שהנשק עשוי לשמש לביצוע הפרות חמורות של המשפט ההומניטארי הבינלאומי" כך אמר שר החוץ דייוויד לאמי

מהידידות הקרובות ביותר של ישראל: משעה 30 רישיונות ייצוא נשק
שר החוץ הבריטי ביד ושם צילום: אורן בן חקון/יד ושם

שר החוץ של בריטניה דיוויד לאמי הודיע כי מדינתו תשעה כ-30 רישיונות ייצוא נשק לישראל מתוך כ-350. הוא הדגיש כי אין מדובר באמברגו נשק.

החלטת ממשלת הלייבור של קיר סטארמר התקבלה לאחר שיחות שניהל כאן התובע הראשי החדש בבריטניה. ככל הנראה מדובר בעיקר בנשק התקפי ולא בנשק הגנתי.

זמן קצר לאחר שמפלגת הלייבור זכתה בבחירות ביולי האחרון, אמר לאמי כי "יבדוק" לגבי מכירות נשק לישראל, כדי להבטיח שהן עומדות בחוק הבינלאומי.

"בצער אני מודיע היום לבית הנבחרים שלפי הערכה שקיבלתי, קיים סיכון ברור שהנשק עשוי להפר את המשפט ההומניטרי הבינלאומי", אמר שר החוץ.

 בהודעתו נאמר עוד כי "במקרה של לחימה כמו זו, יש לנו מחויבות משפטית לבחון את רישיונות הייצוא של בריטניה". יש לציין כי בריטניה לא מספקת לישראל נשק באופן ישיר, אלא מעניקה רישיונות ייצוא לחברות בריטיות המאפשרות להן למכור נשק לישראל.

שר החוץ ישראל כ"ץ הגיב על החלטת בריטניה להשהות חלק מאישורי ייצוא הנשק לישראל: "ישראל מאוכזבת משורת ההחלטות האחרונות שקיבלה ממשלת בריטניה ובהן ההחלטה האחרונה בנושא ייצוא ביטחוני לישראל, החלטתה לסגת מבקשתה להגיש עמדת ידיד ל-ICC, ועמדתה בנוגע לאונר"א, כמו גם מההתנהלות והאמירות הבריטיות האחרונות במועצת הביטחון של האו"ם.

ישראל היא מדינת חוק הפועלת על פי החוק הבינ"ל ובעלת מערכת משפט עצמאית ומוערכת - אנחנו מצפים ממדינות ידידותיות דוגמת בריטניה להכיר בכך בכל ימות השנה, ובמיוחד ימים ספורים אחרי ההוצאה להורג של 6 חטופים ישראלים ע"י מחבלי החמאס והמו"מ האינטנסיבי לשחרור החטופים ולהפסקת אש, ועל רקע האיומים האחרונים של המשטר האיראני לתקוף את מדינת ישראל".

עוד אמר: "צעד מהסוג שנקטה בו בריטניה כעת משדר מסר בעייתי מאוד לארגון הטרור חמאס ולשולחיו באיראן. אנחנו מקווים שהידידות העמוקה בין בריטניה לישראל שהשתמרה לאורך כל השנים מאז היווסדה של מדינת ישראל תימשך גם בעתיד".

בריטניה מלחמת חרבות ברזל חמאס דיוויד לאמי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}