י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
היערכות מדוקדקת

המסמכים חושפים את אסטרטגיית לוחמת המנהרות של חמאס

מנהיגי חמאס השקיעו שנים בפיתוח תוכנית לחימה תת-קרקעית. מחבלים הונחו לצעוד עם יד על הקיר ונשק על אוטומט ולירות מהכתף. נמצא גם מכתב לדף מסינוואר, שאישר 225 אלף דולר להתקנת דלתות הדף מיוחדות במנהרות

המסמכים חושפים את אסטרטגיית לוחמת המנהרות של חמאס
פעילות הכוחות במנהרות צילום: דובר צה"ל

העיתון האמריקני "ניו יורק טיימס" חושף היום (שני) מסמכים פנימיים של חמאס, המלמדים על ההכנות הקפדניות שערך ארגון הטרור לקראת מלחמה נגד צה"ל בתוך שטח עזה מתוך המנהרות ברצועה, ועל האופן שבו בנה את המנהרות ואת שיטות הלוחמה בהן לקראת הקרבות התת-קרקעיים שצפה.

בחוברת ההדרכה של חמאס ישנן הוראות למחבלים כיצד לנוע במנהרות תוך שימוש באמצעים לראיית לילה והנחת יד זה על זה. וכן מסמך שבו אישר יחיא סינוואר הקצאת כספים לשדרוג המנהרות החשובות ביותר, בין השאר לצורך התקנת דלתות משוריינות שיקשו על צה"ל לפרוץ אליהן.

המדריך של חמאס ללחימה תת-קרקעית מתאר, בפירוט מדוקדק, כיצד לנווט בחושך, לנוע בהיחבא מתחת לעזה ולירות נשק אוטומטי במקומות סגורים. מפקדים קיבלו הוראה לתזמן, עד לשנייה, כמה זמן לקח למחבלים שלהם לעבור בין נקודות שונות מתחת לאדמה.

המדריך, משנת 2019, שנתפס על ידי כוחות צה"ל, הוא חלק ממאמץ ארוך שנים של חמאס, הרבה לפני ההתקפה ב-7 באוקטובר והמלחמה הנוכחית עם ישראל, לבנות מבצר צבאי תת-קרקעי שיוכל לעמוד בפני כוחות צה"ל בתוך המנהרות החשוכות.

שנה בלבד לפני שתקף את ישראל, יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה, אישר להוציא 225,000 דולר להתקנת דלתות הדף כדי להגן על רשת המנהרות מפני תקיפות אוויריות ותקיפות קרקעיות. במסמך נכתב כי מפקדי חטיבות חמאס בחנו את המנהרות מתחת לעזה וזיהו מקומות קריטיים מתחת לאדמה ועל פני השטח הזקוקים לביצור.

ראיונות עם מומחים ומפקדים בכירים ישראלים, מסייעים להבין מדוע, כמעט שנה לתוך המלחמה, ישראל נאבקת עדיין להשיג את מטרתה לפרק את חמאס.

ישראל התעסקה בפירוק מנהרות שבהן חמאס יכול לחדור לישראל כדי לפתוח במתקפה. אבל המנהרות שיש בתוך עזה לא היו בראש סדר העדיפויות. פלישה ומלחמה כוללת נראו לא סבירות. כל אותו זמן, מבינים כעת גורמים רשמיים, חמאס היה מוכן בדיוק לעימות כזה.

אלמלא המנהרות, אומרים מומחים, לחמאס היה סיכוי קטן מול צה"ל. המדריך לחימה תת-קרקעי מכיל הנחיות כיצד להסוות כניסות למנהרות, לאתר אותן באמצעות מצפנים או GPS, להיכנס במהירות ולנוע ביעילות.

Atia Mohammed/Flash90מחבל במנהרהצילום: Atia Mohammed/Flash90

"בזמן שנעים בחושך בתוך המנהרות, המחבלים זקוקים למשקפי ראיית לילה המצוידים באינפרא אדום", נכתב במסמך, שנכתב בערבית. יש לשים את הנשק על אוטומט ולירות מהכתף. "סוג ירי זה יעיל מכיוון שהמנהרה צרה, ולכן היריות מכוונות לעבר אזורי ההרג בחלק העליון של גוף האדם".

בתחילת המלחמה, הם העריכו כי הוא נמתח לאורך כ-250 קילומטרים. עכשיו בישראל מאמינים שזה עד פי שניים יותר. והחיילים ממשיכים לגלות מנהרות חדשות. לפי ה"ניו יורק טיימס", רק לעתים רחוקות הזדמן לצה"ל להיתקל במחבלי חמאס מאחורי הדלתות המשוריינות אחרי שפוצץ אותן, על פי רוב הם ברחו.

המסמכים מראים כיצד שני הצדדים נאלצו להתאים את הטקטיקה שלהם במלחמה. בדיוק כפי שישראל זלזלה במנהרות, בחמאס התכוננו לקרבות תת-קרקעיים שלא התממשו. ישראל נרתעה, במיוחד בתחילת המלחמה, מלשלוח חיילים מתחת לאדמה. חמאס ארב בעיקר לחיילים ליד פתחי המנהרות, תוך הימנעות מעימותים ישירים.

זה אילץ את חמאס להשתמש במנהרות רק להתקפות פגע וברח מעל הקרקע, להסתתר ולפוצץ חומרי נפץ על ידי מעקב ממצלמות נסתרות, זה האט את ההתקפה של ישראל, אבל הצבא עדיין הרס את המקומות של חמאס, צה"ל אילץ אותם לנטוש את רשת המנהרות שהם השקיעו כל כך הרבה כדי לבנות. המסמך נמצא בשכונת זיתון בעיר עזה בנובמבר, כך אמרו גורמים רשמיים.

דובר צה"לכוחות צה"ל בעזהצילום: דובר צה"ל

בצה"ל, מעריכים שבניית מנהרה בסיסית באורך של קרוב לקילומטר עולה לחמאס כ-300 אלף דולר, את רוב הכסף היקצה סינוואר לבניית דלתות משוריינות במנהרות בצפון עזה ובחאן יונס, שני מקומות שבהם אכן החו קרבות קשים. הדלתות המשוריינות, לא רק חוסמות את המנהרה מן החוץ, אלא גם מפצלות אותה למקטעים המופרדים זה מזה, וכך מגינות עליה מהפצצות ומפריצות. הן גם מקשות על צה"ל להשתמש בכטב"מים כדי לבחון את המנהרות ולמפות אותן.

קצין צה"ל, שכמו אחרים דיבר בעילום שם, אמר כי כאשר החיילים התקרבו למנהרות, חמאס פוצץ לעתים את התקרה, וגרם למערות שיחסמו את הכניסה. גורם צבאי ישראלי אמר כי עלול לקחת שנים להרוס את כל רשת המנהרות.

מלחמת חרבות ברזל מנהרות החמאס חמאס ניו יורק טיימס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}