י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
הדילמה של פוטין

הסיבה שרוסיה מתקשה לבלום את הפלישה האוקראינית בקורסק

כרגע, רוב הכוח הצבאי מרוכז בשטחי אוקראינה הכבושים ואין די עתודות כוח בכדי לטפל בכוחות הפולשים, מה גם שהנשיא פוטין לא רואה במתקפה זו כאיום חמור מספיק שעשוי להצדיק דילול חיילים מאזור דונבאס שבמזרח אוקראינה

הסיבה שרוסיה מתקשה לבלום את הפלישה האוקראינית בקורסק
צבא רוסיה צילום: משרד ההגנה הרוסי

לאחר שלושה שבועות של לחימה מאז הפלישה לקורסק, רוסיה עדיין מתקשה לעקור את הכוחות האוקראינים מהמחוז, ומציגה תגובה איטית וצנועה באופן מפתיע למה שהוגדר ככיבוש הראשון של שטח רוסי מאז מלחמת העולם השנייה.

בסוכנות הידיעות AP מסבירים כי הכל מתחיל ונגמר בכוח האדם הרוסי ובסדר העדיפויות של הקרמלין. כרגע רוב הכוח הצבאי מרוכז בשטחי אוקראינה הכבושים ואין די עתודות כוח בכדי לטפל בכוחות הפולשים, מה גם שהנשיא פוטין לא רואה במתקפה זו כאיום חמור מספיק שעשוי להצדיק דילול חיילים מאזור דונבאס שבמזרח אוקראינה, שהוא היעד המועדף שלו.

"ההתמקדות של פוטין היא בהתמוטטות המדינה האוקראינית, שלדעתו תהפוך אוטומטית כל שליטה טריטוריאלית ללא רלוונטית", מסבירה טאטיאנה סטנוביה, עמית בכירה במרכז רוסיה־אירו-אסיה של מכון קרנגי. חודשים לאחר שפתח בפלישה בקנה מידה מלא בפברואר 2022, סיפח פוטין באופן בלתי חוקי את האזורים האוקראינים דונייצק, לוהנסק, זפוריז'יה וחרסון כחלק מהשטח הרוסי, כאשר תפיסתם המלאה הייתה בראש סדר העדיפויות שלו. הוא הכריז ביוני כי על קייב להסיג את כוחותיה מחלקים מהאזורים שבהם היא שולטת כתנאי לשיחות שלום, דרישה שאוקראינה דוחה.

"כשהיא מנסה לגבש כוח מספיק כדי להתמודד עם הפלישה האוקראינית, רוסיה עושה כל שביכולתה כדי להימנע מלמשוך יחידות מהמתקפה שלה בדונבאס", אומר נייג'ל גולד-דיוויס מהמכון הבינלאומי למחקרים אסטרטגיים. "כרגע, רוסיה סבורה שהיא יכולה להכיל את האיום על אדמתה, מבלי להתפשר על המטרה החשובה ביותר שלה באוקראינה".

גם כאשר כוחות אוקראינים פלשו לתוך קורסק ב-6 באוגוסט, הכוחות הרוסים המשיכו בהתקדמות האיטית שלהם סביב העיר האסטרטגית פוקרובסק וחלקים אחרים של אזור דונייצק. "רוסיה להוטה מאוד להמשיך את ההתקפות לעבר פוקרובסק ולא לקחת משאבים מפוקרובסק לקורסק", אמר ניקו לאנג, עמית בכיר במרכז לניתוח מדיניות אירופית בוושינגטון.

בשיחות על קורסק שקיים פוטין עם גורמים רשמיים בתקשורת, הוא תיאר את הפלישה כניסיון של קייב להאט את המערכה הרוסית בדונייצק, שם אמר שההתקדמות הרוסית רק הואצה, למרות האירועים בקורסק.

רוסיה גם פתחה במטח מתמיד של תקיפות ארוכות טווח על תשתיות האנרגיה של אוקראינה. מתקפה ביום שני על מתקני אנרגיה הייתה אחת הגדולות במלחמה, שכללה למעלה מ-200 טילים וכטב"מים וגרמה להפסקות חשמל נרחבות. המתקפה הדגישה את שבריריות ההגנה האווירית של אוקראינה, המנסה לתמרן בין ההגנה על חיילי קו החזית כמו גם להגן על תשתיות.

כשהוא מתמקד בכיבוש ארבעת האזורים של אוקראינה, פוטין ביקש לייחס חשיבות מועטה לפלישה של קייב לתוך קורסק. "במקום לגייס את האוכלוסייה נגד איום על המולדת, הקרמלין להוט להמעיט בפלישה", אמר גולד-דיוויס מהמכון הבינלאומי שיושב בלונדון.

מכונת התעמולה הממלכתית ניסתה להסיח את תשומת הלב מהכישלון הצבאי הברור של כיבוש השטח הרוסי בידי הצבא האוקראיני, והיא עושה זאת באמצעות התמקדות במאמצי הממשלה לסייע ליותר מ-130 אלף התושבים שנעקרו מבתיהם. כלי תקשורת אחרים בשליטת הקרמלין הציגו את המתקפה על קורסק כהוכחה לכוונותיה האגרסיביות של קייב, וכהצדקה נוספת לכך שרוסיה נהגה נכון כשפךה לאוקראינה לפני שנתיים וחצי.

גב' סטנוביה ציינה כי בעוד רבים מתושבי קורסק יכולים לכעוס על הקרמלין, הסנטימנט הכללי בשאר המחוזות ברוסיה עשוי דווקא להועיל לרשויות. "למרות שזה בהחלט מכה למוניטין של הקרמלין, לא סביר שזה יעורר עלייה משמעותית באי שביעות רצון חברתית או פוליטית בקרב האוכלוסייה", אמרה. "המתקפה האוקראינית עשויה להוביל למעשה להתקהלות סביב הדגל ולעלייה ברגשות האנטי-אוקראיניים והאנטי-מערביים".

נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, אמר כי הפלישה לאזור קורסק נועדה ליצור אזור חיץ כדי למנוע התקפות רוסיות. הרמטכ"ל האוקראיני, הגנרל אולכסנדר סירסקי, אמר כי כוחות קייב שולטים בכמעט 1,300 קמ"ר ובכ-100 יישובים באזור, טענה שלא ניתן לאמת באופן עצמאי.

פרשנים צבאיים טוענים כי לרוסיה אין מספיק משאבים כדי להדוף את הכוחות האוקראינים בקורסק. "מאמצי מוסקבה להתמודד עם המתקפה מתמצים בשליחת חלקי מיליציות וכוחות לא סדירים מכל רחבי רוסיה", טען בן בארי, עמית בכיר במכון הבינלאומי למחקרים אסטרטגיים ומומחה ללוחמה יבשתית.

עד הפלישה לקורסק, נמנע פוטין מלהשתמש במגויסי חובה במלחמה כדי למנוע תגובה שלילית בציבור. חיילים צעירים שגויסו לשירות חובה של שנה שירתו הרחק מהחזית, ומי שנשלחו להגן על הגבול באזור קורסק הפכו לטרף קל ליחידות החי"ר הממוכנות והמנוסות של אוקראינה. מאות נשבו, ו-115 מהם כבר הוחלפו תמורת שבויים אוקראינים לפני כעשרה ימים.

פרשנים ציינו כי פוטין גם אינו שש לגייס עוד חיילי מילואים מחשש לערעור היציבות במדינה, כפי שקרה כאשר הורה על הגיוס הלא פופולרי של 300 אלף חיילים בתגובה למתקפת נגד אוקראינית ב-2022. מאות אלפים נמלטו אז מרוסיה כדי להימנע מלהישלח לקרב. מאז חיזק הקרמלין את כוחותיו באוקראינה עם מתנדבים שנמשכו לשכר הגבוה יחסית, אך המגמה הזו דעכה לאחרונה.

יידרשו עשרות אלפי חיילים כדי לסלק לחלוטין את הכוח האוקראיני, המונה כ-10 אלף חיילים לפי הערכות, ותופס מחסה ביערות הצפופים של האזור. בהיעדר משאבים למבצע גדול, רוסיה התמקדה לעת עתה בבלימת ההתקדמות האוקראינית באמצעות חסימת כבישים ומניעת משלוח תגבורות מקייב.

אוקראינה, מצידה, השמידה גשרים מעבר לנהר סים, כדי לשבש את מערכי הלוגיסטיקה של כמה יחידות רוסיות באזור וליצור תנאים להקמת אזור שליטה. לאנג מהמרכז לניתוח מדיניות אירופית, סבור שכוחות אוקראיניים יכולים להשתמש בנהר כדי ליצור אזור חיץ. "הייתי מצפה שהאוקראינים ימצאו עוד כמה נקודות מעבר הכרחיות עבור הלוגיסטיקה הרוסית, לא בהכרח רק גשרים, וישלטו עליהם", אמר.

בכיבוש חלק מהשטח הרוסי, אוקראינה הביכה את הקרמלין ועיצבה מחדש את שדה הקרב. אבל הסטת כמה מהכוחות המנוסים ביותר של המדינה מהחזית במזרח, היא הימור עבור קייב. "כל זה טומן בחובו סיכון ניכר, במיוחד אם המאמץ למתוח יתר על המידה את הכוחות הרוסיים יביא למתיחה יתרה של הכוחות האוקראינים המצומצמים יותר", הסביר בארי.

הניסיון ליצור דריסת רגל בקורסק ירחיב עוד יותר את קו החזית הנמתח על פני יותר מ-1,000 ק"מ, ויוסיף לאתגרים שעמם מתמודדים הכוחות האוקראינים. הגנה על עמדות בתוך רוסיה כרוכה בבעיות לוגיסטיות קשות, כאשר קווי האספקה המורחבים יהפכו למטרות קלות. "המערכת הרוסית היא מאוד היררכית ונוקשה, כך שתמיד לוקח להם זמן משמעותי להסתגל למצב חדש", אמר לאנג, "אבל נצטרך לראות איך אוקראינה תוכל להחזיק מעמד, ברגע שרוסיה תתעשת ותבוא לשם במלוא הכוח".

מלחמת אוקראינה רוסיה ולדימיר פוטין ולדימיר זלנסקי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}