י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
חוזרים לשטייגען

עולם התורה פתח את זמן אלול תשפ"ד: כל החידושים והשינויים מהיכלי התורה

מדוע בפוניבז' קיבלו רק 399 בחורים? כמה ישיבות ספרדיות הוקמו?, היכן הודיעו שלא יקבלו 'נפילות'?, מיזם השידוכים בישיבת 'וולפסון', הישיבה שמקבלת סגנון 'פרום ירושלמי',  והיכן יחזרו על החומר הנלמד בחיידר? 'בחדרי חרדים'' חוזר ל'שטייגען' עם כל החידושים לקראת זמן אלול תשפ"ד

עולם התורה פתח את זמן אלול תשפ"ד: כל החידושים והשינויים מהיכלי התורה
בחורי ישיבות ממתינים עם המזוודות צילום: שוקי לרר

עולם הישיבות יפתח מחר(שלישי), ראש חודש אלול, את זמן אלול תשפ"ד. הזמן הקצר ביותר מחד, אך המשמעותי והעמוס בעליה רוחנית ביותר - מאידך.

ברוב הישיבות נמשך זמן אלול ברצף בלי יציאה לשבת חופשית, מלבד בני שיעור א' שנוסעים בדרך כלל הביתה בשבת השנייה של הזמן, שבת המכונה 'שבת געגועים'.

הזמן החדש ייפתח בצל החשש מההתקפה האיראנית בעיקר בקרב בחורי חוץ לארץ שיחזרו ללמוד בארץ הקודש. השבוע נכנס ראש ישיבת מיר, הגאון רבי אליעזר יהודה פינקל, למעונו של פוסק הדור, הגר"מ שטרנבוך, וביקש את תשובתו לבחורים האמריקאים החוששים לחזור ללמוד בארץ ולהוריהם שחוששים לשלוח את בניהם לארץ.

פוסק הדור השיב בנחרצות לראש הישיבה: "תמיד היו מצבים קשים, אם הם יבואו לישיבה וילמדו תורה יהיו לנו יותר זכויות, ולא יארע להם כל נזק, התורה היא נגד נגע ומחלה".

באדיבות המצלםהגרא"י פינקל אצל הגר"מ שטרנבוךצילום: באדיבות המצלם

הנחיות בגור, ישיבות חדשות בבעלזא וויז'ניץ

בחסידות גור התחילו את זמן אלול באיחור עקב ההתחממות לאחר מתקפת המנע בצפון, אך כאשר נרשמה רגיעה ניתנה הוראה להתחיל את הזמן, עוד לפני השקיעה של יום ראשון בשבוע שעבר.

כמו כן, מסר האדמו"ר מגור הנחיות חדשות לישיבות ולמתיבתות על ידי בנו, הרה"צ רבי נחמיה אלתר: בסדר אחה"צ בישיבות לא יתקדמו בלימוד חדש אלא יחזרו 'מזומנים' על הלימוד של השנים הקודמות, במתיבתות יחזרו על הנלמד בחיידר ובישיבות על הנלמד בשנים קודמות.

הרה"צ רבי נחמיה אלתר הכריע להקטין את ההספקים בסדר בוקר כדי שכל הנלמד יהיה ברמה של 'מזומנים' ו"מוטב להשקיע באיכות על פני כמות".

בחצר חסידות בעלזא נפתחה הישיבה השביעית הגדולה של החסידות בלהע"ר והבחורים נכנסו לחנוך את קומפלקס קרית חינוך עבור 'ישיבה גדולה דחסידי בעלזא בבית שמש'. כמו כן נפתחה הישיבה לצעירים העשירית של בעלזא בעיר קרית גת. הישיבה תהווה עוד מקום גידול ובית היוצר ל'בעלזער חינוך'.

בישיבת 'חוג חתם סופר' מונה לראשונה משפיע מלבד הצוות הותיק של הישיבה. את התפקיד הטילו על כתפיו של הגה"ח ר' משה רויטמן, מחשובי חסידי בעלזא ורב קהילת "בני היכלא" בגבעת זאב.

בישיבות הגדולות של ויז'ניץ, מחלקים את הבחורים לפי וועדת שיבוץ חסויה. אופן החלוקה: הישיבה באלעד מקבלת 70 בחורים, הישיבה במודיעין עילית ג"כ 70 בחורים, הישיבה בבני ברק בקריה מקבלת 150 בחורים, שם גם מגיעים ללמוד הבחורים החוצניקים.

גורמים בויז'ניץ מספרים כי בשנה הבאה כבר יפתחו עוד ישיבה גדולה בחסידות בביתר או באשדוד. בויז'ניץ פתחו ישיבה קטנה חדשה בעיר אלעד לאור העובדה שאין יותר מקום בישיבות, הישיבה הקטנה השמינית במספר של החסידות העמידה בראשה את הגאון רבי ישראל שטיינמץ.

מהענשה והנשמעהישיבה קטנה החדשה של ויז'ניץ באלעדצילום: מהענשה והנשמע

עולם התורה הליטאי

במפת עולם הישיבות הליטאיות עברו תקופת רישום מאתגרת שהסתיימה לקראת תחילת חודש תמוז, והתחדשה בסוף החודש עם תום הבחינות בישיבות פוניבז', חברון, תפרח ותורה בתפארתה, כאשר בישיבות אלו באופן מסורתי בוחנים בשלב יותר מאוחר. ישנם בחורים מצוינים שנפלו מישיבות הנ"ל ולא התקבלו. השנה למרות שבפוניבז' בחנו כ-500 בחורים, לא היו 100 'נפילות' היות ומרביתם הסתדרו בישיבות אחרות קודם לכן.

השנה לראשונה הוציאה הישיבה הקטנה 'היכל אברהם' בירושלים, בראשות הגאון רבי מרדכי שפירא, בחורים לישיבות גדולות כאשר הדבר עורר מתח רב מי תתמקם כישיבה די יוקרתית בעיני הבחורים ב'היכל אברהם' העולים לישיבה גדולה.

מספר רשמים ששוחחו עם כתב 'בחדרי חרדים' מציינים כי השנה חלק גדול מהרשמים בישיבות מתגאים בכמות בחורים שלא התקבלו, מה שמוריד את מפלס המתח ושם דגש על האיכות ולא על הכמות.

לטענתם "דבר זה נובע מכך שפוניבז' לוקחת מהשוק עוד 100 בחורים ובפתיחת שלושה ישיבות בשנתיים האחרונות שלקחו מהשוק כ-200 בחורים, ולכן הישיבות שהיו רגילות למאסה של בחורים, פתאום צריכות לחלק את העוגה למספר גדול יותר של ישיבות".

הרשמים שאיתם שוחחנו מקווים ש"עצם זה שהישיבות יצטרכו לדבר יותר על האיכות ופחות על הכמות, יוריד את התחרות המטורפת שנהייתה בשוק איזה ישיבה לקחה כמות גדולה יותר".

מה הסיבה שבפוניבז' קיבלו 399 בחורים לשיעור א' ולא 400?

בישיבת פוניבז' השנה קיבלו 399 בחורים, מספר שיא שכמותו לא היה. כאשר גם מהישיבות המובילות בירושלים ובבני ברק שולחים קבוצות של 30-40 בחורים מכל ישיבה. בעולם הרישום טענו חצי בציניות חצי ברצינות כי היות ומרן הגרי"ג אדלשטיין טען שעל כל  מאה בחורים צריך ר"מ בנפרד, לא רצו בהנהלת הישיבה להביא ר"מ נוסף ולכן לא הגיעו למספר 400.

בעקבות המחסור העצום בחדרי השיעורים בישיבה, נבנה בשבוע האחרון חדר שיעורים גדול ומורחב בצמוד להיכל הישיבה בצד דרום, היכן שהייתה דירתו העתיקה של מרן הרב מפוניבז' הצמודה להיכל הישיבה. בשבוע האחרון פינה נשיא הישיבה את סלון ביתו וספרייתו של זקינו הרב מפוניבז', ולאחר עבודות שיפוץ נרחבות חוברו כלל חדרי הדירה לחדר שיעורים חדש ומרווח שישמש כפי הנראה את ראש הישיבה, הגאון רבי חיים פרץ ברמן, למסירת שיעורים יומיים לבני הישיבה.

בצד השני של היכל הישיבה ימשיך למסור את שיעוריו היומיים לבני שיעור ג' הגאון רבי דוד מילר מראשי הישיבה בחדר שיעורים כללי בו מסרו ומוסרים שיעורים לאורך השנים ראשי הישיבה לדורותיה. בנוסף, בקומת המבוא של הישיבה ברחבת 'שערי אשר' ימסור ראש הישיבה, הגאון רבי דוד לוי, שיעור יומי למאות בני שיעור א' בחדר השיעורים הקבוע של חמיו ראש הישיבה הנערץ, מרן הגרי"ג אדלשטיין זצ"ל, שמסר שיעורים במקום עשרות שנים ברציפות.

שוקי לררכובעים וחליפות בפוניבז'צילום: שוקי לרר

בישיבת חברון סגרו השנה את הרישום עם כ-300 בחורים, השנה בישיבת חברון העבירו מסר לראשי הישיבות כי בשונה מכל שנה שהסינון נעשה לפני המבחן הוא הסינון הסופי, השנה ניתן גם למבחן עצמו משקל, וכך במבחן נפלה כמות נכבדת של בחורים שנאלצו להתקבל לישיבות אחרות.

בישיבת 'תורה בתפארתה' באלעד כמידי שנה התקבלו כ-200 בחורים, בשונה מכל שנה שבה קיבלו הישיבות הקטנות הספרדיות מספר רב של מקומות בישיבה היוקרתית, השנה החליט צוות רבני הישיבה שכל ישיבה תיבדק לגופה ו"היד לא תהיה קלה על ההדק". בהנהלת הישיבה הוחלט על שכירת מספר דירות באזור הסמוך לישיבה בכניסה לעיר אלעד, שם ישהו בני הקיבוץ, שיפנו את חדריהם שבפנימיות הישיבה, לטובת הבחורים החדשים בני שיעור א'.

בישיבת 'נתיבות חכמה' - וולפסון השנה נרשמת עליה כאשר במספר ישיבות בירושלים כ'קול תורה' ו'אור שמואל' שם שנים לא היו קבוצות גדולות נוצרו השנה קבוצות גדולות ששלחו לישיבה. בישיבה פתחו גם במיזם אדיר ומבורך לעידוד הצעות שידוכים לבחורים. במסגרת המיזם, בחור שיציע שידוך שיביא לידי פגישה יזכה את המציע ב- 200 ש''ח מהנהלת הישיבה.

ש.פ.ההגר"ד וולפסוןצילום: ש.פ.ה

בישיבת 'בית מתתיהו' בבני ברק שם רבים עקבו לראות האם אחרי פטירת ראש הישיבה הגר''ב ויסבקר זצ"ל שנפטר השנה האם הסתלקותו תשפיע לרעה על הרישום. גורמים המעורים בהליכי הרישום מציינים כי בישיבה שמרו על כוחם ואף עלו בכמות הבחורים שמתקבלת ממספר ישיבות בירושלים ומודיעין עילית, בגבעת הישיבה בבני ברק מתבצעת בימים אלו העבודות הסופיות לבניית בית המדרש החדש של הישיבה שייקרא "היכל רבנו ברוך" על שם ראש הישיבה הגאון רבי ברוך ויסבקר זצ"ל, שהסתלק לבית עולמו בשנה שחלפה.

באדיבות המצלםההיכל החדש של ישיבת בית מתתיהוצילום: באדיבות המצלם

ההיכל החדש של ישיבת 'בית מתתיהו' נתרם ע"י הבוגרים כבקשת וכצוואת רה"י הגאון רבי ברוך ויסבקר זצ"ל שבית המדרש יבנה אך ורק ע"י הבוגרים ושכלל בוגרי הישיבה יקחו חלק בבנייתו.  העבודות מתקדמות בקצב משביע רצון תוך התחשבות מלאה שלא לפגוע בסדרי הישיבה בזמן קיץ שחלף ובזמן אלול הקרוב. לצורך כך נבנתה בבית המדרש רמפה שמאפשרת לבצע חלק מהעבודות גם במהלך הלימודים.

בוגרי הישיבה אשר הטו שכם לקריאתו של ראש הישיבה זצ"ל והוזילו מהונם מצפים לסיום עבודות הפנים של בית המדרש החדש אשר ישא כאמור את שמו של רבם זצ"ל "היכל רבינו ברוך" וייחנך עד ליום היארצייט הראשון בכ"ג שבט תשע"ד.

בנוסף, 'משיב' חדש מונה לשיעור א', בוגר הישיבה הרב ציון מאלעד שצפוי להחליף את  הרב חנניה פרלמן שהיה מיישיב שיעור א' שעולה לשיעור ב'. 

בישיבת עטרת שלמה קיבלו 220 תלמידים מתוך 600 נבחנים. השנה כפי שציינו בפוניבז', גם בעטרת שלמה ה'נופלים' ידעו לסדר עצמם מראש בישיבות אחרות כדי להימנע ממצב בו הם יהיו תקועים בלי ישיבה.

בניית הארון קודש בקרית הישיבה אינה פוסקת וגם במהלך ימי בין הזמנים נרשמו עבודות בנייה נרחבות בהיכל ביהמ"ד, בניית ארון בקודש העתיד להוות כאחד מארונות הקודש היקרים בעולם, צפויה לבוא לסיומה במהלך ימי החנוכה.

בישיבת 'שערי שמועות' במושב בית חלקיה סגרו בסיפוק את הרישום לאחר שבשנים האחרונות הישיבה תופסת מקום של כבוד, השנה נרשם ביקוש גדול לישיבה. הישיבה מתרחבת לראשונה ללמעלה מ- 500 בחורים. כ-120 בחורים יפקדו את שיעור א׳ הבא. עקב מחסור בפנימיות, הנהלת הישיבה דאגה להרחבת הפנימיות הקיימות והוסיפה מבני פנימיות חדשים לרווחת בני הישיבה. 'פנימיית דייטש' שהייתה עד היום "בית הארחה בית חלקיה" תהפוך לפנימייה.

בישיבת קמניץ בירושלים שבשנים האחרונות מתמקמת בז'אנר הישיבות 'הפרומריות' במקביל ל'תורה בתפארתה' והישיבה בתפרח, סוגרת רישום מכובד כאשר הביקוש לישיבה הוא מצד משפחות בסגנון 'פרום ירושלמי'.

בישיבת מיר ברכפלד סגרו את הרישום כאשר השנה הושם דגש מיוחד על אופי הבחורים וסגנון הבתים, והראיונות נעשו בדקדוק רב מפאת המחסור במקומות. הבחורים שהתקבלו במבחן המקדים, נבחנו בחינה נוספת בכ' תמוז אצל ראש ישיבת מיר הגרא"י פינקל, ראש הישיבה הגאון רבי צבי פרצוביץ, והגאון רבי אריה לייב אויערבאך, ר"מ בישיבה. השנה זכתה הישיבה לקבל קבוצת עילית מבני הבוגרים של הישיבה, שמעלים לראשונה בנים לישיבות גדולות.

באדיבות המצלםהמשגיח רבי דן סגל במיר ברכפלדצילום: באדיבות המצלם

הישיבה מתמודדת עם מחסור חמור במקומות בפנימיה, וזאת משום ששתי קומות בפנימיה שהחלו להיבנות לפני כשנה, נותרו עומדות באמצע בנייתם עקב המלחמה והמחסור בפועלי בניין, כאשר האפשרויות להמשיך בבניה יקרות מנשוא.

בישיבת 'אור ישראל' בפתח תקווה סגרו כרגיל את הרישום בשלב מוקדם מאוד לאחר סינון רב, כאשר הדגש הוא על בחורים שמתאימים לישיבה, דבר שמיסב לישיבה המון ביקוש.

בישיבת 'תורת זאב' – סולובייצ'יק בבית שמש שבשנים האחרונות חווה עליה מרשימה והשנה עלתה על המפה של הישיבות המבוקשות, מסיימים בסיפוק את תקופת הרישום עם שיעור איכותי, כאשר השנה פרצה דרך בישיבות ירושלמיות ומודיעין עילית כמו 'אמרי נועם', 'היכל אברהם' ופפנהיים ממודיעין עילית.

באדיבות המצלםישיבת תורת זאב סולובייצ'יק בבית שמשצילום: באדיבות המצלם

בישיבת 'תפרח' ייכנס 'משיב' חדש בסדר ב' לבני שיעור א', הרב דונט. בישיבה גם חיפשו חזן חדש לימים נוראים לאחר הסתלקותו של החזן המיתולוגי, הרב הגאון רבי ישעיהו קרלינסקי זצ"ל, מפקח חינוכי בתלמוד תורה אהלי ספר ותשב"ר במודיעין עילית. בישיבה מצאו את החזן הרב יעקב פריימן שימשיך את המסורת של 'נוסח קרלינסקי'.

לישיבה התקבלו באזור 205 בחורים שנכנסים לבנין חדש נוסף של פנימיה. בנוסף, עשו מעקה חדש מהכניסה ומהחדר של ראש הישיבה הגר"א פילץ לבית המדרש, שצפוי יקל על ראש הישיבה.

תרגשות מרובה בקרב תלמידי ישיבת 'בית מדרש עליון' לרגל מעבר הדירה של ראש הישיבה הנערץ הגר"י אונגרישר מביתו המיתולוגי ברחוב קושניר 17, שם שכנה הישיבה עשרות שנים, ושם שוכן כיום הכולל שעל ידי הישיבה. ראש הישיבה העתיק את משכנו לדירה חדשה, מרווחת ומפוארת, השוכנת בתוך הבניין החדש והמפואר של הישיבה, ברחוב עוזיאל 68. תלמידי הישיבה מספרים, כי מלבד עצם הזכות שראש הישיבה ידור עמם בתוך הישיבה, כמו שהיה מימים ימימה, בעת שהישיבה שכנה ברח' קושניר, הרי שעל ידי זה ישהה ראש הישיבה בסדרים בהיכל הישיבה, וילמד עם החברותות הקבועות בתוך היכל הישיבה, דבר שהיה קשה עליו עד עתה, עקב מרחק ההליכה מביתו הקודם עד הבניין החדש. בישיבה התחילו את הזמן כבר היום, שני ערב ראש חודש אלול בתפילת יום כיפור קטן ושיעור פתיחה. 

שוקי לררהגר"י אונגרישר ר"י בית מדרש עליוןצילום: שוקי לרר

בישיבת 'בית מאיר' בקרית הישיבה בבני ברק הושלמה בניית הגלריה לכבוד 82 בני שיעור א' שהתקבלו מהישיבות המובילות שיחולקו ל- 2 שיעורים. לאחרונה מונה המשגיח הנודע הגאון הצדיק רבי יחיאל סלר למשגיח הישיבה. כמו כן הושלמה בניית ארון הקודש החדש. 

באדיבות המצלםארון הקודש והגלריה בבית מאירצילום: באדיבות המצלם

בישיבת "דרך חיים" בציריך שבשוויץ שחוגגת עשור, הוחלט להקדים את הרישום השנה, עקב ביקוש שיא ומספר מקומות מצומצם. הרב נתנאל נדלר קיים סבב פגישות עם ראשי הישיבות בארץ ועם ראשי הישיבה בציריך, הגרא"א בולג והגרמ"ד פרלמן, במהלך הפגישות נדונו הצורך הדחוף בהגדלת כמות התלמידים עקב הביקוש הרב. בישיבה, שהפכה אבן שואבת למאות תלמידים, מציינים בסיפוק רב את הרישום השנה, ונערכים לציון העשור לישיבה בארוע רב רושם שיתקיים במהלך זמן חורף בציריך אי"ה.

באדיבות המצלםהרב פרלמן עם הרב נדלרצילום: באדיבות המצלם

בישיבת נתיב הדעת - 'קפלן' סגרו כבכל שנה שיעור מוצלח כאשר בחלק מהישיבות בירושלים כגון 'אמרי משה' התקבלו כמות גדולה יותר של בחורים מבכל שנה על חשבון ישיבות קטנות מהפריפריה.

ישיבת 'נתיבות חיים' בבית שמש, בראשותם של הגר"א מאירוביץ והגרי"מ דרוק, מסיימים את הרישום בסיפוק אדיר עם מעל 80 בחורים מצויניים מטובי עולם הישיבות הקטנות שנרשמו לישיבה אחרי סינון ומבחן קפדני מאד של ראש הישיבה הגר"א מאירוביץ וראיון אצל המשגיח הגר"א וגשל. ראש הישיבה הגר"א מאירוביץ ימשיך לשמש כר"מ שיעור א', מי שימסור שיעור לשיעור המייסד העולה לשיעור ב' הוא הגר"ז רוטנברג, חתנו של ראש ישיבת אור אלחנן הגרמ"מ חדש, ששימש כראש קיבוץ בשנה האחרונה. מי שישמש כראש קיבוץ הוא הגאון רבי אליעזר יהודה פינקל בנו של הרה"ג גדליה פינקל מראשי ישיבת מיר. כ'ראש בקיאות' מונה הגאון רבי אליהו אורלנסקי ר"מ בקול תורה. מיישיב נוסף שישמש בסדר ג' הרה"ג יצחק הורביץ כותב השיעורים של הגרי"מ דרוק בהיכל הישיבה בגבעת שאול.

באדיבות המצלםהיכל ישיבת נתיבות חיים בבית שמשצילום: באדיבות המצלם

בישיבת 'היכל יצחק' - לנדא שבשנים האחרונות עושה שינוי באופי הבחורים שמגיעים כאשר בישיבה שמים דגש על משפחות ודורשים שהבחורים יגיעו 'מבתים טובים', ולכך הרבה בקשות להתקבל לישיבה נענו השנה בשלילה.

בישיבת 'דעת אהרן' - קפלן החדשה, מסיימים את הרישום בסיפוק גדול עם ביקוש יפה ויחלקו את שיעור א' שנה הבאה את השיעור לשניים.

התפתחות ברשת הכוללים "דעת שמואל" בראשות הגאון רבי מרדכי דינר: כהמשך לפתיחת הסניף החדש במרכז ירושלים עם עשרות אברכים מופלגים מסלתה ושמנה של האברכים בירושלים בראשות ראש הכולל הגאון רבי אליהו ויינר, נוספו בשאר הסניפים ברחבי הארץ עוד עשרות רבות של אברכים. הכולל מונה שמונה סניפים ברחבי הארץ: בירושלים, בני ברק, מודיעין עילית, צפת, אלעד וגני אילון-אחיסמך עם למעלה מ-350 אברכים.

בישיבת פוסק הדור, הגר"מ שטרנבוך, התקיימו שיפוצים נרחבים בקרית הישיבה הגדולה שבבית שמש זאת לאור המספר הגבוה של הבחורים שיבואו לשיעור א' בזמן אלול הקרוב, השיפוצים, שנערכים במתחם הפנימיות שבקרית הישיבה, באים לידי ביטוי בבנית והוספת מתחם נוסף של כ –8 חדרים בצד הצפוני של הישיבה, שיפוצים נערכו במהלך החודשים האחרונים גם ב''דירת ראש הישיבה'' בה שוהה הגר"מ שטרנבוך.

גם בישיבות החדשות שנפתחו בשנתיים האחרונות עובדים קשה על הרישום כאשר בישיבת 'מגדל עוז' רושמים הצלחה יפה, כאשר עיקר הרישום הוא מישיבות בני ברקיות.

למרות הקיצוצים הקשים שמשפיעים בעיקר על ישיבות הקיבוץ שכל תלמידיהם בגיל גיוס, ישיבת "משנת עקיבא" בראשות ראש הישיבה הגאון רבי יצחק עהרנפלד מרחיבה את שורותיה ומקבלת בזמן הקרוב לפחות 14 תלמידים חדשים מתוך עשרות רבות שהתדפקו על דלת הישיבה, קבוצה גדולה נוספת של תלמידים יכנסו בזמן חורף הקרוב. לאור זאת הישיבה נאלצת להרחיב את פנימיית הישיבה ולבנות אגף נוסף חדש שיוכל להכיר את התלמידים החדשים הצפויים להגיע לישיבה בזמן אלול ובזמן חורף.

בישיבת 'קול תורה' מסיימים את הרישום בתחושת סיפוק גדולה עם שיעור גדול, השנה  נקטו בישיבה  בדרך יצירתית ברישום והכניסו למערכת את הגאון רבי יצחק אדלשטיין מרבני ישיבת תורה בתפארתה, דבר שיצר תהודה בקרב בני הישיבות ה'בני ברקיות'.

בישיבת 'עטרת ישראל' במודיעין עילית, שם עדיין שרויים בשנת האבל על פטירת ראש הישיבה מרן הגאון רבי ברוך מרדכי אזרחי זצ"ל, השקיעו מאמצים גדולים השנה ברישום על מנת שפטירתו לא תשפיע, מאמץ שאמנם הניב פרי וכך גם שם סיכמו בסיפוק רישום מוצלח מאוד עם כניסה לישיבות קטנות בירושלים.

גם בגזרת הישיבות הקטנותת יש חידוש כאשר בזמן אלול תיפתח הישיבה לצעירים 'תורת חיים' במודיעין עילית ע"י הג"ר משה וגשל הידוע בכח ההסברה והחינוך המיוחדים. הישיבה עומדת תחת נשיאותו של רה"י הגאון רבי חיים פיינשטיין, הישיבה פותחת את שעריה עם שיעור של שלושים תלמידים מצוייני העיר לאחר שרשמה הצלחת שיא במהלך הרישום.

באדיבות המצלםישיבה לצעירים 'תורת חיים' צילום: באדיבות המצלם

התרחבות בעולם התורה הספרדי

בעולם התורה הספרדי נרשמו כמה חידושים מעניינים: בישיבת 'אבני נזר' שבראשות הגאון רבי זמיר כהן ששכנה עד עתה בשכונת רמת שלמה בירושלים תעבור החל מזמן אלול לעיר ביתר עילית סמוך למגוריו של ראש הישיבה הגר"ז כהן ומבנה הישיבה הקטנה. מעמד חנוכת הבית ייערך ביום שלישי בערב בהשתתפות גדולי ישראל.  

בישיבה מינו את הגאון רבי חיים בנימין גדליה ולכהן כר"מ בשיעור ג' שגם ימסור שיעור כללי במקביל לשיעוריו של רה"י הגר"ז כהן. ישיבת 'אבני נזר' חווה גל של התרחבות בזמן אלול הקרוב הישיבה תפתח לראשונה שני שיעורי א' לטובת בני הישיבה החדשים שעולים לישיבה, וזאת לצד המעבר המבורך למבנה החדש והמפואר בביתר עילית. הר"מ בשיעור א' החדש יהיה הגאון רבי טוביה בן דוד שכיהן עד היום כר"מ וכראש קיבוץ בישיבת אדרת התורה בראשות הגר"י שילוני.

ישיבה חדשה הוקמה 'תורת מנחם' בבני ברק שתעמוד בראשות הגאון רבי מאיר ויזמן שכיהן כר"מ בישיבת 'ברכת אפרים' במשך 30 שנה. כמשגיח יכהן הגאון רבי שמעון וייס שכיהן בעבר בישיבות 'יסודות התורה', 'מאור התורה' ועוד. כר"מים יכהנו: הגאון רבי יעקב מרגלית מחשובי אברכי כולל פונינבז' כ'מישיבים' הרב רפאל פיינשטיין והרב משה טולדנו

לצד שיעור א' נשסגר עם 35 בחורים הישיבה תפתח עם קיבוץ חשוב מאוד מישיבת יסודות ומעוד ישיבות חשובות ביום ראשון נערך כנס יסוד לישיבה אצל מנהיג עולם הישיבות ראש הישיבה הגאון משה הלל הירש.

באדיבות המצלםכנס היסוד לישיבת 'תורת מנחם'צילום: באדיבות המצלם

ישיבת 'בית הלוי' בראש העין נחשבת לישיבה טובה ומצויינת בעולם התורה הספרדי שמתייחדת בקו שמור ואיכותי מאוד תוך דגש נכבד על משפחות בני תורה ועל רמת לימוד גבוהה.  עד לתקופה האחרונה הגאון רבי אהרון אפללו זצ"ל עמד בראשות הקיבוץ אשר היה ידוע בהתמסרותו לתלמידיו ברוח ובגשם ובשנים האחרונות נענה לבקשת בני הקיבוץ למסור להם שיעור מידי יום ביומו, ובסוף זמן חורף האחרון נלקח לבית עולמו בעת שהכין את שיעוריו באוצר הספרים של הישיבה. 

בתחילת זמן קיץ מינתה הישיבה את הגאון רבי חנוך עוקשי לעמוד בראשות הקיבוץ ולהמשיך את משנתו של רבי אהרון זצ"ל למסור לבני הקיבוץ שיעור מידי יום ביומו, וכן השנה בזמן אלול הבעל"ט יתווספו עוד מספר משגיחים ומשיבים תלמידי חכמים מופלגים כדי לתת מענה לימודי גבוה לבני הישיבה שגדלה בסיעתא דשמיא בצורה משמעותית.

ישיבת קיבוץ חדשה בראשות הגאון רבי מסעוד בן שמעון נפתחה במעונו של ראש הישיבה ותיקרא 'בית התלמוד'.  הישיבה החדשה תיפתח בזמן אלול הקרוב הגאון רבי חנוך כהן ראש ישיבות 'באר התלמוד' יחל למסור שיעורים כלליים בישיבה החדשה.

יצויין כי יחד עם הגר''ח כהן מצטרפים כ-50 בני עלייה מבחירי ישיבת באר התלמוד י-ם ובנתיבות אשר אוותה נפשם להקים מקום תורה איכותי וראוי לבני הקיבוץ.  בצוות הישיבה נמנים כאמור ראש הישיבה הגר''מ בן שמעון אשר קובע לימודו בהיכל בית המדרש תמידין כסדרן ורוחו חופפת על בני הישיבה אשר נהנים ממנו תורה עצה ותושיה.

ראש הישיבה הגאון רבי חנוך כהן אשר ימסור שיעורים בישיבה, כאשר יחד עמו יכהנו הגאון רבי יעקב בן שמעון, הגאון רבי יוסף חיים סויסה ר''י תורה ודעת, הגאון רבי עזרא בן שמעון מרבני ישיבת באר התלמוד י-ם  והגאון רבי שלום שעאר אשר ידיהם רב להם בבניית בחורים, בעיצוב אישיותם ובהקמת מקומות תורה לשם ולתפארת.

באדיבות המצלםכנס היסוד לישיבת בית התלמודצילום: באדיבות המצלם

ישיבת 'באר התלמוד' סניף נתיבות תתחיל את זמן אלול בעיר אופקים לאחר מקום מיוחד שנמצא עבור הישיבה אחרי שעברה טלטולים בעיר נתיבות.

בישיבת 'כסא רחמים' בבני ברק, הגאון הרב רפאל מאזוז ששימש עד עתה כר"מ בשיעור א' בישיבה הגדולה, יעלה שיעור ויחל לשמש כר"מ בשיעור ב' החל מהשנה הקרובה. זאת בעקבות ריבוי התלמידים העולים לשיעור ב'. בשיעור א' ישארו שני הרמי"ם הנותרים ששימשו עד עתה. ובשיעור ב' מעתה יהיו שלושה רמי"ם.

כמו כן לאחר שבשנה הקודמת עשרות מהבחורים נבחנו ברבנות בהצלחה. השנה הוקצתה בקיבוץ כתה מיוחדת ללימוד למבחני הרבנות. זאת במקביל לכיתת העיון שנותרה אף היא במקומה.

זמן אלול עולם הישיבות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}