י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
המחנה המיוחד

מדוע צם מייסד 'פיי פל' ביום כיפור? והילד שהניח תפילין בשבת

אחרי שנתיים בהם מחנה הקיץ של יהודי אוקראינה התקיים במדינות סמוכות בשל המלחמה, השנה המחנה חזר לאוקראינה, והשתתפו בו מאות ילדים. רבים מהם, נחשפים לראשונה ליהדותם. איך מגיבים לילד שנתפס מניח תפילין לראשונה בחייו דווקא בשבת?

מדוע צם מייסד 'פיי פל' ביום כיפור? והילד שהניח תפילין בשבת
מהווי המחנה צילום: לושה, באדיבות הקהילה היהודית באוקראינה

כבר 35 שנים שמחנה הקיץ היהודי באוקראינה, שנוסד על ידי הרב יעקב בלייך, הרב הראשי של אוקראינה, מהווה מקור השראה ומסורת לאלפי ילדים - רבים מהם, נחשפים שם לראשונה ליהדות. השנה, המחנה חוזר לאוקראינה לאחר שנתיים של פעילות מחוץ למדינה בשל המלחמה.

"זו שנה ראשונה שחזרנו עם המחנה לאוקראינה", מספר בנו של הרב בלייך. "השנה הגיעו כמאה בנים וקרוב למאה בנות מכל רחבי אוקראינה". המחנה מתקיים בשלושה מחזורים: שלושה שבועות לבנים, שלושה שבועות לבנות, ושבוע נוסף למשפחות וסטודנטים.

הסיפורים מהמחנה מדגימים את עוצמת החוויה והשפעתה ארוכת הטווח על חיי המשתתפים. אחד המדריכים מספר על מקרה מרגש: "היה ילד בן 14 שהגיע למחנה, כשהוריו התנגדו ליהדות. הם אמרו לו לפני המחנה: 'אל תשים כיפה, ציצית, זה לא בשבילך. אנחנו לא כאלה אנשים, זה בשביל אנשים אחרים. אל תלך לתפילות, רק תהנה מהמחנה' אבל ביום השלישי של המחנה, מצאתי אותו לבד בחדר, שם תפילין בשבת כי לא ידע שזה אסור".

נער מניח תפילין לראשונה בחייו, ביום האחרון של המחנה צילום: לושה, באדיבות הקהילה היהודית באוקראינה

המדריך ממשיך: "הוא התחיל לבכות ואמר לי, 'אני מאוד רציתי להיות חלק מהילדים האלה, חלק מהיהדות, חלק מעם ישראל. פשוט רצתי לבית כנסת ושמתי תפילין. הייתה לי הרגשה שאני לא יכול להסביר, לא הייתה לי אף פעם הרגשה כזאת בעולם".

המדריך, כמובן, אמר לו כי הקב"ה שמח עם המצווה שהוא קיים, ולימד אותו על האיסור בהנחת תפילין בשבת. היום, אותו נער כבר שומר שבת, ונשוי לאישה חרדית. "הוא גר בברלין בגלל המלחמה, אבל הוא שומר על אורח חיים יהודי", מסכם המדריך.

סיפור נוסף מדגים את הרצון העז של הילדים להתחבר למסורת היהודית. "היה לילה אחד אחרי פעילות גדולה", מספר אחד המדריכים. "ראיתי ילד בוכה בצד. חשבתי שזה בגלל שהקבוצה שלו לא ניצחה, אבל כשניגשתי אליו, הוא אמר לי שהוא בוכה כי הוא לא מצליח לזכור את תפילת 'ואהבת' בעל פה. הוא כל כך רצה ללמוד, אבל התקשה. זה היה מרגש לראות כמה זה חשוב לו".

השפעת המחנה ניכרת לאורך שנים רבות. "היום יש אלפי אנשים שיצאו מהמחנה, מאות ששומרים שבת או מצוות, חלקם רבנים ועסקנים", מתגאה בן הרב בלייך. "הכל התחיל במחנה, ואחר כך הם הגיעו לישיבה, לקהילה, לבית ספר יהודי".

אפילו אישים מפורסמים הושפעו מהמחנה. מקס לבצ'ין, האוקראיני שפיתח את 'פיי פל' (PayPal), היה משתתף במחנה בצעירותו. "הוא היה במחנה ב-92'," מספר בן הרב. "הוא אמר לאבא שלי שמאז שהוא היה במחנה, כל יום כיפור הוא צם. זו דוגמה לאיך החוויה במחנה משפיעה על אנשים לאורך כל חייהם".

אוקראינה הרב בלייך מחנה קיץ הנחת תפילין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}