י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024
מאמצים דיפלומטיים

הלחץ של בלינקן, והדרישה מישראל לפני מתקפת המנע על חיזבאללה

בביקורו בישראל בשבוע שעבר, אמר שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן כי ארה"ב תתמוך בכל מתקפת מנע של ישראל נגד אמצעי לחימה ומחבלים של חיזבאללה שיפעלו לשיגור מתקפה מהירה. אך בלינקן הזהיר את ישראל שלא לנצל את ההזדמנות לצאת למלחמה כוללת

הלחץ של בלינקן, והדרישה מישראל לפני מתקפת המנע על חיזבאללה
ראש הממשלה נתניהו עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן צילום: משרד רה"מ

כששר החוץ אנטוני בלינקן טס למונגוליה ב-31 ביולי, מחשבתו הייתה על אירועים רחוקים במזרח התיכון. שעות קודם לכן, ישראל התנקשה במנהיג חמאס בטהראן, ובכירים איראנים נשבעו לנקום על החיסול.

באמצעות טלפון מאובטח בתא הפרטי שלו במטוס, שוחח בלינקן עם כמה גורמים בשעות שלאחר החיסול, וביקש מהם לשכנע את איראן שלא לנקוט בכל פעולה שעלולה להוביל למלחמה כוללת עם ישראל.

ימים לאחר מכן, אחד הגורמים הרשמיים, שר החוץ של ירדן, איימן ספדי, ביקר בטהרן וקרא ל"שלום, יציבות וביטחון". הנשיא ביידן שכנע את מנהיגי מצרים וקטאר לקבוע סבב שיחות חדש במטרה להבטיח הפסקת אש בעזה. לפגישות הללו הייתה גם מטרה לא מוצהרת: להרתיע את איראן מלבצע התקפה שעלולה לעצור את השיחות, כך מדווח ה'ניו יורק טיימס'.

בחודש שחלף מאז חיסול מנהיג חמאס איסמעיל הנייה, בכירים אמריקאים עבדו כמעט ללא הפסקה כדי למנוע מלחמה אזורית. החשש בוושינגטון היה שארה"ב תאלץ להתערב.

המסרים נשלחו לא רק לאיראן אלא לישראל. בשבוע שעבר, על רקע סימנים שישראל מתכוננת לתקוף את חיזבאללה בדרום לבנון, בלינקן טס לישראל. הוא העביר מסר אחר לגורמים ישראליים: "וושינגטון תתמוך במתקפה ישראלית מקדימה נגד ציוד או כוחות של חיזבאללה העומדים ליזום מתקפה קרובה". אבל, בלינקן הוסיף כי חשוב שישראל לא תנצל את ההזדמנות כדי לפתוח במתקפה רחבה יותר נגד חיזבאללה, כך דיווח ה'ניו יורק טיימס'.

ואכן ישראל תקפה ביום ראשון האחרון והשמידה את המשגרים של חיזבאללה שהיו מכוונים לעבר ישראל, שני הצדדים טענו לניצחון, ובכירי ממשל ביידן השמיעו אנחת רווחה קולקטיבית כי נמנעה מלחמה כוללת לעת עתה.

כל אותו הזמן, בכירים ישראלים ואמריקאים שמרו על קשר הדוק, כאשר שר ההגנה אוסטין הפציר ביואב גלנט, לנהוג באיפוק בתגובה לכל מתקפה שחיזבאללה ואיראן עלולות לבצע. בסך הכל, שני השרים דיברו לפחות 10 פעמים במהלך המשבר.

ואז ביום שבת, ימים ספורים לאחר שבלינקן עזב את ישראל, לאחר שהעביר את המסר שלו, הזהירו גורמים ישראליים את האמריקנים שהם זיהו סימנים ברורים לכך שחיזבאללה מתכנן לשגר מתקפת מל"טים ורקטות גדולה בתחילת יום ראשון. מטוסים חיל האוויר ביצעו מתקפת מנע כדי להשמיד רבים ממשגרי הרקטות.

האלוף פטריק ריידר, מזכיר העיתונות של הפנטגון, אמר ביום שני כי הפנטגון לא השתתף בתקיפות הישראליות, אך ארה"ב כן סיפקה תמונות ומודיעין אחר כדי לסייע לישראל לפגוע במאות רקטות.

אנתוני בלינקן מלחמת חרבות ברזל חיזבאללה חמאס איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}