ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
כשלון לשר האנטישמי

גרמניה איימה להטיל וטו: לא יוטלו סנקציות על שרים ישראלים

בעקבות מאמצים מדיניים מסביב לשעון של שר החוץ ישראל כ"ץ ואנשי משרד החוץ - היוזמה של שר החוץ של האיחוד האירופי בורל להעביר שורת החלטות אנטי-ישראליות, בין היתר הטלת סנקציות אישיות על שרים ישראלים והחלטה על הפסקת אש חד צדדית - נבלמה

גרמניה איימה להטיל וטו: לא יוטלו סנקציות על שרים ישראלים
השר ישראל כץ צילום: פלאש90

ביומיים האחרונים שר החוץ ישראל כ"ץ שוחח עם שורת שרי חוץ מהאיחוד האירופי, בין היתר עם שרי החוץ של הונגריה וצ'כיה, כדי לבלום את יוזמתו של שר החוץ של האיחוד האירופי, בורל, להטיל סנקציות נגד שרים ישראלים (בן גביר וסמוטריץ׳) ולכנס דיון על הסכמי האסוציאציה בנושא יחסי ישראל-האיחוד האירופי.

שר החוץ כ"ץ הנחה את המערך המדיני במשרד החוץ, לרבות השגרירים הישראלים, לפעול מול מקביליהם כדי למנוע קבלת החלטות עוינות לישראל במפגש שרי החוץ.

שר החוץ כ"ץ שוחח עם מקביליו וביקש מהם להימנע מקבלת החלטות נגד ישראל, ואמר להם כי דווקא עכשיו, כשישראל עומדת בפני איום של התקפה מאיראן ובעוד שישנה קואליציה בינ"ל רחבה שעומדת להגנתה של ישראל, החלטות שליליות של האיחוד האירופי נגד ישראל ישדרו מסר שגוי מול איראן. בנוסף, שר החוץ כ"ץ אמר כי זהו זמן רגיש במו"מ לעסקת חטופים, ולמרות שחמאס מתנגד לעסקה, ישראל עדיין מקווה להגיע להסכם - והחלטות חד צדדיות נגדה יחזקו את חמאס במו"מ ויקשו על הגעה לעסקה.

בנוסף, שר החוץ כ"ץ אמר גם למקביליו כי הושג הסכם רשמי בין ישראל לאו"ם בנוגע למבצע חיסוני הפוליו, שיחל כבר בזמן הקרוב - מה שסייע להחלטה של שרי חוץ להתנגד להחלטות אנטי-ישראליות, בהתאם לבקשת שר החוץ כ"ץ.

במהלך הדיון בפסגת שרי החוץ, החלה להתפתח דינמיקה שלילית נגד בורל, וזאת לאחר שמספר מדינות (הונגריה, גרמניה) הצהירו כי יתנגדו ויטילו וטו נגד כוונותיו להעביר החלטות נגד ישראל.

דווחים ששהו בתוך הדיון דיווחו כי שר החוץ האיטלקי הביע תמיכה בישראל, ואמר כי הטלת סנקציות על שרים ישראלים היא "החלטה לא מציאותית".

בורל זעם על הקואליציה שהתגבשה נגדו, ושרים ששהו בדיון יצאו נגד כוונותיו ולא היה ניתן להשיג קונצנזוס בנושא, מה שלבסוף הוביל לכך שלא הייתה הצבעה בנושא (לצד זאת חשוב לציין שהמפגש סווג כ"לא רשמי").

הישג משמעותי הוא המשך שימור הנוסחה המדינית שקבע שר החוץ כ"ץ - לא תהיה הפסקת אש חד צדדית ללא שחרור כל החטופים.

לצד זאת, בורל נכשל גם להביא במהירות הסכמה בין שרי החוץ של האיחוד האירופי לקיים דיון מחודש על הסכמי האסוציאציה בין ישראל לאיחוד האירופי, על רקע האירועים והמלחמה בעזה.

מסתמן כי דיון בנושא האסוציאציה ייערך בהסכמה בחודש דצמבר - תחת הנשיאות ההונגרית האוהדת ולאחר עזיבתו של בורל את האיחוד האירופי, כאשר הנושאים שיעלו יהיו בהסכמת ישראל.

ג'וזף בורל מלחמת חרבות ברזל האיחוד האירופי איתמר בן גביר בצלאל סמוטריץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}