י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
"נזהרים לא לפגוע"

אהוד יערי על הזירה הצפונית: "כובלים את הידיים של חיל האוויר"

יערי על עסקת חטופים: "צריך לזכור שיש גם צד שני שהוא לא סימפטי. הוא רוצה באמצעות החטופים לקבל הכנעה של מדינת ישראל"

אהוד יערי על הזירה הצפונית: "כובלים את הידיים של חיל האוויר"
הפרשן אהוד יערי צילום: מתוך שידורי ערוץ 12

אתמול (רביעי) דווח בג'ואיש כרוניקל הבריטי כי מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר מקיף את עצמו בכ־20 חטופים ישראלים חיים, זאת כדי להימנע מחיסולו על ידי כוחות צה"ל.

פרשן העולם הערבי אהוד יערי ('חדשות 12') הביא פרטים נוספים על הידיעה. "סינוואר לא ישחרר חטופים, אלא כנגד התחייבות מוצקה מבטון להפסקה מוחלטת של המלחמה ונסיגה של צה"ל מרצועת עזה. אין לו שום עניין להישאר בלי 'חגורת שומן' של חטופים סביבו. זה לא רק בידיו של ביבי או בידי צוות המשא ומתן", אמר.

לדבריו, "זה לא פשוט מבחינתה של ישראל. אני חושב שמציגים את הדברים בפשטנות יתרה בתקשורת. אני מבין את הכאב של המשפחות ואת הדחיפות שהם מרגישים, אבל צריך לזכור שיש גם צד שני שהוא לא סימפטי. הוא רוצה באמצעות החטופים לקבל הכנעה של מדינת ישראל".

חיזבאללה? "להמשיך לדחוק אותו לאחור"

עם זאת לדידו המצב הגבול הצפוני מורכב הרבה יותר. על מתקפת המנע אור ליום ראשון אמר: "נסראללה אמר שהנקמה שלו היתה מוצלחת, שהוא פגע בבסיס גלילות ואומד את הנזקים שנגרמו, והוא חוזר לשגרת הלחימה כפי שהיתה עד עכשיו. הוא גם מחכה לראות אם תהיה הפסקת אש בעזה, כי אז הוא מיד נוצר אש".

האם יש בעיניו סיכוי להגעה להסכם מול ארגון הטרור הלבנוני? יערי בספק: "יש אצלנו לא מעט תמימים ומיתממים שחושבים שברגע שנפסקת האש בצפון, אז זה פותח את הדלת לאפשרות של הסדרה בינינו מול חיזבאללה. אני הקטן באלפי מנשה אומר שאין שום הסדרה עם חיזבאללה, והדבר היחיד שיכול להיות שם הוא להמשיך לדחוק אותו לאחור כמו שעושה פיקוד צפון עד עכשיו. הם כבר נדחקו 20 קילומטר אחורה. גם אחרי פעולה גדולה ומוצלחת, תצטרך ליצור משוואה חדשה כי חיזבאללה יישאר עם לא מעט טילים, וכבר היינו בסיפור הזה. אני נכנסתי ויצאתי מלבנון אינספור פעמים מאז 1969".

הוא הביע צער על כך שצה"ל נמנע לפעול בלבנון במסגרת הלחימה הנוכחית: "חבל שכובלים את ידיהם של חיל האוויר ופיקוד הצפון. לא חושב שצריך להיכנס עם אוגדות לדרום לבנון. יש עוד שפע מטרות של חיזבאללה שיכאיבו לו אם ייפגעו, ואנחנו מאוד נזהרים שלא לפגוע בהם", אמר והוסיף: "גם עכשיו יש מטרות שלעניות דעתי צריך היה לפגוע בהם באותו התחום שצה"ל פועל כבר ממנו, ונזהרים לפגוע בהם. כי כל פגיעה: צריך שדרג בכיר יפליל אותה, וזה לא קורה"

"מטכ"ל אחרי מטכ"ל וממשלה אחרי ממשלה אפשרו לחיזבאללה לקלוט כמויות של נשק"

הפרשן הבכיר אינו סבור כי הסכם הגז שנחתם עם לבנון השפיע על תעוזת הארגון כיום: "להסכם הגז אין משמעות. זה לא הוויתור הישראלי על פיסת מים כלכליים. הבעיה היתה שמטכ"ל אחרי מטכ"ל וממשלה אחרי ממשלה אפשרו לחיזבאללה באין מפריע לקלוט כמויות של נשק מאיראן דרך סוריה. נתנו להם להתפרס על הגדר, נתנו להם לבנות מערכת שלמה של ביצורים תת קרקעיים בכל רחבי דרום לבנון, ולא עשינו שום דבר כדי לעצור את זה. ממשלת ישראל אפילו לא פרסמה להם אזהרה".

הוא הזכיר את המציאות בגבול הלבנון עוד לפני שפרצה המלחמה: "הם בנו מגדלי תצפית, והיו לוקחים בסוף שבוע שיירה עם דגלים, עוברים ליד ביתו של ראש מועצת מטולה, והיו שולחים לו קללות ולא נעשה מאומה".

יחיא סינוואר חיזבאללה לבנון אהוד יערי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}