י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024
מסמך לפיד

עדות ראש האופוזיציה בוועדת החקירה האזרחית לאסון טבח ה-7.10

במהלך עדותו בוועדה חשף ראש האופוזיציה יאיר לפיד את הסיבות שהובילו אותו לשאת ב-20.09.2023 הצהרה שבה אמר: "אני נאלץ להזהיר את אזרחי ישראל – אנו מתקרבים קרבה מסוכנת לעימות אלים ורב זירתי". לפיד מספר לראשונה על אזהרה מיוחדת שקיבל מהמזכיר הצבאי, אבי גיל, חודש וחצי לפני האסון

עדות ראש האופוזיציה בוועדת החקירה האזרחית לאסון טבח ה-7.10
אבי גיל עם נתניהו בהערכת מצב ביטחונית צילום: קובי גדעון /לע"מ

ראש האופוזיציה יאיר לפיד מסר היום (חמישי) את גרסתו בוועדת החקירה האזרחית. לוועדה אין משמעות חוקית אך היא הוקמה במחאה על כך שהממשלה לא הקימה ועדת חקירה לטבח ה-7 באוקטובר.

לפיד מבהיר בפתח עדותו: "אני רוצה להפריך פה אמירה שחוזרת שוב ושוב מצד הממשלה הנוכחית, כאילו הדרג המדיני לא עודכן לגבי העובדה שחמאס כבר אינו מורתע כמו בעבר. הוא כן עודכן. אני עודכנתי, ואת החומר המודיעיני שאני ראיתי ראו כמובן גם ראש הממשלה ושרי הקבינט. אני לא אומר את זה עכשיו במבט לאחור. אמרתי את זה בזמן אמיתי. לא הייתי היחיד. במשך החודשים שקדמו לאסון ראש הממשלה ושרי הקבינט קיבלו סדרה של התראות חמורות, חסרות תקדים. מאמצע שנת 2023 היו יותר ויותר קולות בתוך ארגוני הטרור שאמרו שהגיע הרגע שלו הם חיכו. אני רוצה לתאר לכם את הדרך שהובילה להתראות האלה".
 
לפיד מפרט בוועדה איך האזהרות הבטחונית שקיבל הובילו אותו לקדם פשרה ערב ההצבעה על עילת הסבירות: "בימים שקדמו להצבעה על עילת הסבירות, הייתי בעיצומו של משא ומתן אינטנסיבי, בתיווכו של הנשיא יצחק הרצוג, כדי להגיע לנוסחת פשרה לגבי החקיקה. על השולחן הונח מתווה שלא היה אידיאלי בעיני, אבל קיימנו התייעצות עם גורמים משפטיים והאמנו שמדובר במתווה שלא מכיל בחובו פגיעה מהותית במבנה הדמוקרטי של ישראל. העברתי מסר ברוח הזו ללשכת ראש הממשלה, דרך הנשיא – והנשיא בחר לעדכן בפרטים גם את חבר הכנסת אריה דרעי. חלק מארגוני המחאה זעמו על כך שאני מוכן להגיע לפשרה, אבל הייתי מוכן להמשיך ולחפש פשרה הוגנת, שלא תפגע בדמוקרטיה הישראלית, גם בגלל המשקל הגדול שנתתי לאזהרות הבטחוניות ששמענו".
 
לפיד חושף לראשונה את מה שאירע בפגישה עם ראש השב"כ, רונן בר, במטה השב"כ בלילה שלפני ההצבעה על עילת הסבירות: "לפני ההצבעה נפגשתי עם ראש השב"כ, רונן בר. שמעתי גם ממנו אזהרות חסרות תקדים על ההשלכות הבטחוניות של המהפיכה המשטרית והקרע הפנימי שהיא גורמת. שאלתי אותו אם האזהרות האלה הובאו גם בפני ראש הממשלה ושרי הקבינט, והתשובה היתה: 'כמובן שכן.' גם הנשיא הרצוג קיבל עדכונים לגבי הסיכון הבטחוני הגובר ונתן לכך ביטוי בשיחותיו עם ראש הממשלה".
 
לפיד מוסיף: "למחרת כשעתיים לפני ההצבעה שוחחתי עם הנשיא הרצוג בטלפון, והוא דיווח לי שראש הממשלה נסוג מכל ההסכמות לאחר שניהל פגישה מתוחה עם השר יריב לוין ובעקבות מסרים שהועברו אליו בידי השרים סמוטריץ' ובן גביר. הודעתי לתקשורת שכל נסיונות הפשרה עלו בתוהו, והממשלה מגישה את החוק בגירסתו המקורית והקיצונית. בתוך אולם המליאה ניסה שר הבטחון, יואב גלנט, להגיע אתנו להסכמות ברגע האחרון. צריך להדגיש, המניע שלו היה בטחוני בלבד. הבנתי לליבו כמובן, אבל אמרתי לו במליאה: "יואב, אני לא הבעיה. הייתי מוכן ללכת לפשרה, הם ברחו לי ברגע האחרון".
 
כחודש לאחר מכן, לפיד מקבל אזהרה חמורה מהמזכיר הצבאי, אזהרה שנחפשת לראשונה בעדותו בוועדה: "ב-21 לאוגוסט 2023 הייתי בעדכון בטחוני אצל ראש הממשלה. המזכיר הצבאי דאז, האלוף אבי גיל, ניהל את העדכון. הוא דיווח לי על התחממות בכל הגזרות הבטחוניות  - האיראנים, חיזבאללה בלבנון, וארגוני הטרור בעזה וביהודה ושומרון. האלוף גיל דיווח שכל אלה מזהים בצד הישראלי חולשה, קרע פנימי, מתחים ואובדן כשירות בצבא לצד משבר מתהווה מול האמריקאים. אני חשבתי שמדובר במידע יוצא דופן בחריפותו ובנחרצותו. ראש הממשלה – וכאן אני נותן התרשמות אישית בלבד, כך שניתן לחלוק עליה – נראה משועמם ואדיש לנושא, ולא העיר עליו דבר".
 
האזהרה שקיבל מביאה אותו לבקר לעיתים תכופות בועדת חוץ וביטחון ולקבל תמונת מודיעין רחבה: "בשבועיים שאחר כך הגעתי מספר פעמים לועדת החוץ והבטחון של הכנסת, ישבתי לקרוא את דו"חות המודיעין השונים. באישור יו"ר הוועדה, חבר הכנסת יולי אדלשטיין, ובמסגרת מה שמתיר לי החוק כראש ממשלה לשעבר וראש האופוזיציה, אני מקבל גישה לאותם חומרי מודיעין שמקבלים חברי ועדת המשנה למודיעין והשירותים החשאיים. כלומר הונח בפני החומר המודיעיני ברמת הסיווג הגבוהה ביותר. המשמעות שלו היתה חד משמעית: ישראל ברמת סיכון גבוהה במיוחד".
 
לפיד מוסיף: "ב-18 לספטמבר 2023 הייתי שוב בוועדת החוץ והבטחון וראיתי עליית מדרגה נוספת ברמת הסיכון שהוצגה בדו"חות המודיעין. מה שנכתב שם היה בעיני חד משמעי: ההרתעה הישראלית נשחקה באופן דרמטי, אוייבינו חושבים שיש להם הזדמנות נדירה לפגוע בנו".
 
לפיד מקריא את הצהרתו מה-20 לספטמבר 2023 שם נאמר בין היתר: "ערב יום הכיפורים, אני נאלץ להזהיר את אזרחי ישראל: אנחנו מתקרבים קרבה מסוכנת לעימות אלים, רב זירתי.  לפי דיווחי מערכת הבטחון האירועים האחרונים ליד הגדר בעזה הם בדיוק מהסוג שהוביל בעבר לסבבי לחימה. כל ראשי מערכת הבטחון - צה"ל, שב"כ משטרה, גופי המודיעין - מזהירים את הממשלה ואת הקבינט מהתלקחות אלימה, מי שישלם את המחיר הם הילדים שלנו, שיצטרכו להכנס שוב ושוב לעזה, ואולי שוב ללבנון. מי שישלם את המחיר הם ההורים שלנו שיישבו בממ"דים".
 
בסיום עדותו אומר לפיד: "אני לא מוריד פה מאחריותה של מערכת הבטחון. היא הזהירה, אבל היא לא נערכה בהתאם לאזהרות שהיא עצמה נתנה. היא ידעה והתריעה, אבל במקום לפעול היא חיכתה להוראות הדרג המדיני. אין לזה תירוץ, לא יכולה להיות לזה הצדקה. הדיון על מניעיו או מצבו הנפשי של ראש הממשלה נתניהו, הוא לא מענייני. אני לא יכול לומר פה בבטחון למה הוא לא פעל בהתאם לחומר המודיעיני, אני כן יכול לומר לכם שהגדרת התפקיד של ראש הממשלה ושל הקבינט, אולי ההגדרה הקריטית ביותר של התפקיד – היא החובה לעצור הכל מול סוג כזה ואיכות כזו של מודיעין ומידע, ולגייס את כל המערכת לעצירת האיום. התפקיד הראשון של ראש ממשלה בישראל הוא למנוע את מותם של אזרחים".

מלחמת חרבות ברזל יאיר לפיד חמאס ראש הממשלה נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}