י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
בשולי הסערה

האם באמת צריך פרויקטור למבצע אומן ראש השנה?

פרויקטור לא יעזור: קיים קושי משמעותי בתיאום בין מדינת ישראל למולדובה ומינוי של פרויקטור לא יפתור את הבעיה | איחוד ברסלב מסכמים חודשים של ניהול פרויקט אומן ראש השנה תשפ"ה בהצלחה מרובה. רבה של מולדובה התייחס היום ברדיו קול ברמה, על המצב הביטחוני באומן: "המרחק מהחזית לאומן הוא כ-1,200 ק"מ. זה עולם אחר, כמו מדינה אחרת"

האם באמת צריך פרויקטור למבצע אומן ראש השנה?
ראש השנה באומן צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

האם באמת צריך פרויקטור למבצע אומן ראש השנה? בשבועות האחרונים כולנו עדים למבול של תדרוכים לתקשורת על כך שהממשלה לא מעוניינת למנות פרויקטור שינהל את רכבת ההמונים הנערכים לנסוע לאומן שבאוקראינה לקראת ראש השנה.

יש לשים לב שמדובר כבר בשנה השלישית שהשמיים באוקראינה סגורים לטיסות, ורבבות חסידי ברסלב נאלצים לטוס אל שדות התעופה הבינלאומיים במדינות מזרח אירופה החולקות גבול יבשתי משותף עם אוקראינה. חרף הפקת הלקחים משנים קודמות, אין אף פרויקטור שיוכל לנהל את האירוע כמו שחסידי ברסלב בעצמם יוכלו לעשות זאת עם הידע שנצבר מהשנים הקודמות.

למרבה הצער נראה כי מדינת ישראל מתעלמת מהחובה הבסיסית שלה להעניק שירות קונסולרי בסיסי לאזרחים, שהם במקרה גם חסידי ברסלב המעוניינים לטוס למדינה שיראל נמצאת איתה ביחסי ידידות. בנושא הזה מוערמים קשיים ובעיות חדשות ללא הרף, כשמדינת ישראל מתקשה לתאם את החלק המוטל עליה ולהציג תוכנית עבודה מסודרת כדי לספק את הכלים המינימליים לנהל את האירוע כמו שצריך.

מעבר לכך, יש בעיות תיאום קשות גם בנושאים נוספים בין מולדובה לישראל שלא קשורות בכלל לעניינם של חסידי ברסלב, וכמובן מעיבות ופוגעות בהסדרים הקונסולריים בין המדינות ושום פרויקטור לא יוכל לפתור זאת בלי רצון טוב של משרד החוץ להגיע להסדר.

בכיר בברסלב מגיב לעיסוק האובססיבי בנושא ואומר כי "אנשי המעש בברסלב יחד עם הרב פנחס זלצמן רבה של מולדובה ואנשים נוספים ממדינות אחרות יודעים לנהל את האירוע כמו שצריך ואין לנו שום צורך בפרויקטור שמגיע מבחוץ ואינו מכיר את הנושאים הרגישים לעומק ובמקרה הטוב לא יגרום לנזק".

כמו שאת האירועים הגדולים בימי ראש השנה באומן איחוד ברסלב מארגנים ומנהלים על הצד הטוב ביותר כך בדיוק גם בכל עניין התיאומים וההיערכות לאפשר מסדרון יבשתי מהיר לחסידי ברסלב, אילו רק יאפשרו להם, חסידי ברסלב ידעו להתארגן כמו שצריך ללא צורך בפרויקטור.

הרב פנחס זלצמן רבה של מולודובה אמר היום לאבי גדלוביץ' ב'קול ברמה': "בשנים האחרונות היה סיוע כספי ומעט דיפלומטי ממדינת ישראל, והקהילה היהודית במולדובה נרתמה. עקב המלחמה הקשה בארץ החליטה המדינה שהשנה היא לא מעורבת. למרות שמבינים שלא משנה מה, הרוב המוחלט של הציבור יעלה על מטוס ויגיע בכל מחיר".

עוד אמר הרב זלצמן: "אין ספק שגם השנה נסייע לעולים לאומן, רק בלי המשאבים הקטנים של המדינה. יש לזה השלכות". הנסיעה לאומן מסוכנת? "המרחק מהחזית הקשה לאומן הוא כ-1,200 ק"מ. זה עולם אחר, כמו מדינה אחרת. באזור אומן כמעט ולא היו בשנתיים האחרונות אירועים משמעותיים".

הרב פנחס זלצמן מולדובה אומן מלחמת אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}