ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
הוחלט לא לחסלו

חטופים אזוקים סביב סינוואר; אחרים בידי קבוצות שמרדו בו | דיווח

סינוואר מחזיק סביבו כ-20 חטופים, והם משמשים לו כמגנים אנושיים. לישראל היו כמה הזדמנויות לחסל אותו, לאחר שאיתרו את המנהרות שבהן הסתתר, אך התקיפה לא אושרה בגלל הסכנה לחיי החטופים | והמרד של הקבוצות בסינוואר

חטופים אזוקים סביב סינוואר; אחרים בידי קבוצות שמרדו בו | דיווח
יחיא סינוואר צילום: Abed Rahim Khatib/ Flash90

מתוך החטופים שעדיין מוחזקים בעזה, רק כ-20 עדיין בחיים בשליטת חמאס, והם משמשים כמגנים אנושיים ליחיא סינוואר.

לפי פרסום בג'ואיש כרוניקל הבריטי, שמתבסס על גורמי מודיעין, לישראל היו כבר כמה הזדמנויות לחסל אותו, לאחר שאיתרו את המנהרות שבהן הסתתר, אך התקיפה לא אושרה בגלל הסכנה לחיי החטופים.

על פי ההערכות, שאר החטופים, חיים ומתים כאחד, נמצאים בידי ארגוני טרור קטנים יותר, כמו החזית העממית לשחרור פלסטין, גדודי מוג'אהדין, גדודי אל-נאצר סלאח אל-דין, וגדודי חללי אל אקצה. קבוצות טרור אלו ניתקו מגע עם יחיא סינוואר, כשהן מרדו בהוראותיו.

לפי מקורות ביטחוניים, הארגונים הקטנים יותר מתכננים מזה חודשים ארוכים לבצע הפיכה כדי לקחת את ההנהגה לידיהם, בשל חילוקי הדעות העמוקים עם סינוואר בנוגע לזהות ומספרם של האסירים הפלסטינים שישוחררו בכל עסקת חטופים. בעוד סינוואר דורש את שחרור אסירי חמאס בעדיפות ראשונה, ארגונים אלו דורשים כי גם אסירים משורותיהם ישוחררו.

הם גם טוענים כי אין לעשות פשרה עם ישראל, ומתעקשים שכל עסקה תכלול את שחרור כל המחבלים מבתי הכלא הישראליים, כולל 1,236 רוצחים שנידונו למאסר עולם.

הם גם מתנגדים להצעת ישראל לגרש את כל האסירים שישוחררו על ידי ישראל במסגרת העסקה, מעזה ומהגדה המערבית לחו"ל. 

הארגונים הקטנים מתבצרים בתוך מנהרות המשתרעות ממחנה א-שאטי בצפון הרצועה לאזורים נרחבים בין חאן יונס לרפיח. הם עוררו את זעמו של סינוואר לאחר השבעה באוקטובר, והיחסים ביניהם החריפו עוד יותר.

המנהיג הרצחני, שמסתתר מאז ה-7 באוקטובר, הקיף את עצמו ב-22 חטופים חיים אזוקים, ומשתמש בהם כדי למנוע את חיסולו הכמעט וודאי על ידי ישראל.

הדרישות העיקריות של סינוואר הן סיום המלחמה ונסיגת צה"ל מכל רצועת עזה. הוא גם מבקש ערבויות אמריקאיות לכך שישראל לא תמשיך במלחמה לאחר השלמת עסקת חטופים.

בנוסף, סינוואר מתעקש על הבטחה מישראל, מגובה בערבות אמריקאית, שלא לחסל אותו לאחר שיסכים לשחרר את החטופים שברשותו.

מכשול נוסף בשיחות האחרונות הוא עניין ציר פילדלפי, שדרכו חמאס מבריח נשק דרך מנהרות. כדי לחזק את כוחו הצבאי המדולדל, חמאס זקוק לציר פילדלפי, שדרכו הוא יוכל לחדש את הברחת הנשק, כפי שעשה במשך 20 השנים שקדמו ל-7 באוקטובר.

נתיב ההברחה השתרע מאיראן דרך המפרץ הפרסי ועד לים האדום, חוצה את מדבריות סודאן ומצרים, דרך סיני ומשם לעזה. תוך זמן קצר הציר הפך למרכז של הברחת נשק יעיל במיוחד. זה כלל רקטות ארוכות טווח, טילים נגד טנקים ועוד.

על פי הדיווח, מומחים איראנים חדרו לעזה כדי ללמד את מחבלי חמאס כיצד להשתמש באמצעי הלחימה המתוחכמים שסיפקו להם, או מחבלים מעזה שנשלחו לאימונים בחו"ל.

במקביל, חמאס מעודד פעילות טרור בגדה המערבית על מנת להכביד עוד יותר על צה"ל. לפי מקורות מודיעיניים, סינוואר הטיל על זאהר ג'בארין - שנידון בישראל למאסר עולם אך שוחרר ב-2011 במסגרת עסקת שליט - לשלוח מחבלים לבצע פיגועים, כדי להסיח עוד יותר את דעת צה"ל מהלחימה בעזה.

ג'בארין פועל כיום מטורקיה ונחשב למממן הבכיר של חמאס. מקורות ישראלים סבורים, כי לאחרונה הוא העביר כמויות גדולות של כספים שהתקבלו מאיראן כדי לתדלק את הטרור בגדה המערבית.

חטופים יחיא סינוואר מלחמת חרבות ברזל עזה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}