ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
הקרב על העליון

המועמדת שלוין והשופטים הסכימו על מינויה והדיל שנפל

גם לוין וגם השופטים הסכימו למינויה כמועמדת המוסכמת במסגרת פשרת סולברג, אולם המהלך לא יצא לפועל מכיוון שלוין לא הסכים על שני המועמדים האחרים שהציע סולברג

המועמדת שלוין והשופטים הסכימו על מינויה והדיל שנפל
בית המשפט העליון צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

שופט בית המשפט העליון נועם סולברג, החבר בוועדה לבחירת שופטים, הציע למנות את פרופסור מרים ביטון מאוניברסיטת בר אילן, כמועמדת מוסכמת על שני הצדדים, לשופטת בבית המשפט העליון. גם לוין וגם השופטים הסכימו למינויה כמועמדת המוסכמת במסגרת פשרת סולברג, אולם המהלך לא יצא לפועל מכיוון שלוין לא הסכים על שני המועמדים האחרים שהציע השופט סולברג.

ברשות השופטת הכחישו את הדיווח: "בניגוד לפרסומים בתקשורת, לרבות פרסומים שכללו ציטוטים שיוחסו בין היתר ל"גורמים בכירים בקואליציה", ובהמשך לפניות כתבים, יובהר כי לא הייתה הסכמה על שמם של אף מועמד או מועמדת למינוי לבית המשפט העליון", נכתב בתגובתם. "בניגוד לפרסומים, שר המשפטים לא הסכים לוויתורים על מינויים של מועמדיו בקשי וביטון. נוכח עמדה זו, ועל אף שמטעם כל השופטים החברים בוועדה, בראשות ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון, הועלו שמות מועמדים נוספים, לא הייתה כל התקדמות ממשית במשא ומתן".

כזכור, קודם לכן הציע לוין דיל כולל למינוי נשיא לבית המשפט ושלושה שופטים. לפי ההצעה של לוין השופט יוסף אלרון ימונה לנשיא למשך שנה בלבד עד לפרישתו, ואז ימונה המועמד הרצוי מטעם השופטים (השופט יצחק עמית), ובנוסף לוין הציע למנות שלושה שופטים, אחד אקטיביסט המועדף על השופטים, אחד שמרן ומועמד מוסכם על השני הצדדים. המועמדים השמרנים אותם רצה לוין - ד"ר אביעד בקשי מפורום קהלת וד"ר רפי ביטון, מאדריכלי הרפורמה המשפטית. מ"מ נשיא ביהמ"ש העליון השופט פוגלמן דחה את ההצעה של לוין.

אתמול הבהירו שופטי העליון הדנים בעתירה למינוי נשיא לבית המשפט, כי אם השר לוין לא יכנס את הוועדה וימנה נשיא בימים הקרובים, הם יתנו את פסק דינם בעתירה מיד עם חזרתם מפגרת בית המשפט בחודש הבא, ואף רמזו באופן מובהק כי יפסקו נגדו ויחייבו אותו לעשות זאת.

דוברותהחלטת השופטיםצילום: דוברות

בקצרה: על מה נסוב העימות בין יריב לוין לבג"ץ, וכיצד זה צפוי להסתיים

  1. לבית המשפט העליון נדרש כעת מינוי נשיא ושלושה שופטים (פוגלמן פורש בתחילת חודש אוקטובר). עד כה מונה נשיא לפי שיטת הסניוריטי, לוין מבקש לשנות זאת ועוצר לעת עתה את כינוס הוועדה. בית המשפט העליון מבהיר כי אם לא יכנס את הוועדה בימים הקרובים, יתנו פס"ד שיחייב אותו לכנס.
  2. החוק קובע כי למינוי שופטי עליון נדרש רוב מורחב בוועדה של 7 מתוך 9 חברים, אבל החוק לא קובע מה הדין ביחס למינוי נשיא בית המשפט העליון.
  3. בעוד בית המשפט העליון טוען כי למינוי הנשיא מספיק רוב רגיל (כלומר שיש רוב נגד לוין), השר יריב לוין בתשובתו לבג"ץ טען כי גם למינוי נשיא נדרש רוב של 7 מתוך 9.
  4. בשורה התחתונה, עמדת בית המשפט העליון היא המובילה ולכן בימים הקרובים עם סיום הפגרה בבית המשפט העליון, ככל שיריב לוין לא יכנס את הוועדה, בית המשפט העליון יחייב אותו לעשות זאת.
  5. משכך, הסבירות היא כי בזמן הקרוב ימונה יצחק עמית לנשיא בית המשפט העליון באמצעות הרוב שקיים בוועדה נגד לוין, מנגד שלושת השופטים החדשים הנדרשים לא ימונו בגלל שלהם דרוש רוב מוצק של 7 מתוך 9 חברים בוועדה.
מרים ביטון יריב לוין בית המשפט העליון עוזי פוגלמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}