י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
עלויות "יום הליווי"

המהלך של משרד התקשורת שיעודד תחרות בתחום הסיבים ויוזיל עלויות

משרד התקשורת מקדם הפחתה משמעותית של עלות "יום ליווי" שחברת בזק מבצעת כדי לאפשר לספקיות האינטרנט להשתמש בתשתיות הנייחות שלה. הצפי: חיסכון משמעותי לספקי השירות שיעודד את התחרות בתחום הסיבים

המהלך של משרד התקשורת שיעודד תחרות בתחום הסיבים ויוזיל עלויות
אינטרנט סיבים צילום: freepik

במסגרת מהלך בחינה של תשתיות הסיבים, ולאחר שהופחתו בחודש אפריל השנה דמי השימוש בתשתיות של בזק, משרד התקשורת מפרסם היום (שלישי) שימוע נוסף להערות הציבור, במסגרתו מוצע להפחית משמעותית את עלויות "יום הליווי" שמבצעת חברת בזק עבור ספקיות הפורשות סיבים אופטיים בתשתיות הפאסיביות שלה. 

על פי ההצעה, התשלום שמשלמות החברות לבזק ועומד כיום על 1,520 שקלים ליום ליווי, יעמוד על 840 שקלים ליום לכל היותר. כמו כן, עלות חצי יום ליווי ו/או ליווי סרק תופחת לסכום של 550 שקלים לכל היותר. מוצע לקבוע את התעריפים המוצעים גם ביחס לתעריפי הליווי של חברת הוט. 

"יום ליווי" שמבצעת חברת בזק לספקיות הפורשות סיבים אופטיים אשר מבקשות להשתמש בתשתית הפאסיבית שלה, נועד לאפשר לבזק לפקח על פעילות עובדי החברות הפורשות, כך שלא יפגעו בתשתיות בזק הקיימות בזמן עבודתם. על פי בחינה שערך משרד התקשורת, התעריף שגובה חברת בזק הינו בלתי סביר ומגלם רווח משמעותי מאוד ביחס לעלות של בזק, זאת בזמן שתכלית השימוש בתשתיות פאסיביות הינה העצמת התחרות בשוק הסיבים. 

פעולת הליווי הינה פעילות הנלווית לשירות העיקרי של שימוש בתשתית הפאסיבית של בזק. היקף הפעילות אינו תלוי בביקוש לשירות מצד החברות הפורשות, מאחר שאין להן תועלת עצמאית ממנה, אלא רק מפעילות הפרישה. חברת בזק היא זו שקובעת באופן עצמאי מתי לספק את השירות הנילווה ומתי לא, וכפי שצויין לעיל המטרה המרכזית באספקת השירות עבורה היא שמירה על נכסיה.

במשרד התקשורת אומרים, כי בנסיבות אלו של פעילות המתבצעת לצרכי חברת בזק ולא לתועלת הלקוחות, אשר ניתן לראות אותם לעניין זה כלקוחות "שבויים", לא סביר כי פעילות נלווית זו תהפוך למוקד רווח משמעותי העומד בפני עצמו. על כן, מרכיב הרווח הכלול בתמחור הפעילות הנלווית לכשעצמה, ככל שקיים כזה, צריך להיות נמוך ביותר, מסבירים במשרד.

יצוין, כאמור, כי על פי ההצעה המודל צפוי לפעול גם על חברת 'הוט טלקום' לה קיימת תשתית פאסיבית המשמשת גם חברות אחרות.

המודל המוצע נועד להקל על המתחרות של בזק והוט טלקום להשתמש בתשתיות הפאסיביות שלהן, כחלק מהשאיפה לאפשר לכל תושבי מדינת ישראל נגישות לסיבים ולעודד את החברות לפרוש ולהנגיש סיבים אופטיים לכל משק בית בישראל. עוד מוצע, כי גם חברות אחרות הפורשות תשתית סיבים יקבעו מחירים דומים בהתאמות הנדרשות.

המודל המוצע מצטרף להפחתה המשמעותית בדמי השימוש בתשתיות הנייחות של בזק שבוצעה באפריל 2024 והורידה אותם מ-446 שקלים לחודש לכל ק"מ לכדי 250 שקלים בלבד.

סיבים אופטיים משרד התקשורת הוזלה בזק תחרות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}