י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024
לא להשאיר פסולת

לאחר טיפול וניתוחים: היעל החלימה וחזרה לשוטט במדבר

לאחר שבועיים של טיפול וניתוחים בבית החולים לחיות בר בספארי רמת גן, הושבה לטבע נקבת יעל שנמצאה במצב קשה בשדה בוקר ע"י פקח רשות הטבע והגנים

לאחר טיפול וניתוחים: היעל החלימה וחזרה לשוטט במדבר
היעל לאחר הניתוח בבית החולים לחיות בר צילום: נטע ארנון

נקבת יעל הושבה חזרה לטבע לאחר שבועיים של טיפול בבית החולים לחיות בר בספארי רמת גן. נקבת היעל נמצאה כשהיא סובלת מכשל בכליות, באזור שדה בוקר על ידי ניקיטה פודוברייב, פקח רשות הטבע והגנים.

פודוברייב זיהה כי היעלה נמצאת במצוקה, אפטית, מריירת ולא מסוגלת לקום. בעזרתה של אורלי גלעד, מנהלת שמורת טבע מצוק הצינים, העבירו השניים את היעל להמשך בדיקה וטיפול בבית החולים לחיות בר בספארי רמת גן.

ניקיטה פודוברייב, רט"גהיעל בשטחצילום: ניקיטה פודוברייב, רט"ג

טיפול וניתוח

היעל שהגיעה לבית החולים כשהיא מריירת ללא הפסקה, חלשה מאוד ולא יכולה לעמוד על רגליה, קיבלה טיפול תומך וטיפול תרופתי במקביל לדגימות שנלקחו על מנת לשלול מחלות אפשריות.

בית החולים ידעו מניסיון עבר כי חלק גדול מהיעלים אשר מגיעים סובלים מחסימת מעיים, עקב אכילת שקיות ופסולת אחרת.

בבדיקות הרנטגן שבוצעו אכן עלה חשש כי היעל סובלת מחסימה, וכדי לפתוח אותה היעלה נכנסה לניתוח חירום שבוצע על ידי ד״ר צחי אייזנברג, שהגיע במיוחד לשם כך, יחד עם פרופסור דודו אשחר, ד״ר רותי שבירו וד״ר שירה גונן שלום מצוות בית החולים. במהלך הניתוח רוקן תוכן הקיבה של היעלה ובסיומו היא נשארה לאשפוז והשגחה. מספר ימים לאחר מכן נראה כי היעלה מתאוששת ומתחזקת, אך לא אכלה בכוחות עצמה.

נטע ארנון בזמן הניתוחצילום: נטע ארנון

לדברי פצאל רטנר, המטפל הראשי בבית החולים: ״יעל הוא בעל חיים האוכל בכל מצב גם לאחר ניתוחים מסובכים וגם כשמצבם הגופני ירוד מאוד.

היעלה שהשתפרה לאחר הניתוח כבר נעמדה על רגליה, אך לא ראינו אותה אוכלת כלל באשפוז למרות שנתנו לה מגוון רחב מאוד של מזונות, ירק ועשב.

גם תוצאות הבדיקות שחזרו לא העלו משהו מוכר פרט לבעיה בכליות ממנה היא סבלה. מאחר וראינו שהיעלה נמצאת במצב של עקה (סטרס) שידוע כמעכב החלמה, ומכיוון שיש לה גדי צעיר הממתין לשובה החלטנו לבצע השתלת תוכן קיבה כדי לזרז את החלמתה.״

ניתוח השתלת תוכן קיבה צילום: רשות הטבע והגנים

השתלת התוכן, מסבירים בבית החולים, הינו הליך בו מכניסים בעזרת צינור מתאים תכולת תוכן קיבה של כבשה, ישר לתוך קיבתה של היעלה. פעולה זו אמורה לחזק את אוכלוסיית חיידקי המעיים בקיבתה כדי שאלו יוכלו לסייע למערכת העיכול לחזור לתפקוד תקין.

לשמחת כולם, הפרוצדורה הצליחה והיעלה התאוששה ונצפתה אוכלת באשפוז. מאחר ולא זוהתה בעיה רפואית אחרת המונעת ממנה להסתדר בכוחות עצמה, ועם התייצבות מדדי תפקודי הכליה שלה, היה נראה כי זה בדיוק הרגע להשיב אותה לטבע.

לפני העברתה חזרה לצוותי רשות הטבע והגנים, נתנו צוות בית החולים ליעל את השם "עמנואלה" על שמה של ד"ר עמנואלה גטו, אחת מרופאות בית החולים שטיפלה ביעל לאורך השבועיים.

שחרור היעל לטבע צילום: רשות הטבע הגנים

השבוע הושבה עמנואלה לטבע באזור מדרשת בן גוריון. לפני שחרורה תויגה בתגי אוזן כדי שהצוותים יוכלו להמשיך אחרי התאקלמותה ויוודאו שמצליחה לאכול בצורה טובה. מיד אחרי שחרורה התאחדה עמנואלה עם הגדי שחיכה לה כל כך ונצמד אליה מיד.

פסולת שגורמת לחסימת מעיים

ד"ר תומר ניסימיאן, וטרינר רשות הטבע והגנים, מסביר איך נוצר המצב מלכתחילה: "לצערנו הרב, יש זבל רב שמתעופף ומגיע לשטחי המחייה של חיות הבר. החיות נתקלות בפסולת, טועות לחשוב שזהו אוכל וכמובן גופן לא בנוי לעכל פלסטיק וכך נוצרת חסימת מעי, העשויה להוביל לכשל כליות בגלל התייבשות, כמו גורמים אחרים (למשל חשיפה לרעלנים בסביבה או זיהומים).

במזל רב את היעל הזו הצלחנו להציל, אבל יש חיות בר שלא שפר מזלם ומתות מאכילת פלסטיק. חשוב לזכור כשאנחנו יוצאים לטבע לא להשאיר שום פסולת מאחורינו וכן להקפיד על סגירת פחי אשפה, זה ממש מציל את החיים של החיות."

היעל הנובי

היעל הנובי הינו חי בעיקר בסיבה מדברית, בעל זוג קרניים מפוארות ומטפס או יורד ממצוקים בקלילות. בארץ אוכלוסיותיו הידלדלו בעבר עד סף הכחדה מהנוף המקומי עקב ציד מכוון. פעולות הסברה וחקיקת החוק להגנת חיית הבר (תשט"ו 1955) הקטינו את הפגיעה ביעלים ועם השנים אוכלוסייתם התאוששה.

בישראל היעל הנובי מתקיים בעיקר במדבר יהודה, בנגב ובהרי אילת, ובשל מאמצי שימורו ניתן למצוא פרטים גם באזור יהודיה ורמת הגולן.

היעל הוא למעשה הסמליל המייצג את רשות הטבע והגנים. שילובו בסמל רשות הטבע והגנים הוא ייצוג של מאמצי הרשות לשמור בהצלחה גם על חיות בר ועל מינים נכחדים אחרים, שכן היעל הנובי, מלך מצוקי המדבר, נתון בסכנת הכחדה עולמית.

רשות הטבע והגנים בית חולים לחיות בר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}