ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
תמימות או היתממות?

מנועי מל"טים גרמניים מגיעים לחיזבאללה; השיחה המפתיעה למנהל המפעל

מנוע של כטב"ם חיזבאללה שהתרסק בצפון יוצר בגרמניה. היצרנית נקשרה גם לכטב"מים שהיו בשימוש החות'ים, איראן ורוסיה. עובדי החברה מכחישים מעורבות וטוענים כי הם "מזועזעים מהשימוש". מנהל המפעל היה המום משיחת טלפון שקיבל מישראל

מנועי מל"טים גרמניים מגיעים לחיזבאללה; השיחה המפתיעה למנהל המפעל
מל"טים צילום: שאטרסטוק

מנוע של אחד מהכטב"מים המתאבדים ששיגר חיזבאללה לצפון הארץ בתחילת השבוע, ככל הנראה יוצר בגרמניה.

בתמונות שצילם ניר אילון, תושב מקומי, ושפורסמו על ידי רובי המרשלג בכאן חדשות, נראית יחידת ההצתה של המנוע ששרדה את הפיצוץ ועלה התנוסס שם היצרן 3W Professional, וההצהרה "מייד אין ג'רמני". אילון סיפר ל"גלובס" כי הכטב"ם היה חלק מזוג כלי טיס שטסו אחד אחרי השני, מצפון לכיוון דרום, והתרסק בשטח כשהוא גורם לשריפה. לפניהם זיהה נחיל דומה של שלושה מל"טים באותו הכיוון.

בכאן חדשות דווח כי אלון, תושב מקומי של קיבוץ דן ודובר גרמנית, תיעד את עצמו כשהוא מתקשר למנכ"ל החברה שייצרה את המנוע, הממוקמת בעיר הנאו שבמדינת המחוז הסן. המנכ"ל, קאי פיטר ויינהולד, התרעם על "ההפרעה ביום ראשון" והכחיש כי מכר את הרכיבים לארגון הטרור חיזבאללה.

אסף אוני, כתב 'גלובס' בגרמניה, ציין כי מבחינה חוקית, אין אכן צורך ברשיונות יצוא למנועי כטב"מים מסוג אלה שהחברה מוכרת. אבל העובדה שהיא נקשרת לשלוש זירות ב"ציר ההתנגדות" האיראני די מוזרה. מה גם שלא מדובר בחברת ענק, אלא רק ב-11 עובדים, ומחזור מכירות של פחות ממיליון אירו בשנה.

ניר אילוןהמנוע שנפל בקיבוץ דןצילום: ניר אילון

מבדיקה של 'גלובס' עולה כי החברה נוסדה לפני כ-40 שנה כחברה לייצור מנועים למודלים מוטסים, זו אינה הפעם הראשונה שרכיבים שלה נמצאו במל"טים של ארגונים ושל מדינות הקשורות ב"ציר ההתנגדות" האיראני, וגם ברוסיה. החוקים הנוכחיים בגרמניה מחייבים אישור יצוא מחוץ לאיחוד האירופי רק לטכנולוגיה דו שימושית, שיכולים לשמש גם למטרות צבאיות ואזרחיות, אך המנועים למל"טים אינם מוגדרים לכאלה. עם זאת, החוקים אוסרים במפורש על מכירת חלקים למל"טים לאיראן או לרוסיה.

מנועי החברה הוצבו במל"טים מתאבדים שהיו בשימוש החות'ים במימון ובתמיכה איראנית, ושימשו במתקפות שלהם על סעודיה ועל מטרות בתוך תימן.

כלי תקשורת גרמנים מצאו, כי משלוח של כמה עשרות מנועים נמכרו בעבר לאיש עסקים יווני. עשרה ימים לאחר שהמשלוח הגיע לאתונה, הם נשלחו בטיסה ישירה לטהראן. כשהחברה ניסתה לעשות זאת שוב, שירות המודיעין הפנים הגרמני מנע זאת, החברה מסרה אז לתקשורת, כי "לא היה כל סימן שהמנועים מיועדים למכירה מחוץ לאיחוד האירופי".

מנכ"ל החברה והבעלים ויינהולד אמר בתגובה ל'גלובס' כי "איננו יכולים להבין כיצד המנועים שלנו הגיעו לארגון טרור. החברה מחויבת שלא לספק מוצרים למדינות הנמצאות באמברגו. אנחנו ממלאים לחלוטין אחרי הדרישות הללו", אמר.

הוא הוסיף: "החברה אינה עושה עסקים באופן ישיר עם חברות בלבנון, באיראן או בתימן. אנחנו מזועזעים לחלוטין ממעשה הטרור הזה ומגנים אותו בחריפות. החברה יצרה קשר עם המשטרה במטרה לחקור את הנושא. זה נורא שהמוצרים שלנו ככל הנראה מנוצלים לרעה על ידי ארגוני טרור. למרבה הצער, אנחנו לא יכולים לשלוט במכירה מחדש של המנועים שלנו, ולא יכולים להגן על עצמנו מפני האפשרות שהם יימכרו לארגוני טרור או למטרות פליליות".

גרמניה חיזבאללה מלחמת חרבות ברזל מל"טים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}