ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
רצף שיעורי תורה

כוחות הביטחון תגברו את האבטחה בהילולה הענקית במדינה המוסלמית

ההתוועדות המרכזית ל-80 שנה להסתלקות החלה בחצר בית חב"ד באלמטי, בהצדעה ל-30 שנות שליחות והפרחת השממה היהודית במדינה באופן גלוי, בניצוחו של הרב הראשי לקזחסטן, השליח הרב ישעיה כהן. כוחות הביטחון תגברו את האבטחה לאורך כל המסלול בצל החשש מסוכנים זרים שינסו לפגע באורחים

כוחות הביטחון תגברו את האבטחה בהילולה הענקית במדינה המוסלמית
ההילולה בקזחסטן צילום: באדיבות המצלם

המוני חסידי חב"ד, מקורבים ועמך בית ישראל הגיעו בסוף השבוע לקזחסטן לרגל ההילולא של הרה"ק המקובל רבי לוי יצחק שניאורסון זכר צדיק וקדוש לברכה – אביו של הוד כ"ק האדמו"ר מליובאוויטש – לרגל יום ההילולא ה-80 שלו. הרב נטמן במדינה המוסלמית בגלות שאליה נשלח בידי השלטון הקומוניסטי ימ"ש ב"עוון" הפצת תורה ומצוות בכל מדינות ברית המועצות לשעבר ובפרט בעיר יקטרינוסלב (כיום דנייפרו) שבה כיהן פאר כרבה הראשי ובהמשך ביתר שאת במדינת קזחסטן שאליה נשלח לגלות.

ההמונים הגיעו לאלמטי (אלמא-אטא) לאחר שעות רבות בדרכים; רובם מניו-יורק, פלורידה וקליפורניה שבארה"ב ומארץ הקודש והיתר מצרפת, ארגנטינה, ניו יורק וקליפורניה, אוסטרליה, מקסיקו, רוסיה, אוקראינה, בלארוס ואפילו תאילנד ודרום קוריאה.

הרב הראשי ברל לאזאר בתפילה בציון צילום: באדיבות המצלם

ראש הממשלה בנימין נתניהו והשרים שיקלי, גולדקנופף, מלכיאלי ואליהו שיגרו מכתבים למשתתפי ההילולא. נתניהו הזכיר את פגישותיו עם הרבי מליובאוויטש וקרא למשתתפי ההילולא ללכת בדרכיו של רבי לוי יצחק.

ההתוועדות המרכזית ל-80 שנה להסתלקות החלה בחצר בית חב"ד באלמטי, בהצדעה ל-30 שנות שליחות והפרחת השממה היהודית במדינה באופן גלוי, בניצוחו של הרב הראשי לקזחסטן, השליח הרב ישעיה כהן ואיתו-עימו השלוחים הרב אלחנן כהן והרב מרדכי כהן. ברחבי קזחסטן פועלות במסירות רבה 12 משפחות של שלוחים ב-7 ערים שונות והן מפריחות את השממה הרוחנית ולמעשה "קוצרים ברינה" את מה ש"זרע בדמעה" הרה"ק רבי לוי יצחק בעל ההילולא זצוק"ל במשך 4 שנות גלותו שם.

ניגוני חב"ד בציון צילום: באדיבות המצלם

ביום שישי התקיימה העלייה המרכזית וקריאת "הפ"נ הכללי" בציון הקדוש ובשבת קודש התקיימו התוועדויות פעילות, לצד מרתון של שיעורים בתורת בעל ההילולא – הן בבית חב"ד המרכזי שבו התארחו מאות אורחים - רבנים ומשפיעים, שלוחים ויהודים רבים מרחבי תבל מכל גווני הקשת, לצד בני הקהילה בראשות הרב ישעיה כהן ומשפיעים אורחים והן במלון 'ריקסוס' המפואר. לאורך כל השבת צעדו רבים מבית המלון, במשך כשעה, לבית הכנסת 'לוי יצחק' ולבית הכנסת הקטן הסמוך לציון - ללא מורא ופחד.

ריקודים מחוץ לציון צילום: באדיבות המצלם

אף על פי שקזחסטן ידועה כמדינה סובלנית מאוד שמעולם לא היו בה אירועי אנטישמיות, כוחות הביטחון תגברו את האבטחה לאורך כל המסלול  בצל החשש מסוכנים זרים שינסו לפגע באורחים. בהתוועדות בשבת קודש ציינו רבים כי רואים בכך בוחש את "יתרון האור על החושך": "לפני 80 שנה, כאשר התקיימה כאן הלווייתו של הרב לוי יצחק שניאורסאהן זצוק"ל, היה ליווי צמוד אבל כדי להצר אחר כך למלווים ובנס אף אחד לא נפגע מזה; ואילו כאן רואים במוחש את הכבוד שמעניקים הממשלה וכוחות הביטחון כדי להגן על המתפללים על קברו של מנהיג של יהודי ברית המועצות הטמון במדינה". 

כזכור, בחנוכה שנת תש"ס הממשלה הקזחית העניקה לרב הראשי ישעיה כהן את "כתב הטיהור" על האשמות השווא שטפלו על הרב לוי יצחק, אנשי ממשל הסובייטי שהצרו את הדת בגזרות קשות. 

במקביל לשיעורים עם האורחים - במהלך סוף השבוע התקיימו גם רצף שיעורי תורה מרתקים למאות מבני הקהילות היהודיות ברחבי המדינה שהתקבצו ובאו לאלמטי ליומא דהילולא, כאשר המקומיים הצטרפו כאיש אחד בלב אחד.

במהלך מוצאי השבת התקיים במלון 'ריקסוס' "באנקעט" הצדעה לשלוחים במדינות חבר העמים, ביוזמת איש העסקים הר"ר אבי שאולזון שידיו רב לו בהעלאת המודעות להגעת ההמונים לכ' אב. לאחר שרבה הראשי של קזחסטן השליח הרב ישעיה כהן הלהיב את הנוכחים בדבריו ובירכם בברכת כהנים, הוא הזמין את הרב גראמי לשאת דברים. הרב אמר: "הגעתי לכבודו של הרבי, הגעתי לכבודו של רבי לוי יצחק. כולנו שלוחים של הרבי, הרבי הוא אבא של כולנו".

ביום ראשון בערב התקיים אירוע הסיום של התוועדויות שנת ה-80 לכ' אב ו-30 שנים לפעילות היהודית הגלויה בקזחסטן ברחבת בית חב"ד המרכזי באלמטי, בהשתתפות כ-500 מבני הקהילה היהודית המקומית. במהלך האירוע הוענקו הוקרה לר' יוסף-יצחק כהן מניו-יורק ולר' משה-דוד כהן מביתר על סיועם הרב במהלך 30 השנים האחרונות. 

הרב ישעיה כהן, רבה של קזחסטן ושליח הרבי אומר: "הרבנית חנה ע"ה (שהייתה ביתו של הרב מאיר שלמה ינובסקי ע"ה רבה של ניקואלייב), רעייתו המסורה של הרה"ק רבי לוי יצחק שניאורסאהן נ"ע התבטאה לאחר פטירתו הוא היה יהודי גדול - וראוי שלא יישכח. ההמונים שהגיעו במסירות נפש מכל קצוות תבל הם ההוכחה שמשאלתה התקיימה, ברוך ה'. אני מודה לשלוחים בקזחסטן, להמוני המתפללים ולכל מי שעזר ועוזר כעת ובכל ימות השנה".

הרב ישעיה כהן חב"ד קזחסטן ראש הממשלה נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}