ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
אין פרטנר

השופט פוגלמן דוחה על הסף את הצעת הפשרה למינוי נשיא לבית המשפט

מ"מ נשיא בית המשפט העליון הגיב להצעת הפשרה של השר לוין ודחה אותה על הסף, טען כי היא מעוררת קשיים משפטיים, הבהיר כי הוא מתעקש על מינוי בשיטת הסניוריטי ובנוסף דחה גם את הצעת הפשרה למינוי שופטים

השופט פוגלמן דוחה על הסף את הצעת הפשרה למינוי נשיא לבית המשפט
עוזי פוגלמן צילום: פלאש90

ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן, דוחה על הסף את הצעת הפשרה של שר המשפטים, יריב לוין, שהציע למנות את השופט אלרון לנשיא ביהמ"ש העליון לשנה בלבד ולאחר מכן למנות את המועמד שיציעו שופטי העליון. 

לוין הציע את הפשרה מוקדם יותר היום (שני), במכתב ששלח לפוגלמן, ברקע העתירה שדורשת לחייב אותו לכנס את הוועדה לבחירת שופטים ולבחור נשיא לעליון. 

שר המשפטים יריב לוין צילום: באדיבות המצלם

השופט פוגלמן מתח ביקורת חריפה על השר לוין, במכתב התגובה ששלח לו: "למרבה הצער התנהלותך מזה מספר חודשים, שבמסגרתה אתה מונע הפעלת סמכויות שונות שנדרשות לצורך פעילותה התקינה של הרשות השופטת, אינה מתיישבת עם דבריך אלו ומקשה באופן שיטתי על עבודתה ועל השירות שניתן לציבור בישראל".

פוגלמן טוען במכתב כי מאז חודש יוני לוין מסרב לקיים עימו פגישות עבודה שוטפות, מה שמעכב את קידומם של ארוכה של נושאים הדורשים טיפול. 

"מהאמור לעיל נראה כי דווקא בימים קשים ומאתגרים אלה למדינה ולאזרחיה - ההתנהלות האמורה פוגעת בתפקודה התקין של מערכת המשפט, בשירות שניתן לאזרחי המדינה ובהפרדת הרשויות", כתב פוגלמן. 

עוד הוסיף מ"מ נשיא ביהמ"ש העליון במכתבו, כי במשך חמישה שבועות שנועדו למציאת פתרונות מוסכמים, התקיימה רק פגישה אחת בין לוין לשופטים החברים בוועדה, וגם זו התקיימה לדבריו ביוזמת השופטים. "לצערי, הפגישה לא צלחה", ציין השופט. 

השופט פוגלמן המשיך והסביר את התעקשותו על דרך המינוי המסורתית, שבה השופט הוותיק ביותר מתמנה לנשיא וכתב כי "שיטת הסניוריטי נועדה להגן על העצמאות השיפוטית ולמנוע פוליטיזציה של שופטי בית המשפט העליון ונשיאיו. שיטה זו הוכיחה את עצמה מקום המדינה, וידוע לך כי עמדתנו היא שאין הצדקה לסטות ממנה. זו גם עמדתם של רוב חברי הוועדה לבחירת שופטים. במובן זה, הצגת הצעה המבוססת על ביטול שיטת הסניוריטי אינה מייצגת כל התקדמות. מעבר לכך, גם בנפרד מהאמור, ההצעה למנות בו זמנית שני שופטים לתפקיד נשיא בית המשפט העליון שיכהנו זה לאחר זה, מעוררת קשיים משפטיים ניכרים".

פוגלמן דחה על הסף גם את הצעתו של לוין למינוי שלושה שופטים לעליון, שמרן, ליברל ושופט מחוזי שימונה בהסכמה. במסרת ההצעה, הציע לוין גם דרך מינוי ייחודית שתהווה פשרה בין הצדדים. לדברי פוגלמן, הצעה זו "מעוררת אף היא קשיים חוקיים ניכרים. אסתפק בכך שאומר כי הגם שהיא נחזית כהצעה שוויונית, ההצעה פוגעת למעשה בשוויון שבין חברי הוועדה ומייתרת את קולם של חלק מחבריה".

עוזי פוגלמן בית המשפט העליון יריב לוין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}